lördag 2 april 2022

Q1 2022

För mars månad blev resultatet -2,9 procent. Ingen toppenmånad alltså. YTD är resultatet -3,3 procent, räknat fram till 31 mars. Mitt resultat redovisas i SEK.

Orsaken till den sämre utvecklingen är framförallt Karooooo och Century Pacific, stora innehav som utvecklades ganska dåligt. Men sett till hela året är jag ändå nöjd med hur allt gått.

Bolagens utveckling

Så här har bolagen gått i år. Observera att det endast är kursutveckling i lokal valuta och att jag inte har justerat för utdelning (flera har delat ut):

  • Arwana Citramulia, 13%
  • Italtile, 2%
  • Ekadharma, 0%
  • Uni-Charm Ind, -3%
  • RFM, 4 %
  • Micro-Mechanics, - 4%
  • Ultrajaya, - 5%
  • K2 LT, - 7%
  • Kri-Kri Milk, - 11%
  • Karoooo, - 16%
  • Century Pacific, - 16%

Portföljens värdering

EV/EBITDA från lågt till högt, hämtat från screener.co

  • Uni-Charm Ind, 4,4
  • RFM, 4,7 
  • Ekadharma, 4,8
  • K2 LT, 5,3
  • Italtile, 7,5
  • Arwana, 8,5
  • Ultrajaya, 8,7
  • Kri-Kri, 10
  • Karoooo, 10,7
  • Century Pacific 12,5
  • Micro-Mechanics, 14
Alla bolag är värderade under 15. Micro-Mechanics sticker ut, troligen är det hög lönsamhet, hög kvalitet, och tydlig inriktning mot en megatrend (halvledare) som gör detta. 

Bolagskommentarer

Vissa nedgångar förstår jag inte riktigt. Century Pacific är ett sådant exempel. Såklart kommer dyrare råvaror och transporter ge minskade marginaler. Men de har ändå fallit mer än andra, trots att jag tror och hoppas de har pricing power. Kan det vara någon eller några fonder som säljer? Karooooo har troligen åkt med i tech-frossa, och kan även påverkas av nya coronautbrott i Asien? Men det ser väldigt billigt ut, särskilt sett till EV/EBITDA. 

Noterbart är att K2 LT förmodligen kommer börja med utdelning igen. Jag tolkar det som fullt rimlig kapitalallokering, snarare än att de inte kommer kunna växa över tid. Nu är förresten 10 av 11 bolag utdelande bolag. Och enligt prognoser på marketscreener förväntas Karooooo i framtiden också dela ut (vi får se om det stämmer).

Politisk risk och geopolitik är ett hett ämne i år, se för övrigt årskrönikan där det tas upp. De bolag troligen påverkats mest, min indirekt, är K2 LT, men jag ser det som väldigt osannolikt att ett Nato-land skulle angripas. Micro-Mechanics är det enda bolag där det finns en Kina-exponering att tala om och där ska jag ta en funderare på om jag borde minska (trots att jag verkligen gillar bolaget).

3 kommentarer:

  1. Ynka -3,3 % känns ganska ok i sammanhanget - bra jobbat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, men det får jag vara nöjd med.

      Radera
  2. Gustav! År 1970 kostade en D-mark 1,25 SEK och en schweizerfranc 1,60 SEK. Idag skulle svenskar få ge 5,38 för en (icke-befintlig D-mark och 10 SEK för en schweizerfranc! Snacka om att valutaeffekter har betydelse!

    SvaraRadera