söndag 11 juli 2021

Intervju med en ny fond


Denna vecka är det dags för en intervju med Therese Nyrén som ligger bakom den nya fonden Lucy Global Fund, Sveriges första livsstilsfond.

Vill du berätta kort om dig själv och din bakgrund?

Jag heter Therese Nyrén, är född och uppvuxen i Uppsala och har arbetat inom finansbranschen sedan 2001. I grunden är jag ekonom från Uppsala Universitet och har bland annat arbetat som aktiemäklare och som rådgivare/kapitalförvaltare. Jag har drivit bolaget Sue Ellen Investments och är nu grundare av Lucy Global Fund.

Hur kom du på idén till att starta fonden? 

Idén har funnits länge! Jag tyckte inte att det fanns någon fond inom livsstil, ett område jag är mycket intresserad av, och bestämde mig för att starta den för ca 3 år sedan. I och med mina år på bank så kom jag ofta med förslag på att vi skulle ta fram en produkt som attraherade en annan typ av målgrupp. Att ha med sig AIFM som partner och få starta upp min egna fond känns helst fantastiskt. 

Vad är inriktningen på fonden? 

Jag har ett antal teman inom livsstil, skönhet och mode med inriktning mot starka varumärken och sådant som tillhör livet. Det är en tematiskt förvaltning och handlar mycket om att hitta trender och se vad som kommer härnäst.

Hur svårt är det att starta en fond idag? Vilka är de största utmaningarna? 

Det är ingen dans på rosor, mycket handlar om att hitta rätt samarbetspartners och mitt fall så är det AIFM som trodde stenhårt på min idé och hjälpte mig att kunna starta upp fonden. Jag har varit otroligt envis och inte gett upp. Den största utmaningen är att det är dyrt och kostsamt och tar tid att få alla bitar på plats. Men det har varit väldigt lärorikt, och jag tycker det skulle vara fantastiskt roligt om jag banar vägen för att fler kvinnor blir förvaltare.

Finns det någon liknande fond i Sverige eller utomlands? 

Inte vad jag har stött på. Jag startar den första livsstilsfonden i Sverige, dock är den global, och min ambition är att man som investerare ska investera i fonden och få exponering mot de bolag som är verksamma inom livsstil globalt sett.

Har ni back-testat strategin, och vad har den gett? 

Jag har all data sedan 2006, och ja den har gått jättebra. Hade vi funnits som fond redan 2019 så hade den varit bland de bästa i Sverige, det är min ambition nu också! Målet är att bli nästa stjärnförvaltare, vi får väl se hur det går, man ska ha höga ambitioner :-)

Vilken del i en portfölj kan fonden ha? 

Det är en högriskfond eftersom det är en nischfond med valutaexponering. På en riskskala från 1-7 ligger vi på en 6:a.

Några särskilda bolag du vill nämna, vad finns i fonden? 

Jag är helt transpararent med innehaven, allt finns att läsa på vår hemsida. Se fliken våra innehav.

Asiens medelklass, är det något du vill nå? Hur når du den?

Jag har ingen uttalad strategi kring detta, men globalt sett så växer medklassen och många av mina bolag har en stor exponering mot denna målgrupp. Jag investerar främst via västbolag, än så länge.

Vad står bakom ett köp- eller säljbeslut? Och vad skulle få dig att sälja ett kärninnehav? 

Jag är långsiktig i min förvaltning, bolag som jag investerar i måste ha en tydlig nisch och ingå i mina teman, och gör det inte så har det inget där att göra. Ett kärninnehav säljer jag om jag inte tror på bolaget längre, om det tappar trovärdighet, och allt går utför.

ESG kan möjligen vara ett närmast uttjatat ämne, men vad betyder det för dig? 

Portföljen får bra screening inom social impact. Vi är tydliga vad vi inte investerar i tex vapen, porr och olja bland annat. Jag funderar mycket kring hur jag ska göra med investeringar i alkohol, har inte gjort det ännu. Många institutioner och förbund går inte in i sådana typer av fonder.

Vad har du för inspirationskällor när det kommer till förvaltning och investering?

Jag tycker om Warren Buffet, och gillar långsiktighet och tydlighet. Man ska förstå vad man investerar i och det ska kännas bra i magen. Spiltan grundare har också en sund inställning samt grundarna till Didner och Gerge. 

Hur är balansen mellan kärninnehav och kryddor? Och hur stark får en krydda vara :) 

Jag investerar det mesta i mina kärninnehav, med även i en liten del kryddor. Jag är ganska försiktig av mig så jag måste känna till bolaget väl innan jag går in i det. En krydda får inte vara jättestark :) 

Var kan fonden/fondbolaget vara om 5 år? 

Vi har då förhoppningsvis flera fonder, och målet är att bli det största och bästa fondhuset i norden och Europa.

9 kommentarer:

  1. Tryckte på köpknappen från dag 1, så får bli en liten krydda i min fondportfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra, håller tummarna för en god utveckling!

      Radera
  2. I detta bygge skulle jag inte investera en krona. Ännu en intervju av en förvaltare. I min värld så är det marknaden som gör en stjärnförvaltare. En verkligt intressant intervju hade varit något i stil med att vi tänker oss värdeinvesteringsfonden Ad Astra. Man meddelar att investera nu i fonden vi erbjuder en stor möjlighet. Vår fond har fallit med 30% i värde.

    Då fonden endast investerar i bolag som långsiktigt givit hög avkastning the tried and true är resultatet magert. Trist nog har våra största positioner Philip Mooris, Las Vegas Sand och Exxon inte rosat marknaden. Vi är dock hoppfulla i övertygelsen att true value will come out.

    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det finns väldigt många olika investeringsstilar och den här är mer tematisk än klassisk värdeinvestering. Ska bli intressant att följa framöver, det är såklart inte lätt att slå index, men det här framstår i mina ögon som ett väl genomtänkt försök.

      Säg gärna till om du kommer på något tips på fler personer att intervjua.

      Radera
  3. :-))En drömintervju hade varit med Laszlo Szombatfalvy. Fast han är väl så gammal nu att han inte ger några intervjuer. Precis som inom kändisjournalistiken vill inte dem man skulle vilja skriva om att man skriver om dem.Den skaran som tigger om uppmärksamhet är ofta inte särskilt intressant.

    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laszlo är grym, tack för tips, troligen svårt att genomföra. En gammal men intressant intervju finns här: https://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Repotage/2011/november/Borsprofilen-Laszlo-Szombatfalvy--trollkarl-och-anonym-aktielegend

      Radera
  4. Jag erbjuder dig online: Företagslån, personliga lån, finansiella lån, bostadslån och allt från 50.000 kr till 500.000 kr upp till 25.000.000 kr. De begärda lånen erhålls inom 48 timmar efter att filerna lämnats in. Mitt erbjudande är allvarligt, du kommer att kunna förverkliga det genom det förfarande som är det juridiska förfarandet för att bevilja lån mellan individer. För mer information, vänligen kontakta mig via min e-post: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera