söndag 13 september 2020

Gurktaler - ett märkligt litet bolag


Ibland när man gör research går det inte som man tänkt sig. Jag tänkte att undersöka den Österrikiska marknaden genom en screening men hamnade snabbt vilse. Österrike är faktiskt en rätt spännande marknad, och jag har ägt bolag där tidigare (Österrikiska posten). Kanske var det dags för en comeback på denna bortglömda marknad? Nog kan det finnas lite ovanliga bolag som är starka i sina nischer. Men gränsen mellan nisch och usch är hårfin och i det här fallet troligen passerad.

Urspårning 1

Bolaget som kom upp som i screeningen heter Gurktaler AG. Sett till siffrorna kan det på ytan finnas något där:  litet, inga skulder, konsumentvaror, tillväxt och billigt. Namnet är väl ingen höjdare, men det är bara början. Deras huvudprodukt är Gurktaler Alpenkräuter, en slags örtlikör som knappast får det att vattnas i munnen. Och fler sinnen kan drabbas. Via hemsidan hittar man den inte alltför välkända reklamsången för Gurktaler Alpenkräuter. In och lyssna, men på egen risk! (där spårade det i alla fall ur för mig).


Stämningen i videon kräver en kommentar. Jag är högst tveksam till om det hurtiga och älskvärda paret dricker denna "goda" likör utanför reklamfilmen. Deras stora leenden kan svalna så snart musiken tystnar. Kanske är jag fel ute, men jag undrar om varumärket snarare går åt ”gubbe på parkbänk”-hållet även om det ungdomliga revitaliserings-försöket ska applåderas. Återväxten bland gurktaler-drickare är nog inte lika god och naturlig som örterna. Men vad vet jag :)  

Min omedelbara känsla för den här produkten ungefär såhär: en okänd kusin till Jägermeister som blev kvar på landet. Men tar för övrigt gärna emot input från något som druckit häxbrygden på riktigt! Kanske sågar jag den för hårt och snabbt? Kan Jägermeister fungera så kanske denna också har sitt existensberättigande, vem vet. Men för att investera i något måste man gilla produkten eller åtminstone se en växande marknad för den. Investera i alkohol är en fråga i sig också, såklart.

Urspårning 2

Efter att ha sett videon spårade researchen ur fullständigt. Det som fick mig på riktiga villovägar var sökningen efter någon ytterligare reklamvideo. Som en oväntad och otrevlig bieffekt sprang jag då på det glada gänget Gurktaler Musikanten


Det är något med Österrike och melodier som fastnar. Lyssna återigen på egen risk och musiken är, som förväntat, minst lika hemsk som frisyrerna. Tar man sig över de omedelbara smärttrösklarna kan man få sig ett gott skratt och kunskaper i dansbandstyska och 90-talsfrisyrer. Man kan därutöver fastna i de mest irrelevanta detaljerna, som att dragspelaren i video två glömde sitt dragspel hemma, men att det knappast spelar någon roll eftersom inget instrument någonsin är inkopplat. Men vi får stanna där. Precis som Gurktalen AG.

Har du spårat ut i din research någon gång?

17 kommentarer:

  1. Jag studerade tyska i Österrike som tjugoåring (2008-2010). Gurktalerfilmen anspelar mycket på en patriotism som finns i Österrike och som enligt min erfarenhet även omfattas av unga människor där. Det handlar om sådant som dialekt, landskap, natur, mat och dryck. Som svensk kan det vara svårt att förstå att traditionella värden uppfattas som något coolt bland ungdomar, men så är det i vissa länder. Motsvarande lokalpatriotiska fenomen finns t.ex. i Italien, ett annat katolskt land, där mormors gamla levergryta inte alls är lika uppenbart töntig som den är i det framtidsorienterade Sverige. Italienarna lyckas ju till och med marknadsföra sin traditionella mat internationellt. Rucolasallad är ett bra exempel, det traditionella svenska namnet är senapskål, men det vill ju ingen svensk köpa.

    Jag tror alltså mycket väl att Gurktaler kan ha en marknad bland unga österrikare. Däremot är det nog mer tveksamt om märket kan expandera utanför landets gränser. Av någon anledning känns lokala österrikiska specialiteter erbarmligt töntiga, medan italienska specialiteter anses vara höjden av förfining.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för mycket bra och insiktsfull kommentar! Jag var nog åt det fördomsfulla hållet även om jag mest skrapade på ytan.

      Just de kulturella skillnaderna stöter jag också på titt som tätt, det finns flera asiatiska bolag jag äger eller tittat på som har egna sånger som de startar arbetsdagen med. Kan inte säga till 100% men jag tror inte det sker eller skulle fungera på KappAhl :-)

      Radera
  2. Roligt (?) case! :-)

    Jag har nog inte spårat ut så men ett par case jag haft/kikat på har visat sig ha olika ben inom vapen och då fått mig att avstå på magkänsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag spårar nog ur oftare! Men som kommentaren ovan visar ska man kanske i detta fall inte döma ut den lokala marknaden och återväxten.

      Kanske ska man ta sig förbi magkänslan ibland, även om vapen nog skulle vara svårt att äga. Ett bolag som National Presto är ett klockrent exempel på där det tar stopp. Pizzaugnar, ja. Ammunition, nja.. kanske inte.

      Radera
  3. Jag menar, är det egentligen så stor skillnad på Gurktaler och någon av de här likörerna? Svaret är nej. Det är ju samma blask.

    https://www.lifeinitaly.com/food/wines/the-most-famous-italian-liquors/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte provat, men läskigblask, skulle jag nog säga.

      Möjligen kan vissa vara förknippade med vissa platser och sälja bra lokalt. Gurktalen Alptenkreuter borde ju tt.ex. sälja bra i orten Gurktalen, kan man tycka.

      Radera
    2. Jo, så är det nog. Tydligen är Gurktalalperna en region med flera skidorter och spaanläggningar. Man kan även vandra i bergen och övernatta i små stugor längsmed lederna på sommaren. Utsikterna för export sammanhänger nog med hur turistnäringen utvecklar sig. Kanske vill man ta med en bit av Gurktal hem efter semestern?

      https://en.wikipedia.org/wiki/Gurktal_Alps

      Radera
    3. Precis! Där finns ju en exportmöjlighet och det är ett lokalt Gurktalen-företag. Frågan är bara om det håller, men som souvenir, gåva breddas det hela från att klunkas på plats. En intressant aspekt med bolaget är deras andra innehav, de äger tex 25% av mer välkända Zwack om jag fattar rätt. Här borde man gräva lite och vad summan av alla delarna är värda: https://gruppe.gurktaler.at/unternehmensgruppe/beteiligungen

      Radera
  4. Roligt case - tack för att du delar! Men hur är nyckeltalen? Som du är inne på är omsättningen nog generationsbetonad?

    Mina mest spårade är nog lettiskt glasfiber, portugisisk vindkraft och israelisk så kallad vågkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg tillräckligt intressant ut för att gräva vidare, men där stötte jag på patrull. Kan vara något av "dolda värden" i deras andra innehav, men man måste gräva vidare för att bedöma det. Zwack har ett marketcap på 110 m USD och Gurktaler ca 25, så deras 25%-iga ägande skulle bara det motivera dagens kurs (OBS! Kan helt ha missförstått, är nog för enkelt, och det är bara en tes).

      Haha, låter som trevliga case de du nämner, inte fel alls! Nyfiken!

      Radera
  5. Drickat verkar få bra betyg online åtminstone. Fina omdömen.

    https://www.myspirits.eu/gurktaler.html

    SvaraRadera
  6. Tickern "GAGS" tycker jag var lite rolig i sammanhanget.

    De verkar även ha 14,423 % av aktierna i det onoterade bolaget Underberg GmbH som måste ha det vansinnigaste lojatilitetsprogrammet jag sett.
    https://www.underberg.com/en/award-program/awards/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, underbar spaning. Det där lojalitetsprogrammet var något i hästväg!

      Radera
  7. Kul:) Fick ett par flaskor i går i julklapp av en österrikisk kollega. Googlade och hittade detta:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kul! Ja, inte så många som skriver om detta bolag, troligen inte i Österrike heller!

      Radera
  8. https://m.youtube.com/watch?v=h501LS8tR6E

    SvaraRadera