söndag 23 april 2017

AMS - brittiska sår skördar vinster?


Aktie: Advanced Medical Solutions
Notering: London, ticker AMS:LSE
Market Cap: ca 640 miljoner USD 
Kurs: 263 GBX
Direktavkastning: ca 0.4 procent
Courtagenivå: Okey
Elektronisk handel: Nej, telefonorder
Möjlig att äga i: ISK, Kapitalförsäkring, 

När fler människor drabbas av sår kommer sårbolag att skörda större vinster. Brittiska Advanced Medical Solutions (AMS) gynnas av ett ökat andel äldre  - framför allt i väst. Tyvärr innebär ju ålderdomen mer sår, fallolyckor och andra tråkigheter. Fler sjukhusbesök i alla dess former kan komma att ske och då kommer AMS:s produkter till användning. De kommer inte vara arbetslösa.

Vad gör dom?
AMS sysslar med innovativ sårvård och är verksamma inom "adhesives" i vid bemärkelse. För er som läst om mitt Indonesiska tejpbolag sluts här en global liten cirkel.

AMS har tre varumärken med lite olika inriktning:
  • Liquibrand - limmar ihop sår
  • ActivHeal - några slags stora plåster
  • Resorba - plåster och lite inriktning mot tandläkare bl.a.
Här är länk till bolagets hemsida och uppgifter på Financial Times samt historik.

Ska också säga att jag inte riktigt fattar produkternas användningsområde till fullo, trots att de bara är tre. För Liquiband finns en video så den greppar jag i alla fall. Har någon kunskap inom medicin och sår eller bättre tid och läsförmåga: Upplys mig gärna! Och innan ett eventuellt köp ska jag givetvis ha bättre koll!

Fantastisk historik: Nja!
Har fått en bild av BkBanker, så lika bra att visa den.


Det ser fint ut men går snarare åt bra-hållet istället för fantastiskt. Inte etta något år vilket jag egentligen vill ha. Går vi vidare till Financial Times uppgifter ser vi:
  • ROE kring 14 procent
  • Inga skulder
  • Utdelningstillväxt 15 procent per år senaste 5
  • Vinsttillväxt 19 procent per år senaste 5
På 10 år så har vinsttillväxten varit ca 30 procent per år, och en något bättre bild framtonar. Sammantaget balanserar de mellan bra och fantastiskt. Resultatet blir därför ett rungande Nja :-)

Goda framtidsförutsättningar: Ja med tvekan!
Här haltar lite lätt då jag som sagt inte är helt hemma på produkterna, trots smärre försökt till att bli påläst. Marknaden då. Jo, den spontana känslan är ändå given att om man blundar nu, och öppnar ögonen om fem år så ser man många fler sår framför (usch, låter som en usel Lars von Trier film).

För djupdykning kan man kolla senaste presentationen från bolaget eller ännu hellre presentationen från deras investerardag 2015. Där ser man marknadsandelar inom nischerna och vilka konkurrenter de har. Inte helt lättolkat kanske, men marknadsandelarna tycks landa kring 1-25 procent beroende på produkt. Jag skulle hellre sett att de dominerade sina nischer starkare. Branschen som sådan är lockande och bolaget bör vara ocykliskt.

I presentationen hittar du också stora konkurrenter som t.ex. Johnson & Johnson. Lite rädd blir man då, men det kan ju också innebära att AMS är en god uppköpskandidat. Med bolagets relativt goda historik i backspegeln skulle jag, trots dålig förståelsen för branschen ändå preliminärt landa i goda framtidsförutsättningar. Däremot undrar jag hur stark deras "moat" egentligen är om det är upp till kamp mot globala jättar som gäller.

Ok värdering: Nja!
P/e på 35 på rullande tolv månader. Direktavkastning på 0,4 procent. För 2019 förväntas P/E enligt 4-traders vara 26 och direkavkastningen någon tiondels procent högre. Inte hutlöst men jag betalar ogärna så mycket på en vinst som ligger två år framåt, då måste allt annat vara tipptopp.

Sammanfattning
Med två Nja och ett Ja med tvekan är det nog inget bolag för mig. Historiken måste bli lite bättre, eller värderingen något lägre. Framtidsförutsättningarna måste också bli klarare. Men jag kan också missa något här och tänkte delge "slutsatserna" för att se vad ni säger.

Så vad säger ni? Ser ni något i det här bolaget som jag missar? Och skulle det här trots allt vara en pärla som jag missar, påminn mig nu och inte senare. Vore ju som att strö salt i såren.

Tillägg: Inlägget är skrivet innan jag bröt handen. Ha överseende med långsamma och korta kommentarer.

11 kommentarer:

  1. Helt klart för dyrt för mig. Själva marknaden är intressant eftersom det med antibiotikaresistens blir allt viktigare att hålla sår rena samtidigt som svårläkta sår är ett ökande problem med en åldrande befolkning. Ska försöka kolla på presentationerna i mån av tid för att se om jag kan hjälpa till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Håller med, men det var mkt billigare när jag började titta på dem :)

      Radera
    2. Det blir ett snabbt och tråkigt svar. Marknadstillväxten tror jag analytikerna har koll på. AMS tillväxt beror dels på vad kirurgerna själva föredrar (ganska konservativa om de är nöjda med befintlig produkter men kan byta om nya produkter erbjuder stora fördelar) och på eviga försök till kostnadsbesparingar. Till låg värdering skulle jag vara intresserad eftersom tillväxt kan pågå länge men nu krävs det långvarig tillväxt utan förändrade marknadsförutsättningar vilket är omöjligt att förutspå för oss.

      Radera
    3. Eller för att ge ett litet perspektiv på teknikrisken. Medicin är ett hantverk och resultatet av en behandling är beroende av utförarens förmåga, den miljö de arbetar i och en hel del okontrollerbara faktorer. Om en produkt fallerar fort byts den ut men med fungerande produkter blir man van vid en viss lösning och är ganska konservativ med att byta ut den. Genom att följa försäljningssiffror bör man alltså kunna se "nästa vinnare" långt innan lönsamheten blir dålig för äldre produkter. Så teknikrisken är svår att förutspå men till bra värdering bör ett köp vara ganska trygg då kunderna inte försvinner över en natt.

      Radera
  2. Intressant bolag men hög värdering och låg DA gör att jag passar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte heller bolaget passar, men var värt en titt!

      Radera
  3. Riktigt bra verksamhet som borde växa med ökande äldre befolkning! Månne det finns någon liknande producent i Asien som är blligare?;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert, får se om jag hittar någit sådant!

      Radera
  4. Intressant blogginlägg! Helt klart ett spännande bolag

    SvaraRadera