söndag 20 oktober 2019

Globala svenska småbolag, del 1


Jag köper aktier över hela världen. Men det finns ju starka svenska småbolag som verkar på en global marknad. Kan det vara ett billigt och smidigt sätt sätt att uppnå samma diversifiering? Visst kan de drabbas av de problem jag diskuterar i ett tidigare inlägg. Men det är ändå stor skillnad på lokala svenska bolag och de som har världen som spelplan, både sett till verksamhet och valutarisk.

Så vad finns här i Sverige om man letar efter:
  • Mindre bolag 
  • Tillväxtbolag, som går med vinst
  • 2/3 av försäljningen utomlands
  • Med konkurrensfördelar

Med mindre bolag menar jag allt utanför Large-cap-listan. Och jag vill att bolaget ska ha stark tillväxt, gå med vinst och helst ha tydliga konkurrensfördelar. Som bonus ser jag gärna att bolaget har fått fäste i Asien eller möjligen Afrika. Jag är av flera skäl tveksam till Europa som tillväxtregion.

I förbifarten måste jag även nämna Vitec Software som för 2018 hade 32 procent av försäljningen i Sverige och bör ses som ett i huvudsak nordiskt bolag även om de uttalat kommer öka den svenska delen. Mitt enda bett på svenska börsen idag. Ett udda inspel till min genomgång är att två av kandidaterna i del 2 finns som innehav hos Curren Capital.


Kandidater
Dessa bolag vill jag undersöka närmare och är väldigt intresserad av få input på. För att retas lite med FAANG-begreppet kallar jag dem AMPSS-bolagen.

Absolent säljer bara cirka 5 procent i Sverige och är globala. Produkter inom luftfiltrering av oljedimma och oljerök är klart intressant. Men jag går så att säga in i dimman när det gäller att bedöma hur starka de egentligen är. Men något har de, se sid 9, och de tycks göra mycket rätt sett till historik, tillväxt och marginaler. Är mycket intresserad av input.

Mips har det mesta. Med ca 4 procent av försäljningen i Sverige är det ett riktigt globalt bolag. Visserligen är huvuddelen, 90 procent av försäljningen, i väst, men hjälmanvändningen har väl kommit längst där och Asien lär komma i ett senare skede. Värderingen är hög, men inte huvudlös. Jag tycker detta är dyrt men högintressant.

Paradox. Jag följer dem fortsatt. Min tveksamhet (okunskap) gäller hur lojala kunderna egentligen är, hur den gruppen växer, samt värderingen i förhållande till bolagets tillväxt. Jag är rädd för att det stora antalet spel som kommer ut gör att konkurrensen hårdnar. Blir det svårare att lyckas, och behålla tillväxten, särskilt när man blir större? Och när blir målgruppen mättad, hur många spel hinner de spela samtidigt? Jag vet inte ens om jag ställer rätt frågor, men jag har i alla fall inga bra svar och står vid sidlinjen. Vill ha lägre värdering eller mer kunskap för att gå in igen.

Sarsys ASFT får plus på avskräckande namn (låter som en dödlig sjukdom) och att Kvalitetsaktiepodden gillar. Minus när det gäller historiken och viss tveksamhet pga det som Aktieingengören tar upp. Men vi har ändå ett litet globalt tillväxtbolag med tydliga inträdesbarriärer, i form av access till flygplatser. I bästa fall ett tråk-industri-Fortnox där de kan sälja mer till befintlig kundstock med breddat produktutbud. Plus på megatrend i form av ökat flygande (sorry Greta) och ökade säkerhetskrav. Men jag är ännu inte tillräckligt säker på denna investering.

Swedencare har trots namnet bara 4 procent av försäljningen i Sverige. Jag har tidigare tyvärr ratat dem på petiga grunder. Bolaget är intressant. De verkar i en nisch som växer och ser ut att ha starka produkter. Jag kan ändå inte riktigt se de där starka konkurrensfördelarna, eller så räcker "varumärke + hyfsat unik produkt" långt här. Men när patent går ut, vad händer då? Kan vara ett "A2-milk" men för djur. Ska undersökas mer och är tacksam för all input.


Synpunkter?
Vad säger du om dessa kandidater? Och vilket globalt svenskt småbolag är din favorit?

Tips! I nästa del kommer jag kort att ta upp Cellavision, CTT, Ferronordic, Fram, Kopparbergs, Medicover, Mycronic, Nilörn, Storytel, Systemair och Vostok-bolagen. Säg till om något mer ska med! (uppdaterat)


23 kommentarer:

  1. Är det gäller Paradox så beskriver du själv ganska bra varför du inte ska köpa aktien, så glöm den. Är du inte intresserad nog av produkterna för att sätta dig in i branschen eller ledningen, då är det inte rätt för dig och ditt uppenbara tvivel kommer orsaka dig förluster. Oaktat det så är de billiga idag, vilket nästa år kommer påvisa med lanseringar.
    Swedencare har jag själv tittat på. Jag kunde omöjligen räkna hem det.
    Skulle Mips vara dyra? Då förstår jag uppenbarligen inte ditt sätt att räkna.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paradox, jag är ändå mycket intresserad av produkterna, spelar deras produkter, har lyssnat på alla avsnitt av deras podd. Men tycker ändå det är svårt. Visst kan de vara billiga särskilt på sikt, men jag vet inte. Tar gärna emot input på min frågeställning.

      Mips, ett PE (TTM) på över 50 tycker jag är skenbart dyrt. Det jag menar är att det krävs en hel del framtida tillväxt för att motivera den värderingen. Sett på flera års sikt kanske det inte alls är dyrt, så jag uttryckte mig lite slarvigt där. Skrev dyrt, men menar egentligen högt värderat.

      Är långtifrån fullärd på det här utan vill lära mig. Och du vill, delge gärna vad du tror om bolagen, vilka prognoser du gör etc, sånt är alltid värdefullt!

      Radera
    2. Ett snabbspår tycker jag är att titta på genomsnittsprognoserna på marketscreener. Ok, bara prognoser och man kan ifrågasätta värdet, men ändå... kikar vi på 2020 års vinst ser det ut såhär:

      Swedencare: P/E 28, EV\EBITDA 20
      Mips: P/E 25; EV/EBITDA 22
      Paradox: P/E 28; EV/EBITDA 14

      Man kan, utifrån det, tycka att Paradox är billigast pga kassan. Däremot ser jag inte den stora skillnaden mellan Mips och Swedencares värdering.

      Radera
  2. En kort kommentar gällande Paradox kunders lojalitet. Det som jag tycker är bra är att de riktar in sig på en något äldre målgrupp än "typical gamers". "Typical gamers" tycker jag är väldigt illojala och kan snabbt gå emot ett bolag ifall de gör något fel och sprida typ hat mot bolaget på sociala medier. Jag tycker Paradox arbete med sina kunder för att behålla deras lojalitet är väldigt imponerande när de kör sin mässa (PDXCON) och många kunder verkar vallfärda dit, det känns som att få datorspelsbolag har potentialen till att styra upp en sådan mässa?

    Jag har också kört deras spel en del och kan hålla med om att de har sina likheter vilket kan göra marknaden mättad. Men de är ju inne i en fas nu när de expanderar med spel utanför sin "core business" så som Bloodlines 2 och Empires of Sin som ska komma ut nästa år. Blir väldigt intressant att se kvaliteten på dessa spel. Två lyckade lanseringar där borde innebära större potential för Paradox då det kan visa att de inte bara kan göra Grand Strategy spel.

    Mvh Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tankar! Jag slits lite i en konflikt mellan att de ska växa i sin kärna, där de ändå är starka och unika, och hur man ska bedöma att de breddar sig. Visserligen är en breddning naturlig men i olika sammanhang brukar man prata om att bolag ”växer utanför sin vallgrav”. Det måste vara svårare att vara unika i branschen med bredare spel och där borde man möta hårdare konkurrens om spelarnas tid.

      Men man ska kanske inte teoretisera för mycket. De har sin kärna, och den lär väl växa, om än i långsammare takt. Klarar de av titlar utanför kan mycket av den nödvändiga tillväxten komma där. Och då är det något bra. Men de är något oprövade utanför sin kärna.

      Något jag kanske missar i mina (något begränsade) tankegångar är att det lär vara stor skillnad i marknad och antal spel om de kan släppa varje ny titel på flera plattformar (PC, konsol etc). De breddar sig kanske både sett till genrer av spel och plattformar och med lyckade titlar kan de sälja mycket mer, även av samma spel.

      Radera
    2. Min känsla av Paradox som spelare är att de lämnar sina gamla trogna spelare för att bredda sig. De nya spelen är väldigt lätta att komma in i men inte alls lika djupa som sina föregångare. Det betyder att de byter ut sina kundkrets mot "gamla trogna" fans / spelare till en betydligt större men lättrörligare skara. Med andra ord ökar risken i businessen, vilket inte behöver vara dåligt.

      Ett annat problem är att spelen släpps väldigt tunna, och sedan byggs på med DLC över 5-10 år. Detta gör att de antingen säljer "samma" spel 10 ggr, eller får kunder som inte rör produkterna innan de släpper nästa "ofärdiga" del i serien med rabatt. Tror tex att det dyraste spelet kostar > 500 EUR med allt innehåll. Då väntar man kanske hellre på en 95% rean när nästa del i serien annonseras.

      Radera
  3. Jag tycker nog att du borde titta på Mycronics också. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska med. Mycket av försäljningen i Asien.

      Radera
  4. Mips, Swedencare och Paradox har jag av dessa och tycker att de ska bli spännande att följa framöver.

    Ser fram emot del 2!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är inte dumma, utan tillhör mina favoriter också (även om jag inte äger några av dem). Samtidigt vill jag vända på fler stenar, kan ju vara någon man missar.

      Radera
  5. Maha Energy kan passa in på kriterierna om du vill kolla på något annorlunda. Nederman är värt en titt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maha ser ju riktigt billig ut på prognoserna: https://www.marketscreener.com/MAHA-ENERGY-AB-PUBL-61747321/financials/

      Däremot har jag tyvärr svårt att se någon konkurrensfördel i bolag som producerar en commodity. Skulle vara att de sitter på unika tillgångar, transportfördelar eller liknande. Säkert bra och billigt men jag tror jag avstår av det skälet (passar inte min filosofi)

      Men tack för tips ändå! Och Nederman är ju rätt mycket åt Absolent-hållet, dvs helt klart värt att kika på.

      Radera
    2. Varsågod! Mahas idé är att identifiera redan upptäckta, men underpresterande (misskötta) oljetillgångar och öka produktionen på dem med hjälp av modern teknik. Konkurrensfördelen skulle då bestå i det tekniska kunnandet och i förmågan att förvärva lönsamma objekt. Jag håller med om att det är svårt att se att detta kunnande skulle vara unikt i branschen, så det faller kanske på det. Men ett billigt sätt att haka på oljepriset är det i alla fall.

      Radera
  6. Äger bara ett "svenskt" bolag (Engelskt, listad i Sverige) i Paxman. Fantastiskt familjeföretag som nu erövrar världen. Sålt ett 10-tal system i Sverige och med det gissningsvis mindre än 1% av försäljningen totalt i Sverige. USA största marknaden. Växer så att det knakar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vara en fantastisk produkt och något man verkligen kan stå bakom. Däremot är jag lite feg med bolag som ännu inte går med vinst. Troligen inte min typ av bolag, men önskar allt lycka till, och man missar såklart en hel del raketer med den inställningen.

      Samtidigt är det rationellt för dessa bolag att växa på (typ som Storytel) nu när de har chansen att vara en ”First mover”. Har du någon uppfattning när de kommer gå med vinst?

      Radera
  7. Varför inte kalla dem SPASM, eller ger det fel associationer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen, i alla fall när bolagen har en jämn utveckling :)

      Radera
  8. Intressant fråga det där med lojalitet och spelande. Själv har jag väl hoppat en hel del mellan Runescape och WoW, trots att jag var inbiten CS-spelare i min primetime. Nu är man fast i Wow igen och de flesta andra gamers jag känner också. Undrar om det är i likhet med vad man trodde om Casinospelare tidigare, "man har 1-2 casinos man spelar på". I realiteten så spelar spelare på det casino som har bäst erbjudande, om det är i bonus eller om det är produktmässigt. Nåväl, ser fram emot ditt inlägg om Storytel.

    En annan sak jag funderat på, hur hittar man fördelen nu när valutan är så låg? Svider att köpa in i utländska bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar iakttagelsen! Med valutan tänker jag att det fortfarande är valutarisk och valutachans (med betoning på chans). Är generellt tveksam till SEK eftersom Sverige tappat så pass mycket i en högkonjunktur.

      Radera
  9. Har faktiskt en majoritet av dessa fem bolag, Mips, Sarsys och SwedenCare! :-) Av dessa tror jag att Mips är det mest intressanta bolaget, de har verkligen en unik produkt som efterfrågas globalt. Sarsys har också en globalt efterfrågan produkt, möjligen är dock inträdesbarriärerna inte gigantiska för konkurrenter?
    Swedencare säljer också fint globalt, men här kan jag undra om deras huvudnummer med tandvårdsprodukten för hundar är tillräckligt efterfrågad och om det kanske blir svårt att försvara sin moat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du äger! Tycker Mips är starkaste kandidaten, även de andra är starka alternativ. I Sarsys är svårare att få grepp på det runt omkring, och historiken är kortare.

      Radera
  10. Hej! Intressant blogg. Jag gillar Absolent och är lång. Verkar inom oljeröksfiltrering, rider på miljövågen, har organisk tillväxt, höga marginaler samt köper bolag på en väldigt fragmenterad marknad. Känns lite som ett ASSA med lokalt reglerade slutmarknader men stordriftsfördelar på produktion etc. Starkt management och insiders som Carl-Henric Svanberg köper. Tror det är en bra aktie för långportföljen. Värdering rätt hög men kommit ned något det senaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Absolent ser mycket fint ut, det är just det där kring konkurrensen som jag tycker är svårt. Men fin ASSA-liknelse, ska absolut fundera vidare på Absolent!

      Radera