söndag 9 juli 2017

Glad sommar, och en dikt på det


Årets småfåniga sommardikt med tema rim utan reson. Glad sommar på er!
Halvåret har gått bra tack vare Savarias trapphissar
Men också för att jag undvikit stora missar
Här får jag tacka för kommentarerna under året
Ni har fått mig att undvika det svartaste fåret
Särskilt kritiska kommentarer har kommit från Lars
jag beskrivs bland annat som en investerare från mars
men vi har också lyckats enats om en del
som att investera utanför Sverige inte alls är fel
Ibland blir jag förundrad att ni orkar läsa om alla tråkiga bolag
Ni står ut med mig även när smått och tråkigt blivit en lag
Även exotiskt och långt bort i överkant
Men att god avkastning funnits där är faktiskt sant
En sån som Lundaluppen siktar mest på aktier som är likvida
Jag tycker man borde göra tankarna mer vida
För vad har gått bäst av det han äger?
Ingen högoddsare att "illikvida" är ordet jag då säger
Höjdpunkterna under våren var ändå prat i trevligt sällskap
Där man snackar nya case, och även hittar öl på fat
Särskilt kul är att jämställdheten blivit bättre på dessa aktiepubar
tänk, deltagarna är inte längre bara snubbar
Många nya bloggar har också tittat fram under solen
Framtidsinvesteringen ger stor inspiration och Sparo är en cool en.
Jag hoppas fler och fler ska köpa globalt och spela med bästa laget
Ibland vinns strider om det, men det gäller att vinna slaget
Och visst är det udda att köpa tejpbolag som Ekadharma
men nyckeltalen - de borde göra värdeinvesterare väldigt varma
Till sist ett stort tack för all input från er
Efter sommaren kommer nya inlägg, ja många fler

22 kommentarer:

  1. Glad sommar, och hoppas på lite bättre sommarväder... Och stort tack för fin kommentar i dikten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Och hoppas också på bättre väder!

      Radera
  2. Blir nästa pub vid Q3 orna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer info, en pub i början av september eller slutet av augusti är trolig!

      Radera
  3. Trevligt med dikande, glad sommar till dig med!

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte vilket som är störst: att bli omnämnd i en dikt eller att bli omnämnd som cool. Förvånad och glad över bägge.

    Glad sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kul att du uppskattade det! Och glad sommar!

      Radera
  5. Min mor sa att vi ser ju typ likadana ut ��. Ses på puben. Ha en bra sommar / Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Har vi samma investeringsstil också? :-)
      Ses på puben sen, glad sommar!

      Radera
  6. Gustav,

    Njut av sommarsemestern, men akta dig för hantverksöl. Skall bli kul att följa jakten på nya investeringar. Kanske dyker det upp något intressant bolag i Australien. Själv kikar jag på Ringling Brothers med huvudkontor i Alice Springs. Man tillverkar en fantastisk ormsalva som säljs som kylande gel har själv provat den. Direktavkastning 5%, och ett p/e tal på 8.

    Stort minus dock för att man får betala minimumcourtage på 750kr, och det är telefonorder som gäller.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Kan vara utmattad av solen, eller hamnat i aktiesemester-koma, men hittar inte bolaget du nämner. Eller är det subtilt slingrande humor? Tummen upp hursomhelst!

      Radera
  7. Fick mig ett gott skratt av din härliga sommardikt. Jämförelsen med Lundsluppen på ett rimmande vis var skoj, Glad sommar på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Han "gav igen" på Twitter, med glimten i ögat förstås med ett antal budord, typ att man inte ska kunna uttala namnet på bolaget och att källskatt är tufft, ja du fattar :-)

      Radera
  8. Jag är ett agressivt Algo blankarsvin, så nä, tror våran stil är lite olik �� Tror hon tänkte på att jag oxå kan juridik och ekonomi och är Mkt intresserad. ��. Jag försöker lära mig Case. Jag upprättar ändå bokslut och Årsredovisningar samt gillar nyckeltal ��. Detsamma. Ha en grym sommar nu./ Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt lika där :-) Ha en grym sommar du med!

      Radera
  9. Men sanningen är, dom blir inte mycket konservativard styrda och mer ärligt norrländskt svenska än vitec, så så enkom exotisk och vågad som du vill göra gällande är du nog ändå inte? :-)
    Glad Sommar Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrländskt är i alla fall exotiskt i förhållande till Stureplan :-)

      Radera