söndag 20 augusti 2017

Inköp: LiveChat - lönsammast i världen?

Aktie: LiveChat Software
Notering, ticker: Warszawa, LVC:WSE
Marketcap: 370 miljoner USD, smallcap
Kurs: 53 Zloty
Direktavkastning: ca 2,7 procent
Courtage: Maxcourtage ca 750 kr
Elektronisk handel: Nej, telefonorder
Möjlig att äga i: Alla depåtyper, även kf 

LiveChat är ett extremt lönsamt och fint litet bolag på Warszawa-börsen. Trots att Polen nästan är ett grannland kan jag inte påstå att särskilt många tittar aktivt efter småbolag där. vilket ökar möjligheterna att hitta guldkorn. Bolaget är tidigare beskrivet på Phantas blogg, kolla gärna det inlägget. Jag har alltså också köpt detta bolag i somras. OBS! Sedvanlig disclaimer gäller. Gör er egen analys, och jag kan vara färgad av mitt ägande.

Bolaget sysslar med "LiveChat"-program, alltså en sån där ruta som du möter om du är på en webbplats. "Hej, vill du ha hjälp med något"- kan starta en proaktiv dialog med kunderna. De är ett globalt bolag med stor försäljning i USA och kända kunder som Samsung, Ikea och Tele2. Alla kunder syns här och här beskrivs produkterna. De säljer programvaran som SaaS (Software as a Service) och är en av de världsledande bolagen med hög kvalitet och kundnöjdhet.

Bland fonder så är ägandet lågt men favoritfondbolaget Grandeur Peak är där.

Fantastisk historik? Ja, kanske bäst i världen?
Ljuv grafik syns på Financial times staplar. Nyckeltalen är de bästa jag sett, alla kategorier, om vi bortser från bolag i finanssektorn.
  • ROE senaste 12 månaderna ca 115%
  • ROE femårssnitt ca 115%
  • ROA femårssnitt 105%
  • Tillväxt kassaflöde ca 79% per år, femårssnitt
  • Tillväxt i vinst ca 29% per år, femårssnitt
  • Tillväxt i utdelning ca 56% per år, treårssnitt
Jag skulle säga att det är mycket svårt att hitta något bolag överhuvudtaget som slår detta i tillväxt och lönsamhet under de senaste 5 åren. Unilever Indonesia och till viss del Fortnox har samma siffror men inte samma helhet. Kvaliteten i bolaget finns där och de är svårslagna globalt, helt klart! Men historiken är inte allt.

Goda framtidsförutsättningar? Ja

Har bolaget en ekonomisk vallgrav? Ja, med stor tvekan
Nyckeltalen och lönsamheten har varit väldigt bra under lång tid, vilket indikerar åtminstone en viss "vallgrav". Men den är svår att sätta fingret på. Just denna punkt är min enda men viktiga tveksamhet kring bolaget. Teknik är alltid trixigt eftersom saker kan förändras fort. Men bolaget har funnits med ett tag, har en lång historik, och har visat sig anpassningsbara.

Hur många stora aktörer som finns kan vara ett mått på konkurrensen. Ser man ett tårtdiagram är det ett fåtal aktörer som dominerar. Marknaden är inte helt fragmenterad, vilket tyder på att inträdesbarriärer finns. Samtidigt är det inte lätt att säga vad som gör LiveChat bättre än Zendesk, som nog kan räknas som huvudkonkurrenten. De är börsnoterade men deras tillväxt och framförallt lönsamhet imponerar inte.

Lösa faktorer som kan indikera moat är inriktning mot premium-segmentet, befintlig kundstock (försäljningsargument), erfarenhet, varumärke, flest integrationer mot andra system. SaaS-modellen ger också en viss skalbarhet. Men jag famlar något här.

Är jag helt strikt underkänner jag bolaget på grund av avsaknad av "moat". Frågan är ju om lönsamheten kommer fortgå eller om den faller tillbaka till mer normala nivåer (jfr Fingerprint). Men jag har efter mycket funderande landat i att siffrorna indikerar en viss moat. Även om den inte är särskilt stark så får den räcka. Kan vara ett misstag på denna punkt, men bolaget är sådant att jag vill skrika högt: Detta bolag måste jag äga! (vilket inte är så vanligt, trots allt).

Ökar marknaden på sikt? Ja
Den möjliga marknaden är stor eftersom LiveChat- funktionen inte finns på många webbsidor. LiveChat har cirka 20 000 kunder och teoretiska taket är flera miljoner. En viktig faktor att hålla koll på för bolaget är ökningen av antalet kunder, se inlägget hos Phantas blogg för en graf på det. (uppdaterat).

Hur robotar och AI-kan påverka ska jag nog låta vara osagt. Men det är inte omöjligt att tänka sig att "kundtjänstrobotar" chattar med kunder på webbplatsen. Framtida teknik kan ta alla möjliga vägar, men jag ser spontant inget hinder för den uppenbara tillväxten av fler kunder/webbplatser som implementerar en LiveChat-funktion. LiveChat är vanligt bland e-handlare så indirekt är detta ett spel mot ökad e-handel, även om det gäller ökad proaktiv kundservice i stort.

Ok värdering? Ja
Du betalar ett P/E-tal på 31 för 2017 och får en direktavkastning på 2,7 procent enligt 4-traders. Sett till historisk tillväxt och den kassa bolaget har tycker jag inte det är för dyrt. Hög utdelningspotential i bolaget, i alla fall som det ser ut nu.

Sammanfattning
Det här är ett bolag som jag gillar, Mest lönsamt i världen (?) är kanske ett litet polskt small-cap. Ja, någonstans måste det ju finnas. Och fortsätter allt som det gjort innan kan det vara ett klockrent köp. Men här ligger osäkerheten. Enligt marknadsekonomiska grundteorin minskar ju lönsamheten på sikt ner till normal nivå om bolaget inte har något som håller konkurrenterna borta. Att behålla konkurrensfördelar inom IT-sektorn kan vara svårt. Och om man får någon stor drake emot sig kan det vara jobbigt.

LiveChat vill jag ändå äga trots riskerna, mest pga historiken och den växande marknaden. Konkurrensfördelarna är i svagaste laget men jag ger dem godkänt ändå. Förhoppningsvis är det rätt beslut även om jag nog får reda på det först om några år (eller av era kommentarer, vem vet!). Ett mått på hur bolaget utvecklas i närtid är rapporten som kommer snart (24 augusti?).

Jag har köpt LiveChat eftersom jag ser extremt hög lönsamhet kombinerad med hög tillväxt i en nisch som kommer att växa framöver, förhoppningsvis ledd av detta bolag. Hur ser du på dem?

21 kommentarer:

  1. Hi,
    Thanks for the interesting posts and new finds.
    My initial thought is how this live chat app works on mobile phones? Since more and more hours are spend on mobile devices, my understanding is that live chat will remain restricted to desktop/laptop users.
    raheel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks for your comment and a good question. I think that LiveChat is available on phones as well. Scroll down in this link and you will find applications for iOS and Android: https://www.livechatinc.com/applications/

      Radera
  2. Bra skrivet, en sak att ta i beaktning gällande rapporten i nästa vecka är att LiveChat Software har en stor del av försäljningen i USA men redovisar i PLN. Vilket bör innebär att dollarförsvagningen kan ha påverkat rapporten negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och får säga detsamma!

      Rapporten ska läsas med stort intresse och man hoppas ju att de fortsätter att utvecklas på ett bra sätt, trots dollarförsvagningen.

      Radera
    2. Det vi vet är att det totala antalet kunder har ökat markant jämfört med förra året, så den underliggande verksamheten bör pumpa på vilket är det viktigaste. Valutarörelser är inte så mycket att göra åt och känns sekundärt även om marknaden såklart kan reagera på sånt.

      Radera
    3. Nej, den är tillfällig och slår fram och tillbaka. Däremot är den månatliga rapporten om antalet kunder viktig att följa och där här du en bra graf (lade till i inlägget nu).

      Radera
  3. Riktigt intressant bolag och bra inlägg kring detta!

    Tyvärr är det maxcourtage som avskräcker mig i vanlig ordning. Är även lite tveksam till de politiska vindar som blåser i Polen men har inte hängt med i närtid hur det har gått med alla förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Maxcourtage är saftigt tyvärr, och går inte att komma undan om man inte kör Degiro (de fixar Polska aktier, men vet inte om småbolag funkar).

      Polens utveckling är inte i linje med vad man kan önska, men jag ser bolaget som ett globalt bolag. I och med att intäkterna är globala (mest USA) blir själva noteringen mindre intressant. Även om Polen går dåligt kan bolaget gå bra tänker jag.

      Radera
    2. Polens regering är ingen höjdare men de är näringspolitiskt pålitliga och tillräckligt många medborgare är rakryggade demokrater för att jag ska vara trygg med deras långsiktig demokrati.

      Radera
    3. Precis! Instämmer inte i politiken men företagens villkor tycks vara relativt stabila. I länder där man beskattar mer och mer aggressivt eller yppar ord som nationalisering skulle jag vara mer rädd.

      Radera
    4. Tack för ett mycket bra inlägg. Jag är nära köpknappen för detta bolag jag med... Ang. maxcourtage så var jag inne och såg på DeGiros hemsida att man där kan handla på den polska börsen för €5 + 0,15%.

      Radera
    5. Dock går det inte att handla i KF va?

      Radera
    6. Helt annat pris där och mycket möjligt att även små bolag fungerar. Tidigare vet jag att orderdjup och sånt inte synts, men det kan man se på Financial Times, webbsidan etc. Funkar förhoppningsvis bra ändå. Däremot har jag själv ännu inte vågat på Degiro. Har ett gammalt inlägg om dem (se etiketter till höger). Vill helst också äga i Kapitalförsäkring pga problematiken med att få tillbaka utländsk källskatt - tror bara Degiro har ISK.

      Radera
  4. Mycket intressant bolag, och helt klart en kandidat nu när jag seriöst överväger att sälja Infosys! En fråga är dock om jag vill ha så stor andel som motiverar maxcourtage. Hur som, nog bland de finaste siffror sett. Däremot tycker jag alltid att det är svårt att värdera konkurrensfördelar inom den här sektorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, inte helt lätt med konkurrensfördelarna, hur hållbara de är över tid. Om det går bra här tror jag potentialen är mycket större än hos Infosys (som är ett storbolag). LiveChat är fokuserade och kan ha en högre marknadsandel, något beroende på hur man definierar marknaderna.

      Ett alternativ kan vara att avvakta rapporten som bör komma under den här veckan tror jag.

      Radera
  5. Onekligen fantastiska siffror och det verkar spännande att äga ett polskt smallcap, riktigt bra fynd du verkar ha gjort!
    Är själv lite tveksam till just teknikbolag (även om jag själv äger både Vitec och Ework) på det sättet att det kan vara klurigt att förstå verksamheten och exakt hur de tjänar sina pengar. Å andra sidan kanske inte heller kunderna fattar fullt ut och därför betalar mycket bra och just det är hela grejen....:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Vitec är konkurrensfördelarna tydliga, de har riktigt hög marknadsandel i sina nischer och byteskostnader finns. Ework har troligen en nätverkseffekt. LiveChat har inte lika uppenbara konkurrensfördelar, men jag tror de finns. Tror inte man ska undvika IT-sektorn, men man behöver tänka till fler gånger jämfört gamla branscher. Men även gamla branscher kan förändras av ny teknik :-)

      Radera
  6. Svar
    1. Tack :-)

      Spanade in din blogg nu, jag gillar tankesättet! Bara det att ha ett inlägg som heter Våga vägra storbolag, helt rätt på lång sikt tror jag.

      Radera
  7. Vad har du för tankar kring bolaget nu Gustav, med tanke på nuvarande värdering och kursnedgången sen detta inlägget?

    Jag tycker det ser väldigt intressant ut.

    Mvh
    Programmeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den är intressant, kursen har återhämtat sig och min försäljning var inte särskilt vältajmad. Däremot är det inte ett bolag för mig längre. Jag har tänkt om och vill ha mer dominerande bolag (åt Hidden Champions-hållet), åtminstone när det gäller IT.

      Ser att vissa andra köpt bolaget, nämnts på Twitter mm, och Grandeur Peak är fortsatt ägare. Så länge man tror på dem, kan bevaka bolaget och kikar att månadsuppdateringarna inte är för dåliga, ja, då kan det vara köp, men har inte någon stark uppfattning. Och skulle jag ha det, vore den nog åt fel håll, om man får följa historiken :)

      Radera