söndag 17 juni 2012

En tidig brittsommar - och några ord om mitt livs sämsta aktieköp



Inköp av RSA och Tesco PLC
Både RSA och Tesco plc köptes in under veckan. RSA köptes via Londonbörsen (LON:RSA) till kursen dryga 100 pund, och Tesco på OTC (PINK:TSCDY) till kursen dryga 14 dollar. Andelen "försäkring" i portföljen har nu stigit rejält vilket jag tror är klokt. Branschen är lagom ospännande, kommer alltid att behövas, och RSA känns nedtryckt. Att Skagen fonder gått in i bolaget är också en fin signal.

Tesco är ett av Warren Buffetts få långsiktiga innehav utanför USA, så det känns också säkert. Ironiskt nog köper jag aktien i USA, men vad gör man inte för att få ner courtaget?

Undrar vilket land som står på tur näst? Borde nog byta namn på bloggen till Gustavs globalfond eller liknande om det fortsätter i samma stil:-)

Flygmotorer, frimärken samt andra brittiska aktier på radarn...
Apropå flygplansbilden i starten så har jag högflygande planer för RSA och Tesco. En mer passande investering till bilden hade varit Rolls-Royce PLC, som tillverkade flygmotorerna, och fortfarande är noterat och i fint slag.

Att investera efter historia och fina bilder kanske inte alltid är den bästa modellen, men förstapriset skulle i så fall gå till Stanley Gibbons-aktien. Eller vad sägs om ett bolag som sysslar med frimärken? Kanske är jag ignorant, men en titt på bolagets hemsida är som att titta på bilder från ett PRO-medlemsmöte, så man undrar vad som händer med bolaget när åldermännen trillar av pinnen. Visst deras frimärken kommer då att hamna i händerna på rådvilla ynglingar som antagligen säljer dem (varför inte via Stanley Gibbons) men ändå, det här är en bransch som känns utdöende? Att namnet på bolaget associerar till en apa (Gibbon-apan?) gör mig inte heller mer välvilligt inställd.

Det finns dock en knippe andra Brittiska aktier på bevakningslistan. Det saftiga courtaget på London-börsen gör att de som är noterade på i USA är mer intressanta, eller vad sägs om:
  • Diageo(NYSE)
  • Intercontentinal (NYSE)
  • Reckitt-Benckiser (RBGPY:PKC)

Avslutade mitt livs sämsta aktieköp - Li Ning var ett rejält felsteg
Jag sålde av Li-Ning-aktien som landade på minus 75%. Katastrof! Har nog aldrig gjort ett sämre köp. Om det är min sämsta försäljning återstår att se, men jag tror de har svårt att komma tillbaka. Det jag lärt mig av spektaklet med den kinesiska sportsko-och klädestillverkaren är:
  • Se till att du verkligen vet vad du köper.
  • Betala inte för dyrt i förhållande till framtida vinst/kassaflöde och utdelning
  • Lita inte bara på en fin historik, hur ser framtiden ut för bolaget?
  • Var försiktig med bolag som kan sakna konkurrensfördelar. I Li Nings fall så blev de klämda i mitten av andra billiga kinesiska märken och Adidas och Nike. Varumärket höll inte för prishöjningar gentemot amerikanarna, och andra kinesiska varumärken angrep underifrån med billigare pris.
  • Sälj tidigare om du verkligen inte tror på bolaget. Har de en otydlig strategi (lågpris eller märkesskor t.ex.) och flera nyckelpersoner lämnar så kan det ev vara läge att sälja.
Till mitt försvar så var jag inte ensam om att felbedöma Li Ning. Efter att jag köpt pekade t.ex. denna rapport från Credit Suisse ut bolaget som ett av "27 Great Brands of Tomorrow". Läsvärd rapport förresten, även om man ska ta rekommendationerna med en nypa salt:-)

För övrigt utrustar Li Ning den svenska OS-truppen med kläder. Dags för svenskt OS-fiasko?

Resten av pengarna till köpen kom genom att "hyvla av" mina innehav i Hm och Betsson. I Hm:s fall handlar det om att jag hade så stor andel av dem redan. För Betssons del handlar det om att tydliga konkurrensfördelar saknas, och då kan det vara en en riskabel placering på lång sikt.

10 kommentarer:

  1. Hej!

    har du någon bra mäklare där du inte behöver betala flera hundra kronor för köp i Storbrittannien? 750 kr hos Avanza och omkring 500 hos några andra av storbankerna tar emot lite för mig och mina lite mindre summor.

    MVH

    WP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har inget bra tips tyvärr!

      Bästa jag kan komma på är är nog Nordea, där du kommer undan med 200 kr + utländska avgifter. Men inte heller där kan du äga brittiska aktier i ISK, så det får bli i vanlig depå i så fall (kapitalförsäkring för aktier inte möjlig att nyteckna vad jag kan se).

      Aktieinvest har sina andelsordrar också men utbudet av aktier är ganska begränsat, RSA är t.ex. inte med. Har för mig att det ska finnas någon annan nackdel också, typ stor spread.

      Länkar:
      http://www.nordea.se/Privat/Sparande/Handla+och+placera/Aktiehandel+Trader/202754.html
      http://www.aktieinvest.se/Default.aspx?ID=40

      Mvh
      Gustav

      Radera
  2. Tja, tack för en bra blogg. Har du någon excelfil så du använder för att följa dina aktier mm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Kör med en Excelfil för att hålla koll på portföljen och bevaka intressanta aktier (drygt 200 i dagsläget). Dock ganska kladdigt dokument, ska kanske göra en serie inlägg på bloggen istället.

      Radera
  3. Kan du vidareutveckla Tesco ADR (TSCDY) som du köpt till 14$, hur överensstämmer den med Tesco TSCO.L för 3£?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma bolag Tesco PLC som är noterat både på Londonbörsen och USA, Pink Sheets.

      Egentligen är det bäst att köpa i London eftersom det är mest omsättning, men courtaget blir 750 kr + valutaväxling + andra avgifter, d.v.s. cirka 1 000 kr för en order. Därför köpte jag den i USA istället och kommer undan med cirka 150 kr.

      Skillnaden är att det är annan valuta i form av USD (omräknat från pund) och att omsättningen är sämre. Men det kan jag ta på grund av mycket lägre courtage.

      Här står lite mer om ADR:er: http://www.investopedia.com/university/adr/adr1.asp#axzz1yEZLC0VV

      Radera
    2. Tack för snabbt svar, vad jag dock inte får ihop är hur många "vanliga" aktier en TSCDY inkluderar? GBP/USD ca 1,5 så $ borde väl vara knappa 5$?

      Radera
  4. "Tesco ADR Rep 3 Ord Shs"

    SvaraRadera
  5. Inväntar det s k fiaskot om Li-Ning i Sverige.
    Ska göra en marknadsanalys åt Li-Ning (skolarbete och enbart för lärare). Även en trendanalys för att få en överblick på hur enkelt/svårt det kommer att bli för Li-Ning att ta sig in på den svenska marknaden.

    Vi får se hur rapporten slutar. Vem vet efter Ni-Lings besök i Göteborg den 9 november kanske man vill köpa aktier iallafall. (Inlämning 9 nov)

    Du verkar ha en intressant blogg, får nog ta och läsa mer =)
    MVH EBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helt klart som ett spännande ämne!

      Problemet är väl bland annat att de kämpar mot så starka varumärken (Adidas, Nike etc), och det är oklart hur varumärket "håller" utan för Kina.

      Se t.ex. denna artikel:
      http://www.ft.com/intl/cms/s/0/e8a1aa66-eda3-11e0-a9a9-00144feab49a.html#axzz26R20awDY

      Kul att du gillar bloggen, och lycka till med rapporten!

      Mvh
      Gustav

      Radera