söndag 17 januari 2021

Portföljreglerna efter input


Har funderat till efter de kloka kommentarerna på mitt söndagsinlägg om portföljregler. Visst är det alltid individuellt men jag har valt att skruva på reglerna. Körde även en Twitter-omröstning där merparten är ganska offensiva i portföljandelar. Jag kommer inte, som tänkt, sätta en absolut högsta gräns vid 15 procent utan flyttar den till 20 procent. Tack för kommentarerna!

Så här kan man summera de uppdaterade portföljreglerna:

  • 10-20 bolag
  • 0-5 procents kassa (uppdaterat)
  • Minst 2,5 procent vid inköp
  • Max 20 procent i ett enda bolag
  • Ingen ökning över 15 procent
  • Extra vaksamhet vid höga andelar
När det gäller kassa är 1-5 procent en effekt av att jag inte vill eller kan tajma marknaden. Över tid så tror jag på att köpa/behålla/omfördela i bra bolag. Vän av diversifieringsordning kan anmärka att jag "bara" är diversifierad på aktier. Men det är vad jag tror mest på och kan (försöker kunna). Bitcoin, råvaror etc är svårt och extremt många kollar på det, jämfört med de företrädelsevis små bolag jag bevakar. Tror det är svårare att få en edge i det som är populärt och välbevakat.

Vinnarna kommer att få löpa lite längre än vad jag från början tänkte, och gå upp till 20 procent. Men om bolaget väger 21 procent kommer jag minska ner till under 20. En dum regel, javisst. Men jag måste skydda mig mot min egen dumhet och inte ta alltför stor enskild bolagsrisk. Allt kan hända i alla bolag, även det man inte har någon chans att förutse (unknown unknowns, svarta svanar etc) och psykologin kan spela spratt. "Worst case" i positiv mening är då att hela tiden tvingas hyvla ner till under 20 procent, men det kan jag leva med. Jag växlar matematisk vinst mot ännu godare nattsömn.

På Twitter är det normala ännu högre andelar men jag kör (såklart) vad som är rätt för mig:


Ska också försöka bli bättre på att ta till mig negativ information, särskilt om bolagen klättrat över 10 eller 15 procent av portföljen. Där får jag inte somna vid ratten. Värdering sett till tillväxten och momentum i verksamheten ska vara bra för att bolaget ska tillåtas ha en riktigt hög andel. Ska också försöka hitta ett recept för att motverka confirmation bias.

Kan det här vara en hyfsat mix av ödmjukhet, stelbenthet och conviction? Hoppas det :)

4 kommentarer:

  1. ”10-20 bolag
    1-5 procents kassa
    Minst 2,5 procent vid inköp
    Max 20 procent i ett enda bolag
    Ingen ökning över 15 procent
    Extra vaksamhet vid höga andelar”

    Mina motsvarande regler:
    Ingen begränsning i antal bolag så länge alla är kvalitetsbolag med goda utsikter framåt
    I huvudsak alltid fullinvesterad
    Inga regler vid inköp, size efter conviction och Business Ztrength
    Inga regler kring portföljandel men i praktiken < 10 % för en god nattsömn

    Jag gillar att ha flexibilitet men strikta regler kanske har sina fördelar det med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt synsätt är klokt och mer liberalt. Men är man jurist så gillar man regler :) Skämt åsido så är det för att skydda mig mot alltför stora misstag, och för min del tror jag det kan behövas. Så i den meningen är det erfarenhetsbaserat (och subjektivt anpassat) även om jag vet att de kan komma att ändras i framtiden också. Men kör på detta ett tag nu :)

      Radera
  2. Enda gången jag ångrade att jag inte hade en rejäl kassa var under mars/april förra året. Då hade man kunnat tjäna riktigt bra med pengar. Att sitta med en portfölj som är värd 3 mille och där mer eller mindre alla innehav tappade mellan 30 och 60% inom loppet av några dagar, ojoj vilka vinster man hade kunnat göra där. Vi gick in med 90000 kr extra men det var i princip ingenting. Hade vi kunnat använda 3-400000 kr då hade det blivit fint till slut. Jag tror på att gå in med lite extra vid kraftiga fall, men ju större portfölj man har desto mer kassa behöver man gå in med för att det "ska märkas".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt tänkt där att öka, jag var lite seg och var rädd för andra våg etc. Borde sett köptillfället mycket klarare och satt kvar med för stor kassa! Att inte ha någon nämnvärd kassa tror jag förenklar, i alla fall för min del, jag kommer definitivt gå bort mig igen :)

      Radera