söndag 20 september 2020

Vilka fonder äger mina bolag?


Jag har både favoritbolag och favoritfonder. En intressant mätpunkt för ett bolag är vilka andra som äger det. Eftersom jag äger väljer mindre bolag lägger jag viss vikt om en duktig småbolagsfond hittat dit. För storbolag som t.ex. Netflix är fondinnehav inte lika intressant och många fonder är per definition "blinda köpare" eftersom deras köp baseras på bolagsstorlek.

Vilka fonder jag gillar finns beskrivet i ett tidigare inlägg och de är tex: 
  • Grandeur Peak, 
  • Wasatch och 
  • Swedbank Robur Small Cap EM 
Ett bra sätt att följa vad fonder äger är att söka på bolagsnamn + morningstar.com och gå till fliken ownership. Numera finns också uppdateringar från FI där man kan se vad många fonder äger. 

Hur ser det ut i portföljbolagen?

Låt oss gå igenom favoritfondinnehav bland det jag äger. Parentes bakom bolagsnamn är antalet favoritfondbolag.

A2 Milk

Ingen favoritfond är inne. Men Sequoia Capital är en hyfsat välkänd Amerikansk kapitalförvaltare som äger A2 sedan något år tillbaka. Ett flertal fonder äger bolaget.


Kri-Kri Milk (1)

Swedbank Robur Small Cap EM äger, tillsammans med en del andra fonder. 


Italtile (3)

Grandeur Peak, Wasatch och Swedbank Robur EM Small äger. Grandeur Peak äger i flera av sina fonder. Starkaste kortet i portföljen om man ska gå på favoritfondsägande.

Micro-Mechanics

Inga favoritfonder äger vilket jag nästan tycker är lite konstigt (eller så missar jag något i bolaget). Däremot tror jag Grandeur eller Wasatch ägt för länge sen. 

Ekadharma 

Tror inte några fonder äger alls, så bolaget är riskfyllt ur det perspektivet även om det finns förklaringar (litet bolag, dålig free float). 

Ultrajaya (1)

Grandeur Peak äger i flera fonder. Att Fidelity äger i flera fonder ska kanske också nämnas. 

Altium

Ett flertal fonder finns, bland annat finns Nordea i ägarlistan (borde gräva i vilken fond). 

Netbay (1)

Grandeur Peak har nyligen köpt in sig, i flera fonder. Det påverkade mitt beslut att köpa, som en positiv faktor. 

Taokaenoi

Inga favoritfonder där, och få utanför Thailand. Men ser att Harvest Asia Frontier Equity köpt in sig, ska kolla upp den fonden närmare. Tidigare om åren har IKC fonder ägt bolaget (om jag inte minns helt fel).

Uni-Charm Indonesia (1)

Swedbank Robur Small Cap EM äger.

Century Pacific

Inga favoritfonder är inne, ännu i alla fall. Men att Fidelity äger och Evli nyligen köpt är intressant.


Superlon

Några fonder, men ingen favoritfond.


Synpunkter?

Vad tror ni att fondägande spelar för roll? Jag ser det som ett särskilt kvalitetstecken fonder man gillar är inne. Tesen, att det kan finnas något där i bolaget, kan bekräftas av att fonderna troligen ser samma sak. 

Sen händer det att fonder köper det som man kikar på eller ägt tidigare. Pushpay har t.ex. Tin Fonder köpt och Somero har Didner och Gerge köpt. Sen kan jag inte köpa på grund av vad andra tycker, Men i fallet Netbay bidrog det till att jag kom till skott och köpte.

Vilket värde lägger ni in i att fonder köper in sig i ett bolag?

4 kommentarer:

  1. Jag lägger i stort noll vikt vid vad fonder köper. Man vet inte varför de köper, eller vilken tidshorisont de har. Så varför lägga vikt vid det, när man har noll insikt i deras beslutsgrund? Jag har tex observerat hur vissa hedgefonder skriver om sina innehav i kvartalsbrev, för att sedan pumpa ut det på de som hänger på.
    Mvh investera-pengar.blogspot.come

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är alltid egna beslut och egen conviction som gäller. Men vissa fonder har jag följt i flera år och de har en tydligt utmejslad strategi som jag gillar. Då tycker jag det är en viss stämpel att de köper, dvs att det passerat de filter som de har innan köp.

      Men resonemanget gäller bara favoritfonder, de flesta fondköp lägger jag inte heller någon vikt vid.

      Radera
  2. Jag kör ofta en approach där jag hittar intressanta ägare/analytiker genom att läsa bolagsspecifika analyser och sedan gå igenom allting annat som publicerats om eller av ägaren/analytikerna.

    Det är på så sätt som pland annat Enwave och Nanalysis har hamnat på bevakningsposter i portföljen och jag grämer mig en del för att Xpel (som Fralik9 kommenterat en del på Twitter också) samt SDI Group inte köptes in när de var billigare. En liten lustig sidoeffekt av det här är att jag oftast insett att det inte alltid är de informationskällorna med bäst träffprocent som är intressantast att följa. Youtube-kanalen SmallCap Discoveries täcker exempelvis en stor mängd Kanadensiska small caps där de sorterar bort en mycket stor del av skräpet men ändå är det kanske en fjärdedel av bolagen de nämner som jag ens tittar på. De ställer helt enkelt tillräckligt bra frågor och letar brett nog för att underlätta sorteringen men har en affärsmodell som kräver att de är bredare än jag är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant approach! Ska kolla upp den där Youtube-kanalen.

      Det där med relaterade innehav går jag på om jag hittar en fond som köper in sig i något bolag jag äger. Då kollar jag alltid upp vilka andra innehav de har, och ökar i.

      Radera