söndag 22 november 2020

Sålt Superlon

En sämre investering är avslutad då jag sålt Malaysiska bolaget Superlon. Visst kan det finnas förklaringar till deras kräftgång, vad sägs t.ex. om en pandemi. Men jag tycker ändå inte bolaget utvecklas som jag vill och har sålt dem. Det tar emot eftersom jag inte kan köpa tillbaka dem om jag ångrar mig (Avanza erbjuder inte längre handel i Malaysia). Men att behålla av ett sånt skäl är irrationellt.

Superlon hade halkat ner till 2-3 procent av portföljen så det är inte stor förändring. Pengarna har förresten gått till en ny investering, mer om det sen, så jag äger fortfarande 12 bolag. Kombinerat med denna försäljning har jag gjort en mindre minskning i A2 Milk, eftersom jag nu har en förlust att kvitta mot och en hög andel, kombinerat med sämre momentum i bolaget. Portföljen är uppdaterad på webbplatsen.

Skäl för att sälja 

Tre skäl finns för att sälja Superlon:

  • Växer för dåligt
  • Är för osäker på deras "moat"
  • För låg lönsamhet

Försäljningen är lite för svag liksom lönsamheten. Problemet är nog att bolaget verkar på globala marknader vilket gör att de drabbas av prispress. Visserligen har de 50 procent av marknaden i Malaysia och är stora i Indien och Vietnam. Men jag har börjat tveka till om de har en moat, och överskattade nog värdet av varumärke (kvalitet), transportkostnader och att vara en global världsledare (top 5). De är unika i Malaysia men bolaget är mycket mer än så, och det är inte främst där de växer.

Tejpbolaget Ekadharma som finns i portföljen har möjligen liknande problem, men de är ännu billigare och har kanske inte lika mycket av global konkurrens. Intäkterna är också mycket mer återkommande eftersom produkten (tejp) förbrukas. I Superlons fall är det mer ryckigt och engångsköp.

Mot att sälja Superlon står såklart att bolaget är billigt, sett till P/E, EV/EBITDA och bokfört värde. De gynnas också av mer användning av AC/bättre ventilation, vilket kan vara en megatrend. Och nej, det är inget dåligt bolag, men tycker de andra jag har är är vassare. Allt sammantaget finns nog en uppsida, men jag tror den är begränsad. Jfr denna artikel.  Summerar man så vill jag ha mer av snabbväxande och lönsamma bolag, därför fick de åka ut. Detta gick från tillväxtcase till turnaround, och då platsar det inte i portföljen. 

När säljer du ett bolag?

2 kommentarer:

  1. Trist med förlust men sannolikt vettigt och större chans att pengarna gör mer nytta i annat case tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker så, men inte säker att det är rätt, skulle liksom inte förvåna om turn-around kommer när jag sålt. Men jag måste sälja när jag tappat conviction.

      Radera