söndag 2 april 2017

Portföljen med Stefans verktyg

Det är viktigt att få överblick, och det verktyg som Stefan Thelenius tagit fram har tycker jag är riktigt fint. Du hittar verktyget MyDividends i den här länken och mer detaljer finns i kommentarsfältet och här.

Tänkte gå igenom några bilder av min portfölj som jag fått fram via verktyget. Första bilden är en heatmap där bolagens direktavkastning och egenuppskattad tillväxt påverkar färgen. Hög direktavkastning och tillväxt gör att det blir mörkgrönt, medan ett bolag med låg utdelning och ser kallt ut. Heta aktier att öka i skulle vara Savaria (SIS), Somero (SOM) och 8990 Holdings (HOUSE).



Sen kommer vi till en riktig favorit, ett bubbeldiagram sorterat på direktavkastning och förväntad tillväxt. Man kan se riktigt intressanta saker här. För det första syns tillväxtfokuset ganska bra då de flesta bolagen finns i övre vänstra hörnet. Ok, det är egenuppskattad utdelningstillväxt men jag har fyllt i efter rimlig vinsttillväxt.

Högutdelarna Northwest Healthcare (NWH), Decisive Dividend (DE) samt Premier Marketing (PM) sticker ut till höger på skalan, särskilt DE. De är rätt långt från det genomsnittliga innehavet som syns i grått. De två portföljerna jag pratat om (tillväxtbolag & högutdelare) syns rätt tydligt i bilden och man ser också att HOUSE är lite mittemellan. Missa inte att medelbolaget ligger på ca 3,4 procents utdelning och har 10 procents tillväxt.



Nästa bilder är två cirkeldiagram på sektorer och valutaexponering. Konsumentvaror väger ganska tungt, men även industri. Jag har klassat Savaria som konsumentvaror, men till viss del är de industri/hälsovård också.

Att CAD är störst har jag inga problem med, men ZAR väger tungt trots att jag sålt MTN. Förklaringen är att Famous Brands och Discovery är fantastiska bolag som "kräver" en så hög andel i portföljen. Båda har också intäkter utanför Sydafrika som växer ganska snabbt. Om ZAR inte brakar ihop fullständigt de kommande åren så kan det bli fint, men här är givetvis en risk. Bolagen förstör i alla fall inte nattsömnen eftersom det inte är någon tidsskillnad till Sydafrika :-)


Och sen en världskarta som visar spridningen på ett tydligt sätt. Afrika och Asien-klickarna är det som sticker ut, tillsammans med stark färg på Kanada. Somero är ett amerikanskt bolag, därav ingen klick i Storbritannien. Som kuriosa kan man fundera på hur länders storlek framställs i klassiska kartor (inget ont om Stefans verktyg).



Slutligen en klassisk tabell. Man ser flaggor, aktuell direktavkastning, tillväxt (som jag matat in) samt portföljandel. Portföljandelen ska jag justera för kassa på något sätt, därav viss avvikelse mot min kommande sammanställning på bloggens högerkant.


Du kan hitta fler godbitar som utdelningskalender med mera. Men jag stannar här. Vad får du för bild av din portfölj om du använder verktyget? Och vad anser du om min portfölj när du ser den på det här sättet? Grafik är fantastisk, och jag är särskilt svag för bubbeldiagrammet som jag tycker kan ge extra många insikter. Vad säger du?

4 kommentarer:

  1. Fina illustrationer! Randen stör verkligen nattsömnen just nu (Shoprite för mig), sen är har ju framför allt Discovery stor andel utanför Sydafrika. Skulle vara intressant att titta hur stor del av portföljens omsättning som är i rand? Är rätt så övertygad om att det blir betydligt mindre läskigt då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Eller ja, tack Stefan :-)

      Randen är ett kapitel för sig. Jag borde kika närmare på Discovery och Famous Brands. De senare borde få 20-25% i Storbritannien, så ur askan ut elden kanske med tanke på. Brexit. Dock inget strukturellt problem där. Discovery har lägre andel, kanske 10% beroende på hur man räknar, men när de utländska delarna (tex Kina) börjar visa vinst tror jag det kan stiga. Samma Brexit-risk pga verksamhet i UK.

      Båda har nämns i artiklar på. moneyweb som aktier med hög utlandsexponering, särskilt på sikt.

      Radera
  2. Jag tycker att olika sätt att visualisera portföljen är av godo och när man ser dina innehav på detta sätt så blir det än mer tydligt vilken fin portfölj du satt ihop!

    SvaraRadera