söndag 28 oktober 2018

Svårt att avgöra bolags framtidsutsikter, eller hur?


Det här med aktier är svårt. Riktigt svårt. Vi kan ta ett av mina bolag som simpelt exempel, Somero Enterprises som gör betonglasermaskiner. De maskinerna fixar jämna betongplattor på ett snabbt och effektivt sätt. Här skulle vi kunna gräva ner oss i betong, laser och byggteknik, men inte idag.

Bolaget är ett bra exempel vilka svåra avvägningar man ska göra i ett case. När ska man minska? Hur påverkar en lågkonjunktur? Och hur kan nya produkter förändra bolagets framtid?

Konstant avvägning - ska man minska?
Jag köpte bolaget i början av 2016 kring 120 pence. Nu står den i ca 320 pence. Har jag varit med på hela resan? Nej. Jag har minskat i två omgångar eftersom jag varit rädd för cykliska risker och jag hade efter uppgången en rätt hög andel. Man får minnas att bolaget drabbades hårt under 2008 och nästan gick omkull, men då var de skuldsatta, nu har de nettokassa.

Med facit i hand var jag för feg och sålde för fort. Men vid portföljandelar på 10% med något lätt cykliskt blir i alla fall jag lite rädd, om jag känner mig själv.

Cykliska inslag vs megatrender
Jag gillar att äga ocykliska bolag eftersom det blir mycket mindre att fundera på. Mjölk och trapphissar är inte så värst cykliska. Somero har däremot en uppenbar koppling till nybyggnationer. I sämre tider bygger man mindre.

Men sedan finns det sådant som går åt andra hållet. Blickar vi framåt tror jag starkt på nya byggnader för e-handelslogistik och automation. Båda dessa megatrender gynnar Somero. Oavsett konjunktur kommer fler handla på nätet och det konsumentbeteendet skapar behov av nya lokaler. Och automatisering antar jag kan behöva nya lokaler. Jämna golv bör vara en simpel basförutsättning. Bolaget är ett "hackor och spadar"-bolag mot dessa två starka trender.

Går man till siffror är citatet från denna rapport spännande:
Noting that e-commerce requires three times as much space as other warehouse uses, the report points out that every $1 billion in new e-commerce sales requires one billion sq. ft. of additional distribution space. Given the forecast for growth in e-commerce sales, this translates to demand for 40 million sq. ft. of new warehouse space by 2020.
Men ändå? Hur mycket stannar av om konjunkturen stannar. Jag vet inte.

Effekten av nya maskiner för High Rise?
Bolaget har i presentationer och i webbcasts pratat om att de utvecklar produkter för "High Rise". En stor marknadspotential nämns utan att den definierats. Detta blir en positiv svårighet.

Första utmaningen är att förstå vilka produkter och vilken marknad vi pratar om och bara en sån sak är svårt utan branscherfarenhet. Är det industri eller skyskrapor? Åker maskiner runt på flera våningar eller är det större/bättre/starkare plattor om byggnaden ska vara i flera plan? Och man vet inte ens om produkten lyckas. Jag gissar att vi pratar alla typer av byggnader och flera plan och att utmaningen är att utrymmet är begränsat när man inte är på markplan. Blir inte helt klok trots två lyssningar på deras investor presentation. Någon som är mer inne i branschen kan säkert gissa bättre?

Convicion - viktigast av allt?
Backar man ett steg handlar allt om conviction. Har jag övertygelse nog att äga bolaget med 1, 5, eller 10 procent av portföljen? Ett exempel på convicion-höjande åtgärder är att googla på laserläggare och se att Somero-maskinerna även finns i Sverige. Att marknaden kan vidgas till high rise ökar min conviction något. Men man kan alltid sänka conviction genom att titta på utvecklingen 2008-2012. Visst är det svårt att ta höjd för det okända, Eller hur?

8 kommentarer:

  1. Just övertygelse är en svår fråga. Många brukar anta att jag är en person som agerar med hög övertygelse tack vare ett självsäkert kroppsspråk och de val jag tar här i livet.

    Men i grund och botten handlar det för mig om att jag väldigt sällan är rädd för att misslyckas. Jag är inte särskilt nervös för att presentera något på en stor scen men det beror inte på att jag ser mig själv som en fantastisk talare, utan det handlar om att jag vet hur fort folk glömmer bort en dålig presentation. Säger jag något relevant kommer folk ihåg det men tappar jag bort mig eller glömmer gylfen kommer ingen ihåg det om en vecka. Det blir alltså en klassisk "krona jag vinner och klave är ingen större förlust"-situation.

    Min investeringsmetodik följer samma profil då jag försöker investera 6-8 % av portföljvärdet i nya bolag. Tillräckligt mycket för att det ska ge avtryck men en hanterbara förlust om det går fel. Med mina rätt snåriga analyser brukar jag dessutom klara mig undan de följarflockar som dessutom uppstår på sociala medier så det stora "problemet" är som du säger när det går för bra och där känns det oftast som jag gör fel.

    Cellavision, Boule, G5, Vitec och flera icke-köp hade varit fantastiska med mer övertygelse. Samtidigt hade minskningar i Ubiquiti, Ework, Byggma och Doro vid olika tillfällen när de var dyra kunnat skapa klart mer plats för nya bolag i portföljen.

    Min slutsats är att det alltid blir fel men åtminstone vid god konjunktur är det ofta dyrare att sälja för tidigt än för sent. Men vi får se vad jag tycker om några år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar. Så borde man nog se på presentationer och sånt. kruxet är om man är (alltför) fokuserad på hur folk kommer att uppfatta det man säger, vilket är lätt hänt i mitt fall. Men jag bryr mig nog för lite om vad folk anser om de bolag jag äger, i alla fall ibland (läs LiveChat, MTN etc).

      Exotiska småbolag är också ett sätt att hantera följarflockar, samt fokus på rejält tråkiga bolag. Känner igen mig i icke-köpen och möjliga minskningar. Men som du säger beror allt på konjunktur också.

      När det gäller convicion ser jag mina misstag att jag skruvade upp andelen i LiveChat och MTN för högt. Jag borde fokuserat ännu mer på riskerna, så hade conviction gått ned till lägre nivåer, liksom den initiala portföljandelen.

      Radera
  2. Först, kloka tankar av aktieingenjören! Det här är såklart riktigt knepigt. Det viktiga är att behålla sakligheten och inte ”få känslor” för bolag. Men det är ibland lättare sagt än gjort... Det gäller att skilja på vad man tror och vad man vill, om man ska vara krass. Här har vi nog alla gjort fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det är lätt att ryckas med när man läser på om ett bolag. Försöker motverka med checklistor och att kika på negativa faktorer. Men nog är mitt problem att jag kan få för hög conviction i case som har för hög risk.

      Radera
  3. En tumregel kan vara att anpassa positionens storlek så att du sover gott om natten. Cykliska innehav kan säkert ge en och annan sömnstörning men jag hade haft en liten andel oavsett :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tumregel och rätt perspektiv! Man vill ju inte hamna fel i sömncykeln heller :-)

      Radera
  4. Verkar som de ställde in utdelningen senast, min KF drog iaf tillbaka den. Vad hände?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har kommit en utdelning från Avanza, sen kommer en rättelse där den tas bort. Förstår inte varför. Inga nyheter från bolaget och i rapporten + på Financial times är pay-date 17 oktober.

      Jag har mejlat Avanza och återkommer när jag vet mer, ser ju ut som något administrativt detta, men det är klart att man undrar vad som händer. Hör av mig när jag vet mer!

      Radera