lördag 4 februari 2012

Analys av Mekonomen















Verksamheten
Enligt hemsidan erbjuder Mekonomen ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är Skandinaviens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet. Mekonomen har 328 butiker, varav 224 egna och 104 samarbetande. Antalet anslutna verkstäder är 1 621, varav 1 009 Mekonomen Bilverkstad, 389 MekoPartner, 212 BilXtra och 11 Speedy.

Verksamheten är indelad i tre affärsområden:
  • Grossisverksamhet: Produktavdelning med ansvar för sortimentutveckling och inköp.
  • Detaljhandelsverksamhet: Består av bildelsbutiker i Sverige Norge och Danmark (39 butiker).
  • Mekonomen Bilverkstad: Består av 852 bilverkstäder knutna till Mekonomen genom avtal.
Av omsättningen står konsumentförsäljning för 25% och verkstadskunder för 75%.


Min Checklista
Ska nu stämma av mot min "checklista" för att se att bolaget passar min strategi. 
 
1. Funnits i minst 10 år
Ja, fullt godkänt. Grundat 1973, namnändring till Mekonomen så sent som 1996 från Bileko. Börsnoterat 2000.

2. Haft utdelning i minst 5 år
Utdelning sedan 2000, ingen sänkning av ordinarie utdelning.

3. Har en enkel verksamhet som man förstår sig på
Japp, reparera bilar och sälja tillbehör.

4. Har en bestående konkurrensfördel
Storleken börjar bli en konkurrensfördel. Den starkaste konkurrensfördelen tycker jag nog ändå är varumärket. Vilken är den första verkstad du kommer att tänka på? Hos mig är det Mekonomen?  Ok, jag är kanske lite partisk, men det är samma tankegångar hos sambon. Det är som med Vanish (det rosa fläckbortagningsmedlet), du kommer på ett självklart första svar, och måste tänka ett tag för att komma på något annat. Det kallar jag en tydlig konkurrensfördel!

Anledningen är så klart lyckad TV-reklam men också smart marknadsföring. I Stockholm kan du knappt åka på E4:an eller någon annan större väg utan att se en stor Mekonomenskylt. Väldigt smart gratisreklam!

 5. Jämn vinst och intäktsökning
Ja, bilreparationer och tillbehör behövs hela tiden, även under en lågkonjunktur.

6. Minst 3,5 procent utdelning 2 år framåt och ingen sänkning
Dagens utdelning på 3,5 % kommer inte att sänkas.

7. Inte har sänkt sin utdelning 5 år bakåt
Ja, om man bortser från extrautdelning, vilket man bör göra.

8. Har return on equity på minst 10
Ja, 25-35 procent senaste åren.

9. Har låg skuldsättning
Ja, obelånat.
  
10. Har en pålitlig ledning med egna aktieinnehav.  
Ja, t.ex. har VD:n 45 000 aktier.

Värdering och framtidsutsikter
  • Hög vinstökning de senaste åren (bra)
  • Ganska högt PE-tal på 20 (ok med tanke på vinstökningen)
  • Utdelning på 3,6% (ok)
  • Avkastning på eget kapital på cirka 30 (bra)
  • Kursen är mycket hög jämfört med eget kapital (dåligt)
Mekonomen är enligt mina amatörberäkningar något undervärderat, men inget kap.

Bilverkstadsbranschen är under förändring och här är Mekonomen väl positionerat. En liten verkstad har svårt att upprätthålla kompetensen att serva alla nya bilmodeller som kommer, vilket gör att det går mot färre och större aktörer. "Berras bilverkstad" har enkelt svårare att hänga med kompetensmässigt, och inköpspriserna på delar lär också bli bättre med en större aktör. Servicen lär också öka med nya bilar då det mer eller mindre krävs en verkstadstid för något så enkelt som att byta en glödlampa.

5-årshistoriken från corporate information
ser ganska trevlig ut.
Varifrån ska tillväxten då komma? Genom Mekonomens satsning på kvinnor och 24-timmars öppettider kan de nå bredare målgrupper än andra verkstäder. Värt att komma ihåg är också att företagssidan kan utvecklas mycket, och den andelen av vinsten kan säkert öka i framtiden.

Inom delar är Biltema en konkurrent som har bättre, eller i alla fall billigare, grejer. Men de saknar verkstad och finns på få ställen i landet.

Risken finns att Mekonomen diversifierar för mycket. Att t.ex. ge sig in i båtmarknaden kan vara att "kasta pengarna i sjön". Å andra sidan är det kanske att se som att kopiera den väl fungerande bilmodellen på andra områden.


 
Kuriosa
En nackdel (nu är jag inte helt seriös) är att de samarbetar med AIK och Brommapojkarna, och inte Djurgården som är mitt favoritlag.  Vid närmare eftertanke är det dock självklart med AIK-samarbete på grund av färgerna svart och gult. Brommapojkarna då? Ja, det är väl ok ändå eftersom det är Europas största klubb sett till antalet spelare.




Mekonomen i en mening
Jag äger Mekonomen för deras starka konkurrensfördelar, gedigna utdelningshistorik, och nytänkande inom en konservativ bransch.

5 kommentarer:

  1. Tack för en bra analys. Som du nämner kan diversifieringen in i båtmarknaden vara en risk. För många (inte minst ledningen) kan nog detta kan anses som något nytt och "intressant", men som Peter Lynch pekat ut ska man inte underskatta problemen som "diworsification" kan orsaka.

    Mekonomen har visat att de kan driva en lönsam och växande rörelse inom bilreparationsbranchen - låt oss hoppas att detta kan fortsätta framöver. Jag tror att en förutsättning för fortsatt lönsam tillväxt är att Mekonomen kan exploatera synnergier mellan verksamhetsområdena "bil" och "båt" . Exempel på detta kan vara t.ex. logistik och varumärke.

    Mvh //M

    SvaraRadera
  2. Tack för intressant kommenterar!

    Mekonomens inbrytning på båtmarknaden kunde ha gått bättre eftersom leveranserna till Marinshopen stoppades av "de stora", se länkarna:
    http://www.svd.se/naringsliv/tema/bat/utfryst-nykomling_6422266.svd
    http://www.sweboat.se/snabba-klipp.aspx

    Samtidigt behöver det inte vara kört för dem på båtmarknaden, se dessa länkar:
    http://www.svd.se/naringsliv/de-fyra-stora-skjuter-sig-sjalva-i-foten_6422268.svd
    http://ir.mekonomen.se/sv/Media/Pressmeddelanden/?itemid=1216109&y=

    Jag har svårt att avgöra hur det verkligen går för Mekonomen, men tyvärr är väl synnergierna mindre än tänkt på grund av problemen som uppstått. Det som sägs i pressmeddelandet från juni 2010 kommer väl knappast att uppfyllas: "Tillbehör och reservdelar för snöskotrar och fritidsbåtar är två mycket intressanta affärsområden. Målet med vår satsning är att Mekonomen ska bli marknadsledande under 2012, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen."

    SvaraRadera
  3. Kolla gärna närmare på Mekonomen, vore mycket intressant med en djupare analys! Gillar också att det är en stabil huvudägare som Antonia Ax:son.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
  4. Mekonomen är en av mina favoriter och satt under bevakning. Problemet är värderingen. Jag vill ogärna betala lika "dyrt" för Mekonomen som för tex HM.

    SvaraRadera
  5. Jag kan nästan tänka mig att köpa lika dyrt eftersom vinsten växer snabbare än för HM, och det finns färre starka konkurrenter.

    Frågan är dock om tillväxten kan fortsätta i samma takt framöver på samma självklara sätt som för HM. När är marknaden mättad? Risken är att framtida tillväxt kostar (jämför med Clas Ohlsons Englandssatsning) eller att vi får se misslyckade diversifieringar.

    SvaraRadera