söndag 29 augusti 2021

Portföljuppdatering

 


Nu är det dags för en portföljuppdatering. Skriver lite korta kommentarer och funderingar för varje bolag och portföljandelarna gäller för 28 augusti 2021. 

Portföljen består av blandning av olika branscher, men ocykliska konsumentvaror som mat och dryck dominerar. Sett till länder finns majoriteten av bolagen i Indonesien, Singapore och Filippinerna. Gemensamma nämnare för bolagen är att de gynnas av av megatrender, har en låg skuldsättning, stark ägarfamilj och en "moat". Alla är hidden champions med låg likviditet, liten bolagsstorlek och (relativt) låg värdering, vilket är mitt sätt att försöka slå index över tid. Se även min strategi som bakgrund.  


Italtile (14 procent)

Extremt stabilt kakel-bolag, låga skulder, äger fastigheterna, har "hela kedjan" och är en demografisk vinnare. Har levererat starka siffror och är en hemmafixarvinnare i afrikansk tappning. Är trygg i detta innehav, men nog finns risk för avmattning eftersom Corona boostat efterfrågan tillfälligt. Kortsiktigt finns även större politisk risk i Sydafrika än vanligt. Men att Zuma fängslas är ett steg framåt, även om det lett till protester, och Ramaphosa har fått igång flera viktiga reformer.

  • Info: 169 ZAR, P/E 12 (TTM), EV/EBITDA 7,5, 1 500 m USD (smallcap), Free Float 32%,   
  • Mitt inköpsår: 2019. Fonder som äger: Grandeur Peak, Swedbank Robur Small Cap EM  
  • Megatrend: Badrum och inredning i Afrika.


Century Pacific (14 procent) 

Superstarkt konsumentbolag i Filippinerna. Går från sina tre M (marine, meat, milk) till fler delar som kokosvatten och har även lanserat växtbaserat kött. Har en dominerande marknadsposition, smart och välutbildad ägarfamilj, hög innovationstakt och hållbar profil (som att vara plastneutrala). Farligt att säga kanske, men jag ser bolaget som en lågriskinvestering mot emerging markets. Filippinerna är också en i mina ögon underskattad story och deras medelklass förväntas växa starkt framöver. Jag har ökat rejält i Century Pacific och ser dem som ett basinnehav.

  • Info: 25,2 PHP, P/E 20 (TTM), EV/EBITDA 13,6, 1 800 m USD (smallcap). Free Float 31%
  • Mitt inköpsår: 2020. Fonder som äger: Tundra, Fidelity, East Capital. 
  • Megatrend: Ökad filippinsk medelklass, nyttiga produkter 


Micro-Mechanics (13 procent)

Hidden Champion som tillverkar "hackor och spadar" i halvledarbranschen. Ser dem som ett bolag med hög utdelningsförmåga, hög lönsamhet, och en extremt tydlig megatrend i ryggen. Gillar att de är globala, relativt okända, och att produkterna förbrukas (= återkommande efterfrågan). Svårigheten är teknikrisker, men jag uppfattar dem som en global marknadsledare, se Q & A. Trenden är att konkurrensen kan minska i takt med att det som tillverkas blir mindre, och Micro-Mechanics lägger mycket på R & D. En särskild risk är att 20-30% av försäljningen är mot Kina.

  • Info: 3.2 SGD, P/E 25 (TTM), EV/EBITDA 15, 330 m USD (smallcap). Free Float 31%. 
  • Mitt inköpsår 2018, Fonder som äger: -
  • Megatrend: IoT, elbilar, digitalisering


Kri-Kri Milk (13 procent)

Grekisk Yoghurt och glass till inte alltför hög värdering. Vill ha en hög andel i dem då de bör tillföra stabilitet och tidlösa produkter. Noterbart är att Swedbank Robur EM Small Cap har sålt. Momentum i bolagets försäljning inte är jättestark, men det finns förhoppningar om att glass-delen kan komma igång i takt med att turismen återhämtar sig. Jag har tidigare i år minskat, vilket kanske var fel. Plus på nyttiga produkter och att skillnaden mellan Greek-style och äkta grekisk kan över tid blir tydligare från EU:s håll. Kommer följa noteringen av Chobani, vilket gör att de får en listad peer.

  • Info: 8,5 EUR, P/E 18 (TTM), EV/EBITDA 13, 330m USD (smallcap). Free Float 27%
  • Mitt inköpsår: 2019. Fonder som äger: Grandeur Peak, Squad Capital, 3K 
  • Megatrend: Grekisk Yoghurt vinner mark mot Greek-style, nyttiga produkter


Ekadharma (8 procent).

Ett av portföljens billigaste bolag, drygt 4 i EV/EBITDA, för en växande marknadsledare. Ser tejp som en hyfsat intressant förbrukningsvara eftersom den når flera branscher. Går du till Indonesiska småbolag så kan du hitta bolag kring bokfört värde, och nej, jag tror inte att det är något fel med bokföringen (även om man aldrig kan veta). Småtråkigt bolag som inte har den starkaste försäljningstillväxten, men värderingen kompenserar. Det bolag som jag ägt längst tid!

  • Info: 1 390 IDR, P/E 10 (TTM), EV/EBITDA 4,3, 70m USD (microcap). Free Float 21%
  • Mitt inköpsår: 2017. Fonder som äger: -
  • Megatrend: Indonesisk tillväxt, mot många olika sektorer


Karooooo (8 procent)

Bolaget med otroligt många O i namnet är en nykomling. På ytan är de ett knepigt SaaS-bolag, USA-listning, Singaporebolag som äger ett Sydafrikanskt bolag. Men gräver man djupare finns ett världsledande SaaS-bolag med fin historik och rimlig värdering. Jag noterar att branschen förväntas växa med 18 procent per år enligt bolaget. Såklart finns teknikrisker och de är långt ifrån ensamma även om de dominerar vissa marknader. Dyraste bolaget i portföljen, men EV/EBITDA är under 20 i alla fall.

  • Info: 34 USD , P/E 30 (TTM), EV/EBITDA 17, 1 000m USD (smallcap). Free Float 21%
  • Mitt inköpsår: 2021. Fonder som äger: BMO
  • Megatrend: Uppkopplade bilar/telematik 


Arwana Citramulia  (7 procent) NYTT!

Indonesiskt kakelbolag som har starka lokala konkurrensfördelar. Andra kakelbolaget i portföljen och även detta har extremt fin historik. Vinsttillväxt 36% per år senaste 5 åren, 4% direktavkastning, inga skulder, ROE över 30% etc. Kakel är något som den framväxande medelklassen troligen vill ha mer av. Risker finns i form av att marknadsförutsättningarna kan ändras (importtullar för billiga kinesiska konkurrenter). De är också verksamma inom retail så e-handel kan vara ett hot.  

  • Info: 810 IDR, P/E 14, EV/EBITDA 8, 415m USD (smallcap). Free Float 47%
  • Mitt inköpsår: 2021. Fonder som äger: Grandeur Peak
  • Megatrend: Badrum och inredning i Indonesien (ökad medelklass)


Ultrajaya (5 procent)

Indonesiskt Buffett-bolag som bevakas av noll analytiker. Konsumentprodukter och etta i sina nischer: Mjölk, te och ost. Oavsett hur många Oatly som noteras i väst är vanlig mjölk på frammarsch i Indonesien (se sid 9) och nivån är låg jämfört med grannländerna. Och de gynnas av att de satsar på lokal, färsk, mjölk och inte är lika importberoende som konkurrenterna. Viktigt är att de, liksom Century Pacific, är innovativa och satsar på nya och hälsosamma produkter, och te-delen är en favorit.

  • Info: 1 545 IDR, P/E 14 (TTM), EV/EBITDA 9, 1 250m USD (smallcap). Free Float 31%
  • Mitt inköpsår: 2017. Fonder som äger: Grandeur Peak, Fidelity
  • Megatrend: Mjölk och te i Indonesien (ökad medelklass)


RFM (5 procent) NYTT!

Mitt andra filippinska bolag sysslar med vardagslyx i olika former. De dominerar inom pasta, glass och mjöl. Framförallt glass-delen är intressant då den är ett joint venture med Unilever och har hög marknadsandel (tänk GB i Sverige), Konsumtionen borde öka i takt med att medelklassen blir större och får mer pengar över. Pasta är, intressant nog, inte vardagsmat utan något som äts t.ex. vid födelsedagar och nyår. Värderingen är inte utmanande men de växer inte lika starkt som Century Pacific. Jag äger hellre konsumentbolag i länder där medelklassen ökar starkare än här hemma.

  • Info: 4,55 PHP, P/E 11 (TTM), EV/EBITDA 5, 310m USD (smallcap). Free Float 29%
  • Mitt inköpsår: 2021. Fonder som äger: Fidelity
  • Megatrend: Glass och pasta i Filippinerna (ökad medelklass)


K2 LT (5 procent)

Portföljens minsting, sett till marketcap. Det bolag som är mest oprövat, men jag tycker det är lovande. Kremering är också en väldigt säker och ocyklisk verkamhet, som globalt vinner mark, så även i Litauen. Jag kommer bevaka tillväxten, hur deras satsningar slår ut, och hur bolaget påverkas av Corona-läget (vilket gynnat bolaget). Men de har en monopol-liknande och icke-cyklisk kassako som grund i verksamheten. Här finns en tydlig "moat" (se sid 4). 85% kremeras i Sverige och 20% i Litauen, rimligtvis kommer skillnaderna bli något mindre i framtiden.

  • Info: 28 Eur, P/E 9 (TTM), EV/EBITDA 7, 10m USD (nano). Free Float 58%
  • Mitt inköpsår: 2021. Fonder som äger: - 
  • Megatrend: Ökad andel kremering och högre dödstal pga demografin


Uni-charm Indonesia (4 procent)

Indonesiens ledande bolag inom blöjor och bindor. Tänk Papers/Libero i Indonesien så är du hyfsat hemma. Jag kommer följa konkurrenssituationen noga eftersom Kimberly-Clark förvärvat en konkurrent. Noterbart är att Grandeur Peak köpt in sig i bolaget. Min stora tveksamhet är att bolaget inte är familjeägt, såsom övriga bolag i portföljen, utan ett noterat dotterbolag till japanska Uni-Charm.

  • Info: 1 565 IDR, P/E 18 (TTM), EV/EBITDA 6, 450m USD (smallcap). Free Float 20%
  • Mitt inköpsår: 2020. Fonder som äger: Grandeur Peak, Swedbank Robur Small Cap EM 
  • Megatrend: Personlig hygien i Indonesien (ökad medelklass).


Synpunkter?

Vad tror du om denna portfölj? Är det några bolag du tycker verkar extra intressanta? Och några du aldrig skulle kunna tänka dig att äga?

21 kommentarer:

  1. Du sålde Decisive Dividend för något år sedan. Är det något du ångrar idag nu när utdelning återinförts och kursen står högre än innan Corona.

    Mvh
    Aktiekemisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en otajmad försäljning och de har gjort en imponerande turn-around. Och överlag kunde jag skött Corona-hanteringen av portföljen mycket bättre.

      Idag då? Jag tycker bolaget är lovande och intressant, men det är för skuldsatt för att jag ska äga (men jag är petig på just den punkten och har skruvat upp kraven).

      Radera
  2. Ser att du verkar ha ganska hög omsättningshastighet i portföljen att döma av anskaffningsåren. Eller rensade du portföljen vid covid?
    För egen skull så hade jag aldrig klarat av min långsiktighet utan förståelse för bolagen och den vardag de verkar i. Se bara på den politiska risken i Kina, hur ska jag kunna ha en åsikt om det på andra sidan jorden?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som hände var att jag i samband med Corona-krisen och därefter har stuvat om portföljen för enbart att satsa på det jag tror alla mest på: Hidden Champions. Hoppas definitivt ha en mycket lägre portföljomsättning framöver.

      Jag undviker politisk risk genom att inte investera i länder som Kina, Ryssland, Turkiet och Kazakstan etc. Alla bolag finns i demokratier vilket jag tror höjer förutsägbarheten. Sen kommer jag såklart inte vara först på bollen när något ändras i Indonesien/Filippinerna etc. Men jag har relativt enkla bolag, fokuserar på vissa få länder, har få bolag och läser på vad som händer och har kontakt med människor i landet. På det sättet hoppas jag åtminstone bygga upp en god förståelse.

      De bolag jag har ägt längst (och där conviction har hållit) är två indonesiska småbolag. Viktigt är också att bolagen är så starka att man inte ska behöva följa utvecklingen i detalj, och investeringstesen ska inte vara beroende av t.ex. regimens nyckfullhet.

      Radera
  3. Fantastiskt intressanta bolag jag inte hade någon aning om ens att de fanns. Vi får hoppas att de ger tillväxt framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är verkligen okända marknadsledare, överlag.

      Radera
  4. Intressant läsning! :) Var handlar du indonesiska papper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar via Avanza. Lite krångligt är det: telefonorder, maxcourtage och vanlig depå. Men jag tror och hoppas att bolagen är värda det extra besväret.

      Radera
  5. Intressanta aktier du äger, känner inte en enda :) varför valde du köpa bara utländska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt är det att jag inte hittat något bolag som passar min strategi lika bra som de jag har, men jag letar här också!

      Radera
    2. Har du kollat på svenska Flowscape? Tror faktist det är något som är intressant för dig, kanske om något år då det visar bättre siffror, beroende på hur petig du är.

      Radera
    3. Inte kikat, tack för tips!

      Radera
    4. Färsk intervju med VD som förklarar vad de gör och hur det ligger till just nu.
      https://www.youtube.com/embed/j3UjOy196mc

      Radera
  6. Hallå Gustav! Imponerad över din flit och ditt mod. Hur bra har din strategi presterat hittills? Vad jag förstått har du hållt på med liknande bolag under lång tid. Ägde du inte a2milk också, hur gick det med det bolaget och din investering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investeringen i A2 är inte lika imponerande som mitt flit och mod :) Har sålt A2 med vinst, men kunde utvecklats mycket bättre om jag gjort rätt bedömning i allvarliga problem, och inte tillfälliga.

      Har fokuserat enbart på Hidden Champions först i år (sent på våren),
      även om de varit en hyfsat stor del av portföljen innan också. Resultat kommer en gång per år (minst) i början av januari. Underpresterat index de senaste åren tyvärr och hoppas att min fokusering på Hidden Champions ska råda bot på det. Framförallt hoppas jag på lägre nedsida i det jag äger, jämfört med innan.

      Radera
  7. Tycker det är väldigt intressant att följa din portföljutveckling och roligt att se en strategi som till stor del skiljer sig från andra.

    Jag läste ofta din blogg för 8-10 år sen innan jag började plugga och "ramlade av" investeringsrutinen. Mycket har hänt sen ditt andra inlägg då man kunde se bolag i din portfölj som P&G, Exxon, J&J, Coca-Cola, o.s.v. :)

    Hur skulle du säga nu när du kört på ett tag att dessa två vitt skilda strategier jämför sig mot varandra?

    Själv skulle jag nog "känna" (dumt ord i sammanhanget) att det skulle vara lockande att placera en del i gamla stadiga företag, vilket i sig låter vettigt men kanske är irrationellt om man accepterar att en genomtänkt investering är en genomtänkt investering oavsett det är P&G eller ett indonesiskt kakelbolag...

    Tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ska fundera… det är en poäng med att blanda olika strategier eftersom de fungerar olika bra i olika tider. Definitivt har jag blivit mindre ”mainstream” numera. Tror att möjligheterna med Hidden Champions är större, man gör verkligen något annorlunda. Sen ska det vara annorlunda och rätt. Jobbar på den saken :) Tror att jag äntligen hittat min strategi och sedan den renodlats (i våras, så kort tid) är det i alla fall mindre nedsida.

      Radera
  8. Hej!

    Hur handlar du aktier i Indien, Filipinerna etc? Jag kan inte hitta dom på avanza eller nordnet när jag letar där.

    Mvh
    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nätmäklarna, framförallt Avanza har ett större utbud via telefonhandel. Jag har valt Avanza och Pareto för egen del, då Nordnets utbud är sämre. Så här delar jag upp köpen: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2019/12/valjer-pareto-for-exotisk-utlandshandel.html

      Indien är tyvärr en stängd marknad, förutom sekundärnoteringar. För större bolag är ofta USA eller Tyskland ett alternativ. Men mindre bolag brukar bara handlas lokalt i Indonesien, Filippinerna etc. Se även http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2017/03/exotisk-utlandshandel-i-praktiken.html

      Radera
  9. Hi (I hope an English reply is fine). I am a fan of RFM too, dominant position in Ice Cream, hard to compete with them there given their scale and distribution. THe rest of the business also has great potential. My only worry is the high margins for the ice cream business and potential entry of 'white label' brand from the retailers undercutting them? And why they don't use their net cash to buy back more stock, they have such a strong Balance Sheet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks the comment and a good point! Yes, I also think white label could be a risk. But often Ice-cream is a oligpolistic market, suggesting that brand (and distribution) plays a big role. Even in more mature Ice-cream markets, the strong brands and familiar names seems to do fine.

      Buy-backs, yes, that could be an alternative. Don't know why, maybe they prefer having a big net cash if any inorganic opportunities arise, or just for safety reasons.

      Radera