söndag 27 september 2020

Snabbväxande nischer


Vilket marknad och vilken nisch bolaget verkar i är viktigt. Är ett bolag i rätt nisch kan det räcka med att behålla sina marknadsandelar för att växa starkt. Förutom sektor, som ocykliska konsumentvaror, teknologi och finans tror jag den mer smalt inringade nischen är superviktig. Den säger mycket om bolagets tillväxtförutsättningar och i bästa fall finns en megatrend där. 

Allt annat lika borde det vara mycket bättre att vara i en snabbväxande nisch än en seg. Men konkurrensfördelarna ställs nog på sin spets eftersom många lockas dit. Man får se upp för alltför heta nischer. Själv försöker jag leta okända marknadsledare i snabbväxande nischer. Helst ska nischen vara lite okänd den med, men man kan såklart inte få allt!  

Olika marknader 

Vi tar ett axplock av några nischer, där några är relaterade till min portfölj. Ofta är det globala marknader och CAGR (årlig sammansatt ränta) vi pratar om under tidsperioden 2019 till 2025, med vissa variationer. Så här ser det då ut i fallande skala:

A2 mjölk 17 till 22.5 procent 

Mobilspel 14 procent

Gambling online 11.5 procent

Halvledare 10.3 procent

Grekisk Yoghurt 7,6 till 10.9 procent

Mobiltelefoner 7 procent 

Kakel 5,5 till 8,5 procent

Djurmat 6 procent 

Asiatiska tejpmarknaden 5,7 procent 

Nyttiga snacks 5 procent

Mejeriprodukter globalt 3.6 procent

Cykliskt eller inte är också viktigt. Och såklart ska man ta sådana här rapporter som finns i länkarna med en stor nypa salt, men det säger ändå något. Jag vill hellre vill äga ett starkt bolag i en tio-procentsnisch än en enprocentsnisch. Sen är bolaget i fråga alltid är viktigast, och det lär ju finnas snabbväxare även inom sämre nischer. 

Synpunkter?

Tittar du på om dina bolag finns i snabbväxande nischer? Letar du aktivt efter bolag i vissa nischer? Ser du stark tillväxt som en möjlighet snarare än ett hot? Och vilka nischer lockas du mest av?

9 kommentarer:

  1. Jag tycker det är svårt att definiera nischer. Om ett bolag är tillräckligt framgångsrikt och får några efterföljare blir snabbt en marknadsvinnande produkt snabbt en egen nisch. Sötsliskig cider, hantverksöl, smart phones och A2 milk är tre bra exempel på branscher där grundprodukterna stagnerat men där nya produkter etablerat nya nischer.

    Så jag är rätt pragmatisk med hänsyn till nischer, är en produkt tillräckligt nyskapande blir det helt enkelt en nisch med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gränsen mellan marknad, nisch och produkt är flytande och inte solklar. Produkten blir den ultimata nischen så att säga. Och det klart att det t.ex. kan finnas snabbväxande läsksorter i en läskmarknad som stagnerar.

      Får tacka för ett bra problematiserande och ska fundera mer. Men kanske kan sådana här rapporter ändå vara ett mått på hur bra "jaktmarken" är, dvs om det finns många snabbväxande bolag inom en viss del av marknaden.

      Radera
  2. Hmm, jag inser att våra portföljer skiljer sig år rejält (din är antagligen mycket bättre i dessa tider) och för att svara på frågan har jag varit allt för fokuserad på värde och stark balansräkning för att göra de bästa tänkbara affärerna de senaste åren.

    Jag fokuserar istället på låg risk och det har varit fel strategi som sagt.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, bättre vet jag inte, men året är inte slut :)

      Gillar även jag att titta på stark balansräkning. Men jag vill att bolagen ska kunna växa med 10 procent eller mer i sin försäljning och vinst. På ett sätt kan en hyfsat stark försäljningstillväxt sänka risken, vi tar ett exempel:

      Om en bank växer med 3 procent per år så har de inte "råd" att misslyckas utan att backa försäljningen. Ett bolag i en nisch med 15 procent kan däremot till och med tappa marknadsandelar och fortsätta växa. Finns 100 invändningar mot resonemanget, men jag tror att underliggande tillväxt i viss mån kan sänka risken. Men så fort man har stark tillväxt är hutlös värdering en annan risk att se upp för.

      Och mer klassiska value-case bör ha låg risk sett till nedsida, vi kan ta Holmen som exempel. Väldigt Långt ifrån tech, och hänger inte med i sådana uppgångar, men de kommer aldrig att vara otäcka att äga!

      Radera
  3. Jag vet att jag kommenterat detta innan, men dagens artikel i Bank of America lyfter fram vätgassektorn och jämför sektorn med smartphones före 2007 eller internet pre-dot.com och sa att det nu är dags att titta på det, “innan det går mainstream.”

    Efter årtionden av falska startar är vätteknik redo att ta fart eftersom fallande produktionskostnader, tekniska förbättringar och ett globalt tryck mot hållbarhet konvergerar enligt Bank of America.

    Väte befinner sig vid en ”tippunkt” och marknaden för 11 biljoner dollar kommer att explodera, säger Bank of America.

    Bara ett tips!

    Mvh Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Det låter ju som en trevlig form av vätgasexplosion :) Försökte kolla lite rapporter om marknadstillväxt, och bränsleceller till bilar (oklart om det var rätt nisch) låg högt, allt från 12 till över 30 procent i CAGR, och vissa låg ännu högre.

      Minns att du nämnde några bolag sist, ska ta tag i det och kika på dem närmare!

      Radera
  4. Angående nischer som jag lockas mest av.
    Programvaror (och följande konsulttimmar) för långtidsarkivering av digitalinformation är ett växande och ganska osexig nisch. Kunderna är ofta offentliga organisationer som skriver långa avtal (som troligtvis förlängs) och är beroende av konsulttimmar för att utföra många jobb. IT kompetensen finns oftast in in-house.
    Formpipe är det enda renodlad bolag jag känner till och kan nog anses vara marknadsledande i Sverige. Addnode group har också bra lösningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som intressanta nischer och bolag, tack för kommentar!

      Radera
  5. Astounding to scrutinize such blog, keep giving the new updates. Keep sharing Thanks... Respects Activated carbon manufacturing companies in India

    SvaraRadera