söndag 19 november 2017

Sverige med andra ögon


Jag är en sann global investerare och tittar runt i många länder. Men vad finns på hemmaplan? Finns något unikt för Sverige som inte finns på andra ställen? Som ni vet gillar jag fondbolag som Grandeur Peak, Wasatch och 8i Holdings. Här är för övrigt samtliga fonder jag gillar och varför jag investerar utomlands. Men det är mycket intressant att se vad de utländska fonderna säger om Sverige!

En reserapport
Vi kollar in en reseberättelse från Grandeur Peak i deras senaste kvartalsbrev?
...We probably wouldn’t have so many high-priority companies to visit in Northern Europe (among the Nordics, particularly, where we designate more such companies per capita than anywhere else on earth) if there wasn’t a uniquely powerful set of cultures behind them. There are some circumstantial considerations, of course. In Sweden, to illustrate, the formula of a small population of highly educated labor with a large economic insurance policy produces a dynamic commercial laboratory from which globally competitive companies emerge. Furthermore, the region’s ecological facts (these civilizations have had to work harder to survive) and financial sins (lessons about the consequences of unrestrained credit were learned the hard way) have been catalysts of progress. 
Beyond mere circumstance, though, my interactions with so many Nordic management teams over the course of the trip at least supported the hypothesis of a differentiated culture. In Sweden and Norway, for example, I saw the determination associated with intense fitness cultures, consistent with what we’ve observed in Australia. The Swedes and Finns contrast the productivity-absorbing tradition of siesta in Southern Europe and Latin America with what they call fika, a quasi-institution of recharging via coffee. 
Exempel på svenska bolag de äger: Absolent, Avanza, Bufab, Collector, HiQ, Hoist, Indutrade, Moberg, Handelsbanken, Sweco, Swedencare, TF Bank och Vitec. Jag förstår det mesta men inte allt. (uppdaterad lista 171119)

En annan kul grej är att Singapore-bolaget 8I Holdings som står bakom Hidden Champions fund lovordar Wallenbergarna och Melker Schörling. Se den mastiga presentationen sid 32. För övrigt den längsta och mest faktaspäckade PowerPoint-presentationen jag sett. Men riktigt bra. Så bra att man borde kika närmare på 8I Holdings som är noterat i Australien, men det är en annan historia.

Vad är unikt med Sverige?

Ett bra avstamp kan vara att läsa Credit Suisse yearbook 2017 där Sverige figurerar på sid 43. Se även Utdelningsseglarens föredömliga sammanfattning av historisk avkastning.

Investmentbolagen är något särpräglat svenskt om jag förstått det rätt. Nog finns det liknande skapelser i andra länder, men då ofta som konglomerat och kanske inte skattegynnat på samma sätt. För inspiration kan man kika på innehaven i Spiltans svenska och globala investmentsbolagsfonder.

Småbolagskulturen är stark i Sverige. Vad jag förstått väljer många småbolag att lista sig i Sverige, även från grannländer. En nackdel med det är att småbolag kan vara extra heta även om man får ett större utbud är vanligt. Värt att komma ihåg är att även bolag på svenska Large-cap-listan kan räknas som globala mid-cap eller till och med small-cap (dvs under 3 miljarder dollar).

Innovation, kultur och låg korruption sticker också utSom reserapporten är inne på finns en tradition av arbetsamhet, utbildning och innovation i Sverige. Är det fikapauserna som gör susen? Inte vet jag, men klimatet och traditionen har i alla fall hittills format många framgångsrika företag.  Företagens verksamhet i Sverige bör också ha låg risk om man tänker på att Sverige är ett av världens minst korrupta länder enligt Transparency international.

Hur fånga upp det unika?
Jag har  två svenska bolag i min huvudportfölj i form av eWork och Vitec. Nog vore det inte fel att plocka in fler? Investmentbolagen är fina men jag letar främst efter småbolag. De är rätt heta och jag har inte hittat något bolag som petar portföljbolagen. Men jag är extra inspirerad att leta vidare!

Undra också vilket bolag Grandeur Peak besökte i Värnamo? Kan det vara Bufab?

Vad tror du är unikt med Sverige? Och hur fångar du upp det?

14 kommentarer:

  1. Kul sammanställning! Det verkar som att det finns något bra recept för att bygga bolag här i Sverige. Om man jämför med andra länder känns det som vi har mycket mindre byråkrati för företagen och mer transparens. Är ju också intressant att se att vi tenderar ha en hög andel dollarmiljonärer och dollarmiljärdärer i relation till befolkning, något som Credit Suisse tagit fram i sin Global Wealth Report.

    Tycker också att det är relativt lätt att läsa en årsredovisning av ett mellanstort företag i Sverige och få en insikt i bolaget som är lätttillgänglig. Kan skilja sig ganska mycket mot exempelvis USA där man får bläddra igenom flera hundra sidor i deras 10K:s och som är fulla med legala termer etc. Du som har mer erfarenhet från andra marknader, tycker du det är svårare/enklare att läsa en årsredovisning och få en uppfattning av bolaget i jämförelse med Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poänger, mer transparens och mindre byråkrati är viktigt för att bygga upp företag.

      Tycker ändå att det är går bra med årsredovisningarna längre bort så länge man slipper google-translate. Jag brukar i och för sig rikta in mig mot basala bolag och fokusera mycket på affärsmodellen och det syftet uppfylls. Lite svårare är det givetvis, men jag tycker det fungerar till och med bättre än jag trodde från början.

      Radera
  2. Verkligen intressant med ett perspektiv utifrån sett. Fördelar med Sverige ur ett aktieperspektiv är nog alla dessa spännande småbolag som finns och som du kanske har lättare att följa på nära håll jämfört med utländska. Så spännande att jag har en dedikerad portfölj för detta :-)

    SvaraRadera
  3. Själv ser jag inget unikt med Sverige. Det skulle så fall vara det allmänna fåntratteriet. Innovation, kultur och låg korruption sticker ut skriver Gustav.

    Fallstudie. Kristdemokraterna vill ha en litteraturkanon. Skall tydligen gälla nyanlända och skolbarn. Partiledaren anländer till Aktuellt sändning för att svara på lite frågor om detta. Programledaren undrar om Ebba Busch Thor vet vem som skrivit Giftas? Vem har skrivit Gösta Berlings saga? Vem har skrivit Gangsters. Inte ett rätt svar. Bara ett konstaterande" Jag tror jag får lägga detta till min lista".

    Funderar allvarligt på att ge mig ut och föreläsa om investeringar. Jag har tänkt mig mörkblå byxor med röda hängslen, och gula dollartecken på dessa. Med glatt humör går det mesta.

    Själv fångar jag upp det unika med att inte investera i Sverige.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för en kanon-kommentar och jag uppskattar alltid din litteratur. Allvar levererat i humoristisk tappning och vågar man hoppas på en föreläsningsturne :-)?

      Radera
  4. Alltid spännande se hur andra ser det utifrån men missänker vi får skynda gotta oss åt berömmet då vi numera kör monkey see monkey do och har slutat tänka för egen maskin.

    Själv blev jag glatt överraskad av våra nordiska grannar vars aktier jag sällan tittar på, tycker de sticker ut mer än sweden numera eller så är jag bara hemmablind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju hoppas att de positiva egenskaperna sitter så djupt i samhället.

      Finland och Norge är inte dumt att kika på. Har ett gäng bolag i grannländerna som jag bevakar aktivt och kanske kommer skriva om framöver!

      Radera
  5. Det finns många styrkor med Sverige, och intressant att få det belyst utifrån. Just nu håller jag mig dock borta: värderingarna är höga, och den uppblåsta fastighetsmarknaden kan sätta många branscher i darrning framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har gått hela vägen och kör inga svenska innehav ja! Fina bolag finns här men det är också hett. Har dock inga problem att äga Vitec och eWork, men visst kan det finnas bättre (billigare) bolag utanför landets gränser.

      Radera
  6. Kul perspektiv och himla intressant att se Sverige genom utländska fonders ögon. Kan konstatera att jag förutom Vitec och Ework även äger Swedencare, känns ju bra!;) Sedan har jag också några andra svenska, mest mid- och largecap. Kan vara dags att rensa ut en del, man får inte bli hemmablind!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul att se vad de säger! Bra bolag där, Swedencare har jag tittat på utan att komma till skott. Inte omöjligt att jag skriver om dem framöver!

      Radera
  7. Rätt stor artikel i dagens DI om Swedencare! Missade tyvärr att öka innan...;)

    SvaraRadera
  8. Vi är en ingenjörsnation. Ingenjörsutbildningar var under hela nittonhundratalet gynnade i utbildningspolitiken. Många företag leddes av ingenjörsutbildade som hamnade på toppositioner. Det var, tror jag, en bidragande faktor till framgångar för vissa typer av svenska företag, trots höga skatter. (Hur det är idag vet jag inte - håller landet på att JUSEKifieras?)

    En annan faktor på makronivå är symbiosen stat-storföretag under det förra århundradet med utvecklingspar som försvarsmakten-SAAB/Bofors, Vattenfall-ASEA, Televerket-LM Ericsson. Man kan ha olika åsikter om huruvida detta var något helt och hållet gott, men det gjorde ändå, tror jag, att vissa företag kunde växa sig starka med hjälp av staten som storkund. Även här inställer sig frågan hur utbrett detta fenomen är idag.

    SvaraRadera