söndag 15 december 2019

Kortare uppehåll - och tips på ämnen?


Såhär i juletider kommer jag nu ta en kortare paus. Skriver här så att trogna läsare inte bara möts av en oförklarlig tystnad. Och den som, mot förmodan, lider av särskilt svårartad söndagsbloggsinläggsabstinens (puh!) och vill ha "årets" jultankar se denna länk. Har ju kört med samma punkter i 4 år nu!

Mitt aktieår har varit hyfsat gott, trots att index springer mycket snabbare. Utvecklingen för året är i skrivande stund cirka 18-19 procent upp.

Tiden räcker inte riktigt till, men kom gärna med förslag på ämnen att skriva om framöver. Har idéer men alltid kul att få mer input att bearbeta! Bloggen återkommer i januari med förnyad styrka. Till dess önskar jag er en god jul, gott nytt år och gott slut på aktieåret.

Det som funderas på som framtida inlägg är exempelvis:
  • Årets utveckling
  • En amerikansk polisaktie
  • Kan bussbolag ha en "moat"?
  • Överlönsamhet - det perfekta finansiella mordet?
  • Om jag bara fick äga tre bolag - vilka?
På återseende! Och kom som sagt gärna med på tips på ämnen.

32 kommentarer:

  1. Punkten om överlönsamhet blir jag nyfiken på att läsa om!

    God Jul och Gott Nytt (aktie) År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag försöka få till ett sånt inlägg.

      Finns en koppling till deckar-världen att det är kul att spekulera i vilka bolag som är skyldiga till att "mörda" konkurrenterna, och komma undan med det!

      Radera
  2. Då ligger vi i princip lika såhär på upploppet av 2019. A2:s utveckling kommer sannolikt att avgöra. Hur som, spännande ämnen inför 2020, och hoppas verkligen att tiden räcker för många intressanta inlägg även 2020!

    God jul och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, bloggen kommer köra vidare, utan tvekan. Borde ju nästan nämna något om A2 också, har ju hänt en del, som VD-byte t.ex. Får hoppas på en god utveckling där framöver!

      Radera
  3. Punkten kring antal aktier som man bara får äga ger enorma möjligheter. Countdown från 100, 99, 98, 97.....etcetera.

    ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... ja när "investeringsuniverset" är på säg 20 000 aktier, så kan det bli en lång serie :)

      Radera
  4. Det låter som en god start ändå ovan med ämnen. Ha en trevlig julhelg nu då.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  5. God Jul! Du får gärna skriva mer om psykologi på marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ide! Vore förresten en hyfsat roligt idé till en podd, dvs man låter någon seriös investerare/spekulerare och riktig psykolog ha ett samtal. Men oavsett, borde man ju skriva om på bloggen.

      Något jag ofta tänker på är en slags "stress" som uppstår när man hittat ett bolag att köpa, och ännu inte köpt. Samt hur telefonhandel möjligen kan ha vissa psykologiska fördelar, man tar färre beslut, höjer tröskeln etc.

      Radera
  6. Jag skulle gärna läsa om hur du får "conviction" att placera 5-10% av ditt kapital i ett bolag som bara du (nästan) handlar. Som exempel hittade jag ett litet bolag i somras som bara jag på hela Avanza äger. Jag är 50% upp på den nu men jag vågade bara köpa för kaffepengar. Inte för att det kändes chansartat utan för att jag trodde jag missat något när ingen annan såg vad jag såg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga!

      För att ha en hög conviction tror jag det är bra att ha en strategi som man utvärderar bolagen emot. För egen del tittar jag t.ex. mycket på tillväxt, megatrender och konkurrensfördelar. Men det avgörande är om man (på goda grunder) anser att bolaget är bättre än konkurrenterna.

      Men det är en svår fråga, särskilt när saker förändras, och ska se om jag kan få till ett inlägg om saken!

      Radera
    2. Anonym,

      Detta är ett av investerandets stora förtretligheter och inte speciellt mycket att göra åt. Läste i en bok om aktieplacerande följande historia. Författaren följde med en vän till travbanan han hade med sig 100 dollar som han skulle spela för.

      Då han inte visste något om hästar tog han en i högen som skulle ge 25 gånger pengarna. Satsade tre dollar på hästen. Vad händer? Hästen vinner naturligtvis. Vad tror du hänt om han satsat alla 100 dollar på hästen. Den hade förlorat naturligtvis.

      Själv har jag inspirerad av Petrusko köpt Alm equity pref. Ger plus 8% i direktavkastning. Första utbetalning 6 januari. Hinner knappt köpa förrän Alm börjar stig. Tror att jag kommer att få utdelning en bit över mitt GAV. Trist nog köpte jag för just kaffepengar. Vad tror du hänt om jag lagt 300000kr på bordet?

      Mvh

      Lars

      Radera
    3. Känner igen det där själv. Kanske ska man köra med likaviktat? Då slipper man gräma sig över att de med låg vikt går bättre? Eller så missar man möjligheter.

      Men det finns helt klart något i dessa liknelser, mycket kan koka ner i haren och sköldpaddan, att det kan gå fel när man spänner bågen för hårt. Försöker motverka det genom att aktivt sikta på tråkiga bolag.

      Radera
  7. Tips på framtida inlägg (tips till alla bloggare som läser detta tack!) Hur funkar egentligen Avanza trackers?

    Jag är t.ex. sugen på att äga Gazprom då den handlas på en P/E nivå där ena handens fingrar räcker och blir över, men går inte handla direkt på Avanza, istället finns dessa trackers.

    Som jag tolkar det är det närmast en 1-bolags fond där riktiga aktier finns i bakgrunden, men dess värde sätts av utbud och efterfrågan på just Avanza, och eftersom likviditeten verkar närmast noll känns det som högrisk. Misstolkar jag hela konceptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra ämne, samtidigt tror jag det passar andra bloggare bättre än mig eftersom trackers gäller storbolag och jag därför inte har satt mig in i konceptet.

      Gazprom ska kunna köpas via Tyskland på ett rimligt sätt. Här finns viss info och inspiration: https://z2036.blogspot.com/2019/08/sol-och-varhandel.html

      Annars är väl tips angående ryska aktier att se vad Carnegie och East Capital äger, förhoppningsvis är det lägre risk än random rysslandsbolag (och de äger Gazprom vad jag kan se).

      Radera
  8. Ha ett skönt uppehåll och ledighet :)
    Ser fram emot inläggen som du punktar upp.

    https://allaminakronor.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, och ska kolla in din blogg!

      Radera
  9. God jul och gott nytt år! Din Robinsonide om vilka tre bolag man vill ha om man bara fick ha tre lät väldigt intressant. Själv har jag haft ett sagolikt bra investerngsår med hitintills en ökning av kapitalet på över 60 %. Jag kommer att skriva mer om detta i nästa vecka.
    Ha nu ett skönt uppehåll och ledighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den kan vara tänkvärd (åtminstone för egen del). Grattis till en fantastisk utveckling, ser fram emot inlägget och vi hörs!

      Radera
  10. Dessa artiklar skulle jag vilja läsa om:

    Utländska: investmentbolag, fastighetsbolag, trender?

    Hur de olika ekonomierna/världsdelarna utvecklats 2020, 2050, 2100?

    Hur kommer barnen idag och deras uppväxt förändra världen?

    God Jul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, bra men svåra ämnen! Tack för input.

      Radera
  11. Kanske har du skrivit om det men isf har jag missat det: hur du handlar på alla de obskyra börser där du rör dig. Courtage och tillvägagångssätt tror jag skulle vara både nyttigt och uppskattat att läsa mer om.


     Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Finns ett på ämnet sedan tidigare, och det nya är väl att Pareto fixar ISK på en hel del exotiska marknader. Se http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2017/03/exotisk-utlandshandel-i-praktiken.html

      Däremot skulle man kunna komplettera med en landsserie, tex hur det funkar att köpa i Singapore, Kanada etc, vilka aktörer klarar handel i vilken depå, nyhetskällor, aktieforum och källskatteregler etc.

      Radera
  12. Varför inte en analys av Duroc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Kikat lite snabbt, frågan är om de satsar på bolag med starka konkurrensfördelar eller om det är mer en samling av generella bolag. Samtidigt är det väl en beprövad modell de satsar på och inte helt olikt tex Lagercrantz eller Decisive Dividend.

      Radera
    2. Ja, den kan vara lite under radarn pga endast handel på Pepins om jag förstått rätt.

      Radera
  13. Andra ämnen att ta upp kan vara :
    * Vad är risk? (I all enkelhet...)
    * Hur ska man (inte) använda belåning?
    * Vad är fonder, hur funkar de?
    * Varför finns aktier?
    * Marknader, hur organiseras de?
    * Vilka misstag gör jag aldrig om? (Så vi andra slipper)
    * Hur mycket har jag förlorat? (Både alternativkostnad och faktiska förluster)

    Gott nytt år !

    SvaraRadera
  14. Själv tycker jag bloggen kan fortsätta som nu. Presentera lite intressanta investeringsuppslag och förhoppningsvis få lite feed-back på det. Själv läste jag lite bloggar igår. Vilket resulterat i ett nytt inköp. Nilörngruppen ser attraktivt ut på denna nivån.

    Haken är väl att det kommer inte att hända så mycket. Blir lite som mina investeringar i Kri Kri och Multibintang. Kursmässigt har det inte hänt någonting. Utdelningarna har kommit det är allt.

    Önskar bloggaren ett Gott Nytt År.

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!

      Kommer nog köra på i samma stil. Ett inlägg håller på att formeras om fem köpkandidater, men det kommer komma inlägg om det jag redan har också. Men ser fram emot kommentarerna om idéerna, något bolag tror jag kan få nobben direkt medan andra är mer som Kri Kri och Bintang. Försöker aktivt leta efter sådana, ska se om jag hittar fler likande uppslag,

      En nyttig ide är att se hur bolagen gick under 2008-2010. Av portföljbolagen är det vissa som tuggar på i princip oavsett omvärlden, exempelvis Ultrajaya och Italtile. Just Italtile tror jag kan vara ett Lars-Bolag, kolla historiken, även om Sydafrika möjligen är svårt att sälja in.

      Radera