söndag 4 december 2016

Decisive Dividend - hög utdelning till hög risk?


Aktie: Decisive Dividend
Notering: Kanada Ticker DE
Kurs: 3.20 CAD 
Direktavkastning: 9,4 procent ca
Courtage: billigt via nätmäklare
Market Cap: ca 20 miljoner CAD 
Elektronisk handel: Ja

Har under hösten köpt in mig i Decisive Dividend. De kan beskrivas som en liten och högst oprövad syssling till Ratos, Nibe och Realty Income. Decisive är ett ungt kanadensiskt bolag med över 9 procents direktavkastning och månadsutdelning. Likt Realty siktar de på att bli en utdelningsfavorit (se namnet) och likt Ratos och Nibe satsar de bland annat på braskaminer.

Direkt ska sägas att risken kan vara hög, högre än jag trodde från början. Har väntat med att skriva om dem tills deras Q3 har kommit in, och den var tyvärr lite sämre än jag väntat mig. Jag känner mig inte helt säker på att jag köpt rätt faktiskt, men låt oss gå igenom bolaget. Och Lars (en uppskattad och kritisk bloggkommentator) kan sluta läsa redan nu.

Decisive är ett investmentbolag som köper upp bolag inom tillverkningsindustri och sedan behåller och förbättrar dem. De äger i dagsläget endast två bolag: Blaze King som gör braskaminer m.m. samt Unicast som gör slitdelar till olika industrier. Ambitionen är att köpa minst ett bolag varje år. Bolagen de köper ska uppfylla vissa kriterier varav "Competitive advantage" är ett.

En rejäl disclaimer
En extra tydlig disclaimer är på sin plats. Decisive Dividend är ett ungt, litet bolag med dålig omsättning, stor spread. kort historik och en ganska hög skuldsättning. Jag äger dem men tryck inte på köpknappen för det, gör er egen analys. Och påtala gärna om jag har misslyckats med min! 

Vad de gör
I dagsläget består bolaget av två innehav. Se hemsidan för bolaget, portföljbolagen Blaze King och Unicast, investerarsidor, en presentation och senaste Q3-rapporten samt pressrelease med kommentarer. Ytterligare länkar är Kanadensiska morningstar, ett halvdött forum samt kommentarer från en analytiker, dock med koppling till bolaget. Ledningens intressen och kompensation finns i den här länken på sedar.com (se sid 13).

Blaze King - braskaminer 
Blaze King säljer främst i USA som står för ca 60% av försäljningen. Produkterna är braskaminer och gaskaminer av hög kvalitet när det gäller energieffektivitet och låga utsläpp. Ratos-ägda Jötul är därigenom en direkt konkurrent samt numera också Nibe. Men Blaze King har riktigt bra produkter, se detta test samt en svensk motsvarighet. Se även för skojs skull detta lilla forum där en Trapper ondgör sig över vedåtgången i en Jötul-kamin och köper en Blaze King istället :)

Namnet tycker jag spontant är suveränt. Vem vill ha en mesig Jotul när man istället kan välja en rejäl Blaze King? Jotul, Youtube? Your tool? No... I'm confused :) Namnet har betydelse i alla sammanhang. En fotbollsreferens är att Alex Fergusson ryktas ha sagt följande om en talang som aldrig blommade ut: "I didn't know his name was Jonny Rödlund, that's so lame".

Jag ser dem som en slags möbel med hög kvalitet och konkurrensfördelen kan vara "brand" och patent. I presentationen sid 11 ser man att utvecklingen historiskt gått åt rätt håll. Sen kan man undra hur cykliskt detta är och hur heta braskaminer är i en lågkonjunktur (jaja, ni fattar:-). Tyvärr har Q3 inte visat på så bra resultat. Visserligen säger de att vändning är på väg, men det återstår att se i Q4.

Unicast - slitdelar
Usch och fy i kvadrat. Det här är riktigt, riktigt, riktigt tråkig verksamhet. Unicast är ledande på wear parts, dvs slitdelar, sånt som nöts ut och sedan ersätts med nytt. Branscherna är bygg, cement, gruvor och kol. Sistnämnda branschen känns sådär, men det är inte en stor del av verksamheten.

Denna broschyr visar vad det kan handla om, och inget humorpris för det omslaget. Smutsiga rör, mulen himmel, Wearparts, Cement osv. Endast italienska futurister ser skönhet i det här. Gissar att det är en verklighet som är svår att försköna och lätt att slita sig ifrån.

Ur en investeringssynpunkt är slitdelar ändå helt ok eftersom det är en återkommande och i någon mening konstant efterfrågan. Hög kvalitet förlänger visserligen tiden till nästa köp, men det är ändå en bättre lösning för alla. Konkurrensfördelarna beskrivs i presentationen sid 15. Överlag ett fint bolag med bra marginaler och de kan gynnas av en Trump-effekt.

Värdering
Moderbolaget ger en utdelning som är mycket hög (+9%) så ur det simpla perspektivet kan de vara undervärderade eller helt enkelt väldigt riskfyllda, beroende på perspektiv. Bolagen de köper är fina och köpta till bra multiplar. På P/E-talsbasis är bolaget svårare att värdera men P/S är på 1. En liknande aktie är Exchange Income, men för mycket flygrelaterat där för min smak. De handlas till dryga 5 procents direktavkastning, men de är större och har en längre historik.

Risker
Du får en mycket hög direktavkastning men den kommer med risker. Liten diversifiering och hög skuldsättning för det första (debt/equity kring 1). De betalar med egna aktier vid köp (10%) så varje köp ger en utspädning. Nog är det på något sätt motsägelsefullt att både trycka nya aktier och ge hög utdelning? Borde de hållit igen mer? Ledningen får även optioner som kan omvandlas till aktier. Och goodwill finns i balansräkningen. I bolagsstrukturen finns också att fler aktier kommer ut på marknaden över tid.

Jag kan ha tänkt fel och något lurt kan finnas med bolaget, man vet aldrig. Är t.ex. ledningen för högt kompenserad och utspädningen för stor? Antalet nya aktier för stort? Och finanserna för svaga? Men så länge de inte behöver sänka utdelningen så hoppas jag att nedsidan på något sätt är begränsad även om 100% nedgång inte kan uteslutas, särskilt vid skuldsättning.

Sammanfattning
Jag gillar utdelningen och innehaven Blaze King och Unicast skarpt och hoppas på fler bolagsköp i framtiden. Det här är ett bolag som är i sin linda och du brukar inte få sådan utdelning då. Är det konstigt? Nja, i bästa fall bara oupptäckt. Men den kan som sagt indikera hög risk. Den största faran är om de behöver sänka utdelningen pga sina finanser, och om det är svårt att förvärva nya bolag. Min långsiktiga tes är att sitta på aktierna, kassera in utdelningen, och förhoppningsvis på sikt, om bolaget och dess innehav växer till sig och blir fler, även ta del av en kursuppgång.

Men frågan är om jag tänkt rätt. Jag gillar utdelningen men blir lite oroad av trenden i Q3 i kombination med skuldsättningen. Fina portföljbolag men en ledning som gasar på med både utdelning och skulder, De höjde utdelningen förra året. Det som ändå gjort att jag köpt är att ledningen äger aktier själva samt att bolagen är säsongscykliska (sommarens resultat är sämre) även om jag hoppades se mer av den effekten i Q3. Ledningen ger visserligen en positiv outlook i sitt pressmeddelande, men hur det faktiskt landar får vi se.

Vad säger ni? Kan det här vara något eller tror ni jag har stoppat in handen i elden?

36 kommentarer:

  1. Intressant bolag. Tycker deras båda innehav är riktigt fina, visar att de har känsla för att hitta bra bolag. Framför allt Unicast ser ju riktigt bra ut. Kollade lite på en presentation, och rörelsemarginalen är tydligen runt 25 % för den delen. Inte så illa. Och trumeffekten känns klockren!

    Min tveksamhet ligger väl i att man dragit igång med en rätt så häftig utdelning väldigt snabbt. Jag hade verkligen föredragit om de fått igång kassaflödet ordentligt först. Kanske att man också borde finansierat mer genom nyemission.

    Men får erkänna att jag också blir lite sugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Håller med om att innehaven är fina och att det är "moderbolaget" som står för tveksamheten. En trumpeffekt borde finnas åtminstone för Unicast.

      Radera
  2. HaHa! Kunde inte hålla mig utan läste till slut. Följande tankar kom upp. Ponzi scheme. A trade off between eating well or sleeping well. Direktavkastning 9%. Varningsklocka. Brandlarm.

    Själv har jag köpt Royal Bank of Canada(RY). Fin kursutveckling bra direktavkastning. Man ger runt 3,8%. En verksamhet som tuffat på i mer 100år.

    Som alltid när man investerar kokar det ner till: Vill jag ät bra, eller vill jag sova bra.

    Med vänlig hälsning

    Lars





    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, du läste vidare :-)

      Tror Bank of Canada är en investering som passar dig mycket bättre, Decisive har inte ens funnits i 100 månader.

      Radera
  3. Jag tycker det låter helt uppåt väggarna. Ett förvärvadrivet bolag som har en enorm utdelning och kort historik.

    Det finns en uppenbar konflikt mellan utdelning och förvärv som endast delvis kan kompenseras av en god historik. Ratos såg utan att ha den under en period medan mina förvärvsfavoriter (Vitec, Judges Scientific, Nice och Fenix Outdoor) allid haft en begränsad utdelningsandel trots en tydlig konkurrensfördel genom djup branschexpertis och ett gott rykte hos säljarna.

    Så jag har två väldigt basala frågor.

    1)Vad tillför bolaget som kan rättfärdiga att de kan köpa bolag till så låga priser att de kan dela ut så mycket och ändå växa?

    2) Här har ovanstående konkurrensfördel undgått kanadensiska investerare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, håller med om att bolaget är ovanligt och jag berör motsägelsen något i mitt inlägg. Nu till frågorna:

      1) De hävdar att de tillför en del olika saker som möjlighet till exit samt "business as usual" för de anställda, se:
      http://decisivedividend.ca/overview/#together
      och presentationen sid 5-7:
      http://decisivedividend.ca/spot/wp-content/uploads/DD-Investor-Pres-May5-2016.pdf

      2) Eftersom bolaget är litet och dåligt omsatt så är det något som fonder och större placerare har svårt att köpa in sig i. Argumentet är alltså "under radarn" mindre bevakat.

      Jag är inte så att säga 100% övertygad om bolagets förträfflighet till alla delar, till viss del är jag kluven (som framgår av inlägget). Särskilt hög utdelning och hög tillväxt (i förvärv) kan vara svår att kombinera.

      Poängen är väl ändå att även köp av mindre bolag, vilket är det Decisive siktar på, kan få effekt på resultatet. Dvs att bolagen de köper är mindre intressanta för stora investmentbolag etc. De bör alltså verka i en marknad där färre stora spelare är inblandade (eftersom förvärven är små), om jag förstått rätt.

      Radera
    2. Sedan tycker jag även att bolagets namn och månatliga utdelningar är en ganska tydlig indikation på att man vill locka till sig investerare snarare än att göra bra investeringar.

      Radera
    3. Lite mer positivt är att Bruce Cambell (ordförande) åtminstone verkar vara en riktig investerare som får vara med i TV. Jag tycker det hela luktar "The Marketing Group" men hittills har jag inte hittat samma tydliga brister i grundarteamet så det är bra.

      Radera
    4. Namnet har jag inget problem med så länge de inte sänker utdelningen, men jag håller med om att det är Realty Income-light.

      Att Bruce Cambell investerat i 95 000 aktier själv och 90 000 aktier till sina fonder tycker jag talar för att det inte är något åt "The Marketing Group". Antar att han vill fortsätta vara med i TV och inte sabbar sitt rykte på det här projektet.

      Radera
    5. Håller fullständigt med om Bruce Cambell jag går in utan tvekan intressant bolag trots att jag inte lusläst men vad jag sett gillar jag det! och värre risker har jag utan tvekan tagit i mitt liv!

      Radera
    6. Kul! Kan tipsa om det här färska inlägget, missa inte heller länken i början som går till (ännu) en intervju med dem. Se http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2019/09/tva-intervjuer-med-decisive-dividend.html

      Radera
  4. Ratos håller väl på att likvideras...eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort Decisive investerar i oljeservice kommer jag sälja! Nej, men visst både Decisives och Ratos affärsmodell och framtida tillväxt är något att fundera på! Skillnaden är dock som jag tolkar det ganska stor i och med att Decisive behåller bolagen och inte ska förädla och sälja. Men med två bolag under paraplyet så är de oprövade i och för sig.

      Radera
  5. Kul tips skall titta på det senare idag!

    Växa genom förvärv är populärt kolla bara bolaget bakom circle K som i flera år varit en växande favorit i canada http://www.stockchase.com/company/view/94/0/Alimentation-Couche-Tard--A-/ATD.A-T

    Det ser ut som man gör bra stålar på snabbväxare i olika former och det är ju det vi aktieägare vill ha. Själv fick jag under året in fullträffar både inom guld/silver och batteri där jag vart efter lärt mig var rätt mycket snackbolag även om de hade tillgångarna som byggde upp haussen på, jag menar inget av dessa lär producera något från de tillgångarna under min livstid.

    Köp på ryktet sälj på fakta ser framemot bekanta mig med DE under dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återkom gärna med input! Och grattis till bra investeringar. Är själv inte inne i de guld/silver även om batteri-branschen faktiskt kan locka.

      Radera
    2. @Gustav Verkar finnas fler Dividend orienterade bolag med för oss ovana upplägg dvs åtminstone för mig trots jag haft lite olika truster etc genom åren.
      I http://www.stockchase.com/opinions/recent 2016-12-09 nämner de Dividend 15 Split Corp (DFN) som när man tittar på deras hemsida http://www.quadravest.com/dividendselect15-home ser ut erbjuda flera alternativ med liknande upplägg(obs har inte läst om det ännu)

      just DFN sägs innehålla 15 olika banker Canada/USA och har en utdelning > 10%/år splittat på 12 månader

      Vill minnas jag nyligen såg något svenskt bolag som kallades något med dividend på svenska börsen kanske värt en närmare titt ifall detta är en fungerande affärsmodell?

      Radera
    3. Finns alla möjliga varianter. Den första du tar upp är en slags fond med 15 olika bolag. Har inte tittat på själv, men visst kan det vara smidig spridning om man gillar fonder. Petrusko mfl tror jag är duktiga på att hitta dividend-fonder.

      Den andra Dividend Sweden har jag inte kikat närmare på heller. De är ett svenskt bolag som sysslar med rådgivning och investeringar till små noterade bolag - samtidigt som de ger utdelning till aktieägarna. Jag tycker, utan att vara direkt påläst ska sägas, att brygglån och företagslån till riktigt små företag inte är något jag lockas att investera i. Vad händer om noteringsvågen och marknadsklimatet förändras?

      Radera
    4. @Gustav, jag har åtminstone senaste åre viktat över från enskilda bolag till de olika avkastande fondliknande börshandlade varianterna så tänker inte länge i termerna fond/aktie.

      Har ett konto med fokus på utlandet men här kan jag konstatera det är endast den försvagade svenska kronan som räddar det kontot från ILLRÖTT :)

      Vissa placeringar kan man omvandla till SEK men det skulle vara intressant med något där man själv kunde omvanlda de objekt till sek man är intresserad av.

      Blev mest nyfiken men har redan några högavkastare med tveksam framtid ifall SEK stärks så just nu är inget aktuellt utan jag bidar min tid ser vad som ser ut hända längre fram.

      Radera
  6. Ja, denna aktie har varit en "snackis" på jobbet ett tag :-)

    Som en del i en diversifierad High Yield-portfölj tycker jag DE funkar men vill nog se några fler Q-rapporter innan den kommer in i "fin-rummet".

    Med det sagt så kan jag erkänna att jag har en liten andel i min bilportfölj samt en minimal post i min nya pensionsportfölj då jag är svag för hög DA, Kanada samt månadsutdelning.

    Vill nog uppmana nyfikna investerare att vara försiktig med denna då den handlas med stor spread, dålig omsättning samt har en del risker som jag tycker inlägget redogör för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Man ska vara försiktig med den här, lade till risk med i rubriken + extra disclaimer för att försöka fånga upp det. Min vikt kanske är något hög, sett till de risker som finns.

      Ingen aktie för den nyfikne. Såtillvida man inte råkar vara nyfiken på braskaminer, slitdelar och kanadensiska småbolag sedan tidigare förstås...(vilket exkluderar de allra flesta normala investerare).

      Radera
    2. @Stefan

      Stor spread och dålig omsättning brukar ju betyda ineffektiv kurssättning. Jag är också svag för DA, Kanada samt månadsutdelare. I veckan har jag ökat i HR Real Estate. Blir en bra spelare tillsammans med Boston Pizza, och Royal Bank of Canada.

      Bloggaren tycker namnet Blaze King låter bra. Visst ett namn har betydelse årets nobelpristagare Bob Dylan heter ju egentligen Robert Zimmerman. Det låter ju inte lika häftigt.

      Jag skulle absolut avråda från att investera i detta. Håller helt med Aktieingenjören när han beskriver detta som helt upp åt väggarna.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  7. Håller med om att detta verkligen osar extremt hög risk; strategin låter aktieägarfientlig och namnet är så uselt att man nästan tror det är ett Nigeria-brev.

    Med det sagt så är du ju ändå tydligt medveten om riskerna, så jag kan bara önska lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här kommer som sagt med risker (som jag försökt betona). Om bara enkla sambandet hög risk = hög avkastning skulle stämma så vore det en annan sak.

      Namnet är en smaksak och tycks inte falla alla i smaken. Antar att du inte är överförtjust i The Monthly Dividend Company heller (jag tänker på Realty Income).

      Radera
  8. Det luktar Kinder Morgan aka korthus. Trycka aktier och expandera och dela ut cashen. Funkar tills man gör ett sämre förvärv och måste ändå ge utdelning på fler aktier. Och sen namnet ��.... Men lycka till! Hoppas jag här fel! mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas att det inte går så illa!

      Radera
  9. Off Topic

    Brukar ibland kolla vad som skrevs. Se tillbaka med andra ord. Fastnade idag för bloggaren Spartacus Invests analys av PepsiCo. Det är nu mars 2013. Pepsi kostar nu 76 dollar idag kostar aktien 100 dollar. Bolaget är välkänt man tillverkar mat och dryck.

    Bloggaren konstaterar att utdelningstillväxten varit 10% den senaste 7-års perioden. Lägg därtill återköp av aktier.

    Buffett brukar ju säga att han letar efter 1-foot bars that he can step over. Inte 7-foot bars to jump over. Själv har jag köpt KO kring 40 dollar tycker det är en 1-foot bar.

    Jag Förstår inte varför man skall komplicera det så till den milda grad som detta köp av Decisive Dividend representerar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jo med Pepsi och Cola så vet man i och för sig vad man får.

      Själv kör jag 70% tillväxtbolag och 30% högutdelare, och Decisive tillhör den senare kategorin. De tenderar att vara mer komplicerade än tillväxtaktierna, vilket är något jag funderar på och ska fundera ännu mer på.

      Radera
  10. Äntligen kom det fram :)

    Det verkar ändå som ok verksamheter men att det är såpass få innehav och som syntes så minskade intäkter en del av Blaze King haft ett sämre Q3 än föregående år. Sedan är det högst osäkert hur framtida förvärv kommer se ut men det är väl en det som gör att risken är såpass hög. Det såg även ut som det var många optioner som gick till ledningen men jag kanske misstolka när jag skummade rapporten.

    EIF såg mer intressant ut verksamhetsmässigt då de ändå har en korg med bolag. Dock har kursen rusat 20% sedan augusti så nu vet jag inte om EIF är så intressant. Jag tycker risken är betydligt lägre i t.e.x. NVU, AD med liknande direktavkastning. Det ska dock bli intressant att kolla igen på DE om något år då de förhoppningsvis har ett till bolag under bältet och mer tydlighet över befintliga innehav. Saknade även FFO som man fick räkna lite på själv även om det verkar som utdelningen kan vara täckt (osäker på om vissa kostnader var av engångskaraktär).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att se hur de utvecklas, med något ytterligare innehav och mer historik kan det se lite annorlunda ut.

      EIF är inte ointressanta, men flygbranschen gör mig tveksam. Dock en större korg med bolag precis som du säger. Northview (är det dem du menar) är ett alternativ för hög direktavkastning, men för egen del har Northwest få gå före!

      Radera
  11. En video om bolaget från i höstas. Obs! Han som uttalar sig är Bruce Cambell, så risk för att han är väl positiv eller i alla fall subjektiv. http://www.bnn.ca/video/bruce-campbell-discusses-decisive-dividend~956143

    SvaraRadera
  12. Får tacka för bra och kritiska synpunkter. Tänker behålla mitt innehav och får ta förnyad ställning efter kommande rapporter. Såklart hoppas jag på att de går bättre, behåller utdelningen och över tid gör fler förvärv, men hur det går återstår att se!

    SvaraRadera
  13. Hejsan igen. :-) Ett sådant bolag som Unicast skulle jag gärna investera i. Det passar perfekt in i min portföljprofil (tråkigt, smutsigt, återkommande och "sälj spadar till guldgrävare". Men eftersom det inte är noterat och moderbolaget känns minst sagt skakigt så avstår jag hela paketet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unicast är lika fint som tråkigt :-) Moderbolaget har jag blivit mer positivt inställd till, det har kommit en rapport, kommer inlägg snart.

      Radera
  14. Såhär några år senare.. äger du fortfarande decisive? hur är dina tankar kring bolaget nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äger fortfarande. Såhär tänker jag om dem nu: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2019/08/decisive-dividend-forvarvar.html

      Radera
    2. ah.. kom in till bloggen via google så jag hade inte läst senare inlägg. Tack!

      Radera