söndag 16 december 2018

Rese- och renoveringportföljen


Huvudportföljen är det jag skriver om oftast. Några rader kan ändå ägnas åt en sidoportfölj med förmodat lägre risk. Rese- och renoveringsportföljen har perspektivet 1-5 år och ska förr eller senare konsumeras. Helst byggs portföljen större (och avkastningen konsumeras), men det är en utopi. Eftersom man vill resa längre än till Gnesta och måla om hela väggar har bolagen lägre risk. Portföljen kombineras också med en klassisk buffert för säkerhets skull.

Kriterierna är hög och stabil utdelning och att bolagen ska ha ocykliska inslag och inte för hög skuldsättning. Ofta landar man i just fastigheter men jag har försökt hitta annat också. Syftet är att uppnå en jämn och "säker" avkastning med begränsad nedsida. Om vi pratar fotbollssammanhang är det en uppställning backar och målvakter, medan mittfältare och anfallare tar plats i huvudportföljen!

Portföljen
Dessa bolag finns i portföljen idag:

Northwest Healthcare (50%)
Sjukvårdslokaler har en stabil intjäning. Tidigare en stabil pjäs i huvudportföljen men nu "relegerad" till denna. Inte så mycket att säga, klart risker finns (högre ränta?) men den här ska tugga på oavsett konjunktur.

Bonäsudden (15%)
Svenska hyresrätter lär fortsätta att vara uthyrda. Visst kan skatteregler ändras, fastigheter skadas och vad som helst hända. Men det här är nog mycket stabilare än den annars skakiga bostadsmarknaden.

Pegroco Pref (15%)
En preff jag borde kunna mer om, men tycker att verksamhet och ägarbild tyder på relativt låg risk.

Vitreous Glass (15%)
Kanadensisk Glaskross, tillika högutdelare, som är något av det mest udda man kan hitta på en börs. Ett sömnigt pensionärs-Tomra som tar emot glas och krossar det, Thats it.

Synpunkter?
Sammantaget är det en Sverige/Kanada-portfölj med viss dragning mot fastighetssektorn. Ofta hittar man många alternativ där, men jag vill ha ännu lägre exponering mot den, om det går. Jag har velat fram och tillbaka kring diversifiering men vill hellre ha något färre bolag och känna till och bevaka dem bättre.

Vad tror du om denna portfölj? Vilka fler bolag tror du skulle platsa, och ska något bort?

18 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt 2 av dessa innehav i min egen portfölj. Pegroco tror jag är stabil, och ordförande Persson tycks ha bekanta med djupa fickor om det skulle behövas, god(s)herre som han är. Det är ju en av få prefar som diversifierar bort från fastigheter också. :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Person är ett plus! Tror förresten SvD-börsplus hade någon lista på preffar, det borde man gräva i. Gillar att välja bland de som nämndes som "övriga" dvs inte fastighetssektorn.

      Radera
  2. Jag har också en del Pegroco, känns konkret, gillar't.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Sen vore det trevligt om moderbolaget noterades, har för mig att det varit på tal. Var sugen på att gå på en presentation i höstas, tills jag såg att den var i Göteborg :)

      Radera
  3. Här har vi precis problemet som jag kommenterade om hos Framtidsinvesteringen förra veckan. Jag känner igen namnen på de flesta av bolagen du nämner tack vare era inlägg om dem men har ingen koll på nuvarande värdering vilket gör det svårt att ha en meningsfull åsikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå meningsfullt att du kommenterade, tackar för det! Jag borde kanske skriva utförligare för att locka till kommentarer, men det kommer sådana inlägg också, jag lovar :)

      Radera
  4. Intressanta innehav men man kan diskutera den totala risken. Jag tänker att en bolagshändelse/skandal/bokföringsoegentlighet skulle drabba ett enskilt innehav hårt och i värsta fall ryker en årsavkastning eller så. Personligen skulle jag diversifiera mycket mer men det kanske inte är någon surprise :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, du får ner ”vad som helst kan hända”-risken, men du kommer lägga till ett bolag som du kanske inte har lika stor koll på eller gillar lika mycket. Men absolut inte fel att diversifiera friskt, det är en smaksak och korg-tänket har sina fördelar.

      Skillnaden mot huvudportföljen är också att summorna är mindre och då kan jag vara mer bekväm med tex 50% andel i ett bolag.

      Radera
  5. Har väl åsikt om två av innehaven. Vitreos Glass är en riktigt häftig och udda utdelare. Kikade förresten precis på deras rapport för senaste kvartalet, såg starkt och stabilt ut. Bonäsudden är jag mer tveksam till, räntetäckningsgraden är med mina (hårda) mått, för svag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glaskrossen är fin, tack för att du hittade den. Bonäsudden, ja man kan anmärka på ränteteckning men stabilt för att vara svenska fastigheter tycker jag. Vill ha en del Sverige i denna portfölj pga att valutarörelser kan göra skillnad på kortare tid.

      Radera
  6. Va tror du om Dividend Select 15 Corp (DS)? har varit en stabilutdelar, som på senaste gått ner i kurs. Det är ju (typ) en diversifiera i sig självt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara vettigt. Består av 15 kanadensiska högutdelare. Har för lite koll på bolagen som ingår för att ha en stark uppfattning: https://www.quadravest.com/ds-fund-features

      Radera
  7. Vitreous Glass såg väldigt intressant ut! Det måste jag kolla närmare på. Tråkigt att deras tillväxt är 0, blir nästan som en preff. Men jag ska kika på det :)! Kommer bli intressant att läsa om krossat glas, vilket jag aldrig hade trott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, den är ungefär som en preff. Lästips finns här: http://framtidsinvesteringen.blogspot.com/2018/03/vitreous-glass-svarslagen-hogutdelare.html

      Radera
    2. Ja, bolaget är roligare än det låter, håller med :)

      Radera
    3. Tackar! Ska läsa och kolla in :)

      Radera
  8. 5% kassa känns som ovanligt mycket för dig.:)) Har själv NW och Bonäsudden och ingen av dem ”relegerad”:)) Vitreus Glass ägde jag lite en kort tid, tack Framtidsinvesteringen, men fann ändå till slut att informationsbilden om dem var för begränsad. Pegroco har jag aldrig hört talas om, vilken Pärsson är inblandad och hur mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bolag! Vitreous är speciellt och informationsgivningen rätt låg. Men det finns å andra sidan inte så mycket att informera om. Göran Person är ordförande för Pegroco (japp, den Göran Persson)

      Radera