söndag 10 december 2017

Fram Skandinavien: Litet, exotiskt men väl tidigt?


Fram Skandinavien (ca 48 kr) är ett nystartat bolag på First North med Vietnamesisk inriktning. Jag gillar exotiska bolag eftersom jag tror mer på asiatisk tillväxt än västerländsk. Bolaget är högst intressant men också nytt och något svårbedömt. Tänkte att ämnet kan locka eftersom det berör hur man ser på nyare bolag. Och vettiga svenska bolag med asiatiskt fokus växer inte på träd.

För info om bolaget, se deras webbplats, en presentationIPO-dokument, artikel på Redeye samt Breakit. I korta drag skapar man ett sydostasiatiskt investmentbolag. Om vi tänker matprogram: Tillsätt Kinnevik, IT och Vietnam och rör sedan om. Ett framgångsrecept?

Mer om Fram
Bolaget består av två delar. Ena benet är IT-utveckling (kallat Standing Teams) åt främst Nordiska kunder. Inte superspännande men snabbväxande. Andra benet är företagsbyggande (kallat Venture building). Där ska man bygga upp nya företag i Vietnam och det benet är hittills mycket mindre.

Sedan Redeye-analysen har bolaget visat fram-fötterna och köpt upp en annonssida för bilar som för tankarna till Blocket. De ska även bygga upp något som ska bli som en lokal variant av Moneysupermarket. Trogna läsare kanske minns att jag skrivit om Moneysupermarket tidigare. Jag gillar definitivt Frams ambitioner och de ger in sig in på områden där man kan skapa ekonomiska vallgravar och inträdesbarriärer för konkurrenter. Och IT-utvecklingen står för stabila intäkter.

Ett genomgående tema när man läser på är att vissa inläsningsbarriärer finns. Rapporteringen lider av "svengelska sjukan" med en hög frekvens av något oklara begrepp för utomstående. Men å andra sidan är det väl vad som gäller i branschen. En försvenskning, hur mycket den nu skulle underlättat, är kanske inte heller önskvärd när vi talar om ett internationellt bolag.

Min filosofi
Frågorna som dyker upp i mitt huvud är: Hur tidigt ska man gå in i bolag? Hur bedöma framtida konkurrensfördelar? Vilken historik behövs? Om vi backar tillbaka till min filosofi är det att äga:
Små marknadsledande tillväxtbolag i rätt branscher som har (1) fantastisk historik (2) goda framtidsförutsättningar och (3) en ok värdering

Fram visar vinst men har ingen längre historik och troligen oklara konkurrensfördelar. I sanningens namn uppfyller inte alla bolag jag äger dessa hårda krav med råge. Högutdelarna Northwest Healthcare och Decisive Dividend går på en annan checklista. Logistecs historik är inte fantastisk de senaste åren. A2 Milks historik är enbart fantastisk de senaste åren.

Mitt stora frågetecken för Fram är det tidiga skedet. Kan man verkligen veta om de kommer att lyckas? Kommer t.ex. den köpta webbplatsen ta och behålla förstaplatsen? Hur bevaka att andra webbplatser inte går förbi? Överhuvudtaget handlar det inte bara om affärsmodell utan mycket om personer. Här sticker de i och för sig ut i positiv mening. Kruxet är att jag föredrar företag med längre historik och ännu mer beprövade affärsmodeller.

Summering
Allt handlar om när man ska hoppa på den berömda hissen. Frams framtid kan vara fantastisk och enbart innebära en resa uppåt. Men kan man prata om bestående konkurrensfördelar när allt är nytt? Visst, kan man identifiera dem redan innan de byggts upp är det mycket värt. Men hur ska man sätta ett värde på bolaget? Och när bolagen som byggs upp säljs av, då ligger konkurrensfördelarna i "skapandet". Fram är som en ung lovande fotbollsspelare med tidigare proffs som föräldrar. Men bristande motivation eller skador kan förstöra även den mest lovande karriären.

Bolaget är helt klart spännande och vore ett extremt smidigt sätt att nå Vietnam. Men jag vågar inte när det inte passar min filosofi. Jag köper nog hellre tråkigare lokala asiatiska aktörer med bevisad verksamhet, konkurrensfördelar, och längre historik. För att äga Fram skulle jag behöva införa en ytterligare kategori av bolag, nämligen bolag i tidigare skede. Där skulle jag kunna slänga in dem och några till. Men jag vet inte...

Om jag bara var lite mer flexibel så skulle jag alltså köpa. För mig kommer de långt men inte hela vägen Fram. Hur ser du på dem? Vågar du köpa bolag med kortare historik när de passerat förhoppningsstadiet?

21 kommentarer:

  1. Som du beskriver Fram så känns caset spännande på olika sätt. En liten provpost i småbolagsportföljen skulle jag kunna tänka mig för vidare utvärdering men så jobbar ju inte du, lite läskigt att ta en stek på ca 5% antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är precis där skon klämmer. För 4 procent av portföljen är jag inte redo att köpa i detta bolag så som jag tänker just nu. Skulle jag väl bestämma mig för att köpa ett bolag kan det ske i mindre poster, men kör ännu inte med provposter. Du har det lättare för jag ratar extremt många bolag.

      Radera
  2. Jag ser alltid en stor risk med bolag vars affärsidé består i att föra ut pengar från svenska aktiesparare och investera dem utomlands utan fortsatt koppling till Sverige. Det kan självklart gå bra också (jfr t.ex. G5 Entertainment som går fantastiskt trots minimal verksamhet i Sverige) men det är en stor risk och särskilt när bolaget saknar en historik av framgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tar upp Svensk-kopplingen i videopresentationen bland annat. Vag jag förstått är IT-utvecklingen mot Nordiska bolag och ledning/styrelse är i princip svenska. Men de bor i Vietnam så fokus är där. Ändå logiskt att lista här tänker jag. Men visst är det en risk.

      En historik av framgång finns om man räknar med grundarens tidigare bolag Lazada: https://www.breakit.se/artikel/1488/han-ar-svensken-bakom-vietnams-amazon-varderas-till-10-miljarder

      Radera
  3. Intressant, inte minst med Vietnam som ju är svårt att komma åt. Uppfattar som att det mycket är ett investering i kompetent och
    billig arbetskraft, lite som att det indiska IT-undret rör sig österut? Utan att ha kikat mer än som hastigast på bolaget, och precis som du skriver, vad ger dem konkurrensfördelar? Bättre kunskap om landet, arbetsmarknaden osv? Tidiga på marknaden?

    Gör samma bedömning, bättre att köpa etablerade aktörer med historik och etablerad marknadsposition. Här blir det för många frågetecken i mina ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det frågetecken. Det kluriga är att jag ändå gillar det jag sett hittills.

      IT-utvecklingen handlar om att rekrytera bra talanger i Vietnam och sälja in tjänsterna i väst, och där är ryktet viktigt bland annat. Svårt dock med "moat". Bolagsbyggardelen har nog högsta potentialen (särskilt om man ser till "moat") men den är svårast att bedöma.

      Får ha bolaget på bevakning. Känslan är dock det blir rätt mycket dyrare att kliva på sen, om de lyckas. Om man tror på dem är det mer lita på personerna och sen köp och behåll. Men jag vågar inte.

      Radera
  4. Jag fick tilldelning men sålde när den stack till helt orimliga höjder och jag inte kunde få en riklig position längre. Gillade att de hade en verksamhet (konsult) som drar in pengar och finansierar de löpande kostnaderna (så fattade jag företaget iafall). Resten är ju bara snack och frågan är om storyn håller. Gör den det är det nog ett jättefint företag att hålla men det är en lång väg dit och de tio företagen de skall starta kan alla vara någon form av bedrägerier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kombinationen av de två benen ör logisk. Ingen koll på Vietnam, inte det lättaste landet att göra affärer i om man får gissa. Brukar själv välja etablerade lokala aktörer för att få ner risken. Men risken i redovisning lär förhoppningsvis vara liten med svensk notering. Tror inte på bedrägerier men bolaget är generellt svårbedömt! I bolagsbyggar-benet blir det mer att betta på personerna bakom bolaget.

      Radera
    2. Hur ser insiderägandet ut? Om det är stort borde väl risken för scam vara mindre?

      Radera
    3. Starkt insynsägande. Om jag tolkar rätt ca 70 procent, se sid 30: https://investors.wearefram.com/files/Fram_IM.PDF

      Radera
  5. För att analysera Fram bör man kika på vem grundaren är och hans meriter, dvs Christopher Beselin. Imponerande cv trots ung ålder (bla pluggat på handels, jobbat på Cevian Capital, Rocket Internet och grundat Lazada).
    Han vet hur man driver internetbolag och gör i princip en egen Rocket Internet dvs startup-kloner men i Vietnam/sydostasien.
    Christopher nästan halva bolaget via http://www.norsel-industries.com/

    VD Max Bergman (förmodligen bekanta sen tidigare) är VD och har också pluggat på handels samt haft en internationell karriär där han startat BIMA i Sri Lanka (http://www.bimamobile.com/about-bima/about-us-new/)

    I styrelsen hittar man även personer med relevanta bakgrunder bla Kinnevik.

    Den uppenbara fördelen med de 2 olika affärsområdena och hur de samverkar:
    (anställa konsulter som kostar en femtedel av vad en konsult kostar i skandinavien för att hyra ut de betydligt dyrare samt att kunna använda konsulterna på bänken till venture buildingen så slipper man konsulter på bänken).

    Utöver det så är de vietnamesiska konsulterna väldigt konkurrenskraftiga sett till kompetens (https://blog.hackerrank.com/which-universities-have-the-best-coders-in-the-word/) och är inte alls lika de indiska konsulterna kulturmässigt.

    Tittar man på Frams historik hittar man endast 2 bolag, dock båda lönsamma.
    Från memondariumet: ("Två bolag har
    redan utvecklats inom Fram^ Venture Builder; Intrepid och Pangara.
    Pangara gav Fram^s aktieägare 10x avkastning på investerat kapital
    inom 18 månader och Intrepid har idag ca 100 betalande B2B-kunder
    på sin platform, 9 månader från start.")

    Vad betalar man då för?

    Standing Teams delen väldigt lönsam, men förmodligen inte den mest intressanta delen om man ska investera i Fram. Den är ändå nödvändig för att attrahera duktiga utvecklare, skapa väl fungerande team som man kan använda för att bygga sina startups(gissning: mediokra team kanske man fortsätter hyra ut till kunder medan utomordentliga använder man i startupsen) och till slut för att finansiera Venture-delen.

    Venture-delen idag får man 2 nyligen annonserade start-ups för som ovan nämnt.
    En intressant sak är bilannons-delen där Vietnam nästa år kommer att ta bort tullavgiften för bilar importerade från ASEAN (https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Vietnam-braces-for-zero-import-duties-on-vehicles-made-in-ASEAN)
    och är förmodligen därför man startar denna del.

    Försäkrings/finansdelen - kika närmare på moneysupermarket. Max lär sitta på kompetensens här.

    En liten kassa som ska användas för att starta flera startups.

    Ledningens kompetens som varit med och byggt flera internet-bolag från grunden till lönsamhet/miljard-exit samt deras kontaktnät i sydostasien.

    ---

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack där för matig kommentar och du fångar det intressanta. Insynsägandet, de tidigare erfarenheterna och två samverkande delar i Vietnam gör det hela till en spännande mix. Trots allt positivt får jag (på gott och ont) inte in dem i min nuvarande filosofi. Men det är ett bolag som trots allt gör mig intresserad av att rucka på vissa principer och plocka in bolag med kortare historik.

      Äger du aktier i bolaget? Hur stor del av portföljen (om man får fråga)?

      Radera
    2. Bolaget passar nog inte din filosofi, än. :)
      När (1) uppfylls så lär (3) ha dragit iväg...

      Det finns flera saker som gör Fram attraktivt för mig.

      Exponering mot Vietnam som växer fort
      Chans att komma in tidigt i en startup-byggare
      Ledningens track record
      Ägarbilden
      Underanalyserat
      Låg free float (ser detta som positivt eftersom att det är en långsiktig investering för mig)
      Hög potential till begränsad nedsida
      Lönsamt(mindre risk för NE)
      Diversifieringen i flera startups
      Affärsiden med de 2 benen
      Arbetsplatsen

      Jag jobbar själv som IT-konsult och vet att kultur är en av de viktigaste parametrarna för att bygga bra mjukvara.
      Här ligger lilla Sverige i framkant med många framgångsrika företag.
      Det är även en av anledningarna till att indiska utvecklare misslyckats.
      På Fram verkar de ha förstått detta och försökt skapa en svensk/skandinavisk kultur som jag tror kommer att vara en av framgångsfaktorerna.
      Frams erbjudande till sina anställda är väldigt konkurrenskraftigt.
      Om inte lönen vore så "låg" (för att jämföra med den svenska lönen jag har) så skulle jag kunnat tänka mig Fram som en arbetsgivare.
      Se exempelvis en jobbannons: https://wearefram.com/senior-frontend-engineer-3/

      Bolaget går dock inte att värdera enligt mig. För kort historik och svårt att analysera marknaden.
      Av det jag lyckats läsa mig till så är Vietnam kommunistiskt, men det har öppnat upp sig.
      Befolkningen ökar dock och Vietnams ekonomi verkar växa rejält.
      Jag har dock fortfarande valt att göra en investering i Fram med 10% av portföljen efter min analys(skilj på analys och värdering) av bolaget trots ingen värdering.
      Eftersom att jag inte har en värdering har jag valt att behålla aktierna i minst 2 år oavsett vad som händer.

      En del av mig investerar i Fram för att jag är rädd för att inte få denna chans igen.
      Detta utgör en stor risk i min analys.
      Jag rekommender varken köp/sälj för detta bolag. Riskerna är stora...
      Politiska risker
      Den vietnamesiska valutan
      Vad händer om VD/Grundare lämnar? (när de startar nya bolag gör de det med entrepenörer som tar en risk/andel)
      Hur kommer de hantera bolag som går åt skogen?
      Varför noterade de Fram en så "låg?" värdering? (ett kort svar finns i aktiesparar-presentationen)

      Christopher är bosatt i Vietnam och är på besök i Sverige i januari, se https://investors.wearefram.com/files/Investerartraff_inbjudan_24jan2018.pdf

      Radera
    3. Finns mycket positivt där som du tar upp. Kanske man ska försöka gå på den där investerarträffen!

      Radera
    4. Ja visst, men samtidigt så äger jag aktier i bolaget ;)

      Jag kommer tyvärr inte att kunna närvara på investerarträffen men skriv gärna ett inlägg om du går!

      Det är nog inte dumt att avvakta eftersom att deras plan räknar med ca ett halvår för att generera omsättning och sedan 18-24 månader för att gå i vinst i nya bolag. Årsrapporten kommer även i slutet av januari som lär bli intressant att läsa. Främst delarna kring rekrytering/standing teams (de har öppnat nya kontor och har totalt 3 st nu tror jag) samt hur det går med Carmudi samt det nya moneysupermarket. Carmudi var ju ett förvärv där de fick tillgång till en licens att driva ehandel i Vietnam.
      (https://www.techinasia.com/carmudi-vietnam-fram)

      Carmudi ser jag även som ett test på hur fram kommer att kunna leverera i framtiden. Carmudi hade ca 1.1 miljoner(!) sidvisningar i september, men gick back pga antalet anställda. Dessa är nu uppsagda(i samband med förvärvet) och driften för sidan lär inte kosta så mycket. Fram får varumärket och användarna serverade - hur snabbt kommer de att lyckas med att börja tjäna pengar?

      Radera
    5. Återkommer här med en liten rapport från investerarträffen.

      Christopher berättade i ca 30 min om Fram Skandinavien och inget nytt framgick egentligen där.

      Sedan berättade han om förvärvet av Carmudi vilket var väldigt det mest intressanta.
      Rocket Internet som ägde Carmudi VN innan sålde detta bolag för att det inte nått den förväntande omsättningen som brukar vara 100m (sek/euro/usd?) inom 3 år
      och hade investerat ca 15 miljoner MSEK i bolaget innan det såldes till Fram.
      Tror att det gamla Carmudi hade ca 40 personer anställda vilket bidrog till de höga kostnaderna och förlusten.
      Det nämndes även att Carmudi va tredje störst på marknaden och att peers kunnat driva ett sådant bolag på ~10 personer vilket Fram också avser att göra.
      Det viktigaste som nämndes där var att Carmudi redan nått breakeven och idag hade ca 10 anställda och att en del av Fram's case var just skattesänkningen av fordon som nu ska ske i 2018.
      Vietnam har en befolkning på ~100m och 35m äger en motorcykel och 1m äger en bil.
      Tillväxten där har ökat varje år men varit svagt i 2017 pga det som kommer ske 2018 vilket Christopher lät väldigt positiv till.
      I Vietnam sker nu även en stor avprivatisering där staten säljer ut bolag med vars pengar de avser att använda till att förbättra infrastrukturen samt utbildning.
      Planer finns på att bygga en motorväg mellan HCM och Hanoi vilket är de 2 största städerna i Vietnam.
      https://asia.nikkei.com/Politics-Economy/International-Relations/Vietnam-looks-abroad-for-infrastructure-investors

      En funktion som de skulle tjäna pengar på men som saknades idag på Carmudis plattform var en bumpnings-funktion där man kan betala för att få sin radannons bumpad upp till toppen.
      Han drog även lite jämförelser med blocket bil och hur lönsam affärsmodellen är.

      Det sades inte jättemycket om det nya "moneysupermarket".

      Det dök upp en del frågor om hur marknaden såg ut och Christopher verkade ha väldigt bra koll där.

      En till intressant sak som han sa gällande skillnaden mellan Fram och Rocket Internet är att Fram riktar sig på "mindre" affärsmodeller,
      men som man snabbare kan ta till lönsamhet.
      Jag tolkade det som att man inte ska förvänta sig ett nytt Lazada.

      Q4 rapporten kommer nästa onsdag.

      Om du Gustav var där eller någon annan får ni gärna skriva er tolkning på mötet.

      Radera
    6. Tack för bra och utförlig rapport!

      Var tyvärr inte där själv, men följer fortfarande Fram eftersom det verkligen sticker ut jämfört med många andra svenska bolag.

      Radera
  6. Jag har träffat Cristophers kollega från Endurance och tror verkligen på personerna bakom Fram. Det ska dock poängtera att hans huvudsakliga projekt är Endurance Capital, Fram är bara en bisyssla/hobby som han ej spenderar så mycket tid på.

    Vidare såg jag när jag kikade på Fram att även om man sätter en generös premie på Teams-verksamheten så måste grundarna omvandla 20 MSEK från emissionen till 200 MSEK i marknadsvärde, enbart för att försvara dagens aktiekurs. Det är som att få delta i en venture capital fond, fast till 900% premie mot insatt kapital - fastän man knappt hunnit börja förvärva bolag än. Venture capital kan ge rätt saftig avkastning, särskilt med duktiga personer som Cristopher iblandade, men här är den avkastningen redan inbakad i aktiekursen. Jag är inte intresserad.

    Sedan har tanken slagit mig också att ta en "kryddposition" men mina regler förbjuder mig från att göra det - det är bara ett sätt att berättiga en dålig investering (nu behöver inte det gälla för er men så fungerar jag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kommentar där, Det är mycket möjligt att det är (för) dyrt. Sen är det i och för sig bra personer bakom, men premien man betalar är med synsättet ovan väl saftig. Ska ändå bli spännande att följa detta bolag och deras företagsbygge.

      Tar själv inte heller kryddpositioner utan vill ha 4 procents portföljandel för att fokusera både portföljen och tankarna.

      Radera
    2. Tack för din kommentar Finansnovis.

      Det stämmer bra att Chris inte är lika operativ i Fram nu som han var innan. Han sitter med i investeringskommittén där de träffas 2-4 ggr per månad och är inblandad vid dessa möten och förhandlingar.
      Om jag inte tolkat det fel (Linkedin) så var han VD i bolaget fram tills noteringen där Max istället klev in så att han kunde fokusera på mer strategiska saker. Det är även han som kommer att närvara på investeringsträffen.

      Undrar hur du får det till 200msek i marknadsvärde? BV just nu är ca 120 miljoner? (säger inte att det är billigt).

      Radera
    3. Tack själv. Hoppsan, då mindes jag fel, men oavsett var det en rejäl premie man betalade för pengarna som skulle in i venture capital benet, även om man satte ett generöst värde på Teams. Jag gjorde dock bara en grov överslagsräkning för att jag som er var fascinerad av bolaget och människorna bakom - så jag kan absolut ha missat något.

      Gustav - jag är dock en hycklare eftersom jag har tagit avsteg från reglerna ibland; det brukar antingen sluta med en mindre förlust eller att jag säljer efter 10-50% upp eftersom jag saknar övertygelse, oavsett gör det mig kortsiktigare än jag är bekväm med :) Att ta en större position direkt tvingar en att göra hemläxan för att man ska våga, och det gör även att jag får högre conviction senare.

      Radera