lördag 11 februari 2012

Aktieduellen: Sydafrikas H&M bättre än vårt?

 



Truworths är en sydafrikansk klädjätte som i många delar påminner om HM. Den är en också en av mina äldre placeringar som jag haft i flera år. Nu är frågan om jag ska "bita i det sydafrikanska klädäpplet", sälja mina aktier och flytta över pengarna till HM. Man borde ju bara ha utländska aktier när motsvarande bolag inte går att köpa i Sverige eller om de är klart bättre.

Frågan är då hur de står sig mot varandra. Jag vet att det är som att svära i kyrkan bland läsarkretsen att påstå att något är bättre än HM, men just därför är det extra intressant att undersöka! Det ska också sägas att jag i dagsläget har 5 gånger så mycket i HM som i Truworths (vilket faktiskt illustrerar min ambivalens på ett bra sätt:-)


En snabb grafisk överblick

Truworths har en av de mest perfekta kurvor, eller linjer, som jag sett (lite nördigt att bli exalterad av en börskurva men det bjuder jag på.) Sedan kan valutaeffekter och sådant påverka, men ändå. Truworths ser ut att tugga på oavsett finanskris, eurokris, greklandskris och arabiskavår-kriser.

Bilderna kommer från corporate information

Verksamheten och konkurrensfördelar

Truworths är enbart verksamt i Afrika. De har 526 butiker i Sydafrika, 12 i Namibia, 5 i Swaziland och 18 andra i övriga Afrika. De har varumärkena Truworths, Truworths Man, Daniel Hechter, LTD, Identity, Inwear, Ginger Mary, YDE och Uzzi. Se senaste årsredovisningen för mer info.

HM är ett av världens starkaste varumärken, men Truworths har också sina konkurrensfördelar. Se länken, och scrolla till mitten av sidan. Truworths vann 2010 utmärkelsen "Emerging market retailer of the year", så de verkar vara på rätt spår.

Värdering

Här hämtar jag diverse nyckeltal från 4-traders och Financial times och jämför.

Vinsttillväxt och P/E-tal
Truworths: 20 % per år senaste 5 åren, P/E 15 för 2012.
HM: 8 % per år senaste 5 åren, P/E 21 för 2012.

Utdelning
Truworths: 4,1 % för 2012, 25 % tillväxt per år senaste 5 åren, 55 % utdelningsandel.
HM:4,3 % för 2012, 11 % tillväxt per år senaste 5 åren, 94 % utdelningsandel.

Avkastning på eget kapital
Truworths: 44 % per år senaste 5 åren.
HM: 42 % per år senaste 5 åren.
  
Marginaler
Truworths: 28 % i "operating margin"
HM: 18,5% i "operating margin"

Skuldsättning
Båda är obelånade men HM har en något större kassa.

Fördelar och nackdelar med Truworths

Skäl som talar för att äga Truworths:
  • lägre värderat än Hm
  • växer snabbare än Hm
  • hela Afrika finns kvar att växa i 
  • kan växa snabbare eftersom det är ett mindre bolag
  • lägre utdelningsandel

Man hittar givetvis också skäl som talar emot
  • Går inte att köpa i ISK (Uppdatering 120212, tack för kommentarer!)
  • Saftigt courtage*
  • Valutarisk då placeringen inte är i SEK
  • Politisk risk i Sydafrika och övriga Afrika
  • Hur ska de växa globalt ifall de vill det?
* Hos Avanza är det 750 kr plus landets avgifter och valutaväxling, totalt drygt 1 000 kr. Därför bör man vara beredd att köpa en större post för att få en rimlig köpavgift.

Summering
Jag har svårt att sälja en aktie som i alla fall vid en första koll verkar vara bättre än HM. Jag är dock  beredd att byta åsikt snabbare än Juholt i denna fråga! Egentligen är det ju dumt att äga något utländskt när bra svenska alternativ finns.

Antagligen kommer jag att behålla mina Truworths, och kanske på sikt öka (beroende på hur responsen är), men det är inget man gör i småposter med tanke på just courtaget.

Ett sätt att se det hela är att de inte överlappar varandra då HM bara har 4 butiker i Afrika (Marocko och Egypten). Man kan ju se innehavet som en egen liten "Afrikafond", med dyr köpavgift men sedan gratis förvaltning?

Vad är din åsikt? Pärla eller svin? Är Sydafrikas HM bättre än Sveriges som investering?

20 kommentarer:

  1. Såg helt klart intressant ut enl. data från http://investing.businessweek.com/research/stocks/snapshot/snapshot.asp?ticker=TRU:SJ

    Såg även att de handlas på PINK i USA, eller kanske inte nu längre. Verkar inte vara någon handel alls där längre.

    Har dock inte råd med en investering på 100,000 SEK. Kan ändå inte ha det i ISK via Avanza.

    SvaraRadera
  2. Spännande. HM är mitt största innehav och tycker Truworths ser riktigt spännande ut vid en första anblick. Men ingen "lätt" aktie att köpa. Skulle gärna ha möjligheten att ha den i min ISK också. Synd att det inte går att handla från fler börser elektroniskt till ett hyfsat courtage från Nordnet/Avanza.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarer! Problemet är precis som ni nämner att de är lite svårköpta. De är även noterade i Berlin (och Harare!)men ingen omsättning att tala om. Därför blir börsen i Johannesburg bästa alternativet.

    Säg att man t.ex köper för 30 000 kr via Avanza/Nordnet. Då blir avgiften cirka 3 %, vilket definitivt är i högsta laget. Sett över tid är det dock mycket bättre än en vanlig Afrikafond, då det är en engångsavgift.

    Angående Avanza, är det verkligen så att man inte kan ha den i ISK? Jag misstänker att det snarare krävs en telefonorder (så gjorde jag när jag köpte den i kapitalförsäkringen). Enligt Skatteverket verkar det gå att ha utländska aktier över hela världen så länge de handlas på en "börs", men för handelsplatser måste det vara inom EES-området. Se länken: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d800037851.html

    Visst kan Avanza har en egen begränsning, men jag kan inte hitta någon sådan, se länken: https://www.avanza.se/aza/hem/kontotyper/investeringssparkonto/regler-priser.jsp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte göra en telefonorder i min ISK både på Londonbörsen och på PINK sheets I USA. Gick inte via Avanza. Bara de marknaderna du kan köpa på elektroniskt funkar i ISK.

      Antog att det skulle vara samma som i KF, men tydligen inte. Gjorde mig lite lack när jag skulle köpa lite Tesco ;)

      Radera
    2. Tack för informationen! Och tråkigt! Jag hade också räknat med att köpa bl.a Tesco i ISK framöver. Förstår inte heller varför det är skillnad jämfört med KF.

      Får bli ett mail till Avanza för att dubbelkolla att du fick ett korrekt svar, och påpeka att de borde nämna begränsningen någonstans i deras information.

      Radera
    3. Uppdatering! Hittade nu info hos Avanza där begränsningarna nämns. Förutom Norden är det bara USA (ej OTC och Pink Sheets) och Kanada som fungerar i dagsläget. Nordnet har samma begränsningar förutom att Tyska börsen också fungerar.

      Vill man ha aktier på Londonbörsen eller Johannesburg får det alltså bli i KF. Trist, och detta hade som sagt gått mig förbi.

      Länkar:
      https://www.avanza.se/aza/depa/blanketter/Placeringsreglemente_ISK.pdf
      https://www.nordnet.se/mux/page/hjalp/hjalp.html?id=455

      Radera
  4. Vart har du lyckats få tag i aktiekursdiagrammen där man ser vinst o utdelning?

    SvaraRadera
  5. De kommer från www.corporateinformation.com
    En trevlig detalj är att nästan alla aktier i hela världen finns med!

    SvaraRadera
  6. Spännande! Jag kan inte undgå att undra hur det kom sig att du hittat detta bolag? Besökt Sydafrika någon gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig besökt Sydafrika, men är sugen på att åka dit! Det hela började med att jag hittade Famous Brands som ett bättre alternativ till McD, och då fick jag upp ögonen för Sydafrikanska aktier. Gillar att man där kan hitta fantastiska bolag till rimliga priser.

      Radera
  7. Jag tycker att det verkar skitsmart av dig =). Självklart finns det fler riskmoment men det är precis som du säger en bra afrikafond.

    Baserat på att du ägt dem ett tag och grafen du la upp så verkar det som att du även fick en ännu bättre deal än nuvarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Truworths utgör tillsammans med Famous Brands och Discovery holdings (se tidigare analys) min egen "Afrikafond". Jag är mycket nöjd med den hittills och den ska nog få ett eget inlägg snart.

      Radera
  8. Hur ser ägarbilden ut? För mig är det ett starkt skäl att äga HM före andra aktier. Jag litar på ägarna och deras erfarenhet och långsiktighet.

    /david

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Jag tror nog HM vinner på denna punkten, men Truworths verkar helt ok. Alla i ledningen är anställda sedan lång tid tillbaka, och de har stora egna innehav. Institutionella ägare i form av sydafrikas pensionfonder och diverse utländska fonder.

      Länkar:
      http://www.truworths.co.za/executive-directors
      http://www.truworths.co.za/assets/investor/2011/Integrated-annual-report-22.09.11.pdf (sid 127-128)

      Radera
  9. Om du anser att de finansiella siffrorna håller i sig så skulle jag behålla. Dock är courtaget för dyrt i mina ögon, det skulle göra mig passivare i mitt innehav. Storleken är förvisso inget större problem, men, men.
    Av princip gillar jag inte att vara fast i en investering, dock är det kanske inte helt fel för att bibehålla sin långsiktighet. Men på den punkten är det förvisso inga problem.

    Fortsatt fin blogg.
    Må gott!
    /V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, courtaget gör att det per automatik bör bli en långsiktig investering. Jag kommer att vara passiv och behålla Truworths!
      Kul att du gillar bloggen!

      Hälsningar
      Gustav

      Radera
  10. Sydafrika har 17 bolag bland The World´s Biggest Public Com. 2000, men Truworths finns inte med. H&M är på 468:e plats och Stefan Persson är på 13:e plats bland världens rikaste människor!Om man investerar enligt aktiebolags storlek och gynnsam ägarbild, borde man välja H&M!

    http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2012/02/aktieduellen-sydafrikas-hm-battre-vart.html#comment-form

    http://www.forbes.com/global2000/#p_1_s_arank_All_All_Sweden

    http://www.forbes.com/wealth/billionaires#p_2_s_arank_-1__-1

    chliu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressanta länkar och perspektiv! Går man på storlek och ägarbild så är det klar fördel H&M, det stämmer. Sen kan man i och för sig hävda att mindre bolag generellt kan ha lättare att växa, men utifrån storlek/ägarbild är H&M ett säkrare val.

      Ska kika närmare på listorna som säkert kan ge uppslag till kommande investeringar!

      Radera
  11. Jag hade en fel länk,alltså Gustavsaktieblogg borde vara Forbes Global 2000:
    http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2012/02/aktieduellen-sydafrikas-hm-battre-vart.html#comment-form

    http://www.forbes.com/global2000/#p_1_s_arank_All_All_SouthAfrica

    chliu

    SvaraRadera