söndag 5 mars 2017

Exotisk utlandshandel i praktiken


Ibland förutsätter man att alla andra är som en själv. Bara för jag är i en exotisk aktiebubbla är det, som tur är, inte alla andras verklighet. Så hur gör man i praktiken om man skulle vilja köpa en mer exotisk aktie? För mig är det ganska naturligt, men... så har det inte alltid varit. Och det är också föränderlig materia.

Vad är exotiska marknader?
Med exotiska marknader menar jag marknader utanför Norden, Europa, och USA/Kanada. Alltså främst Asien och Afrika men även Latinamerika.

Norden och USA/Kanada handlas elektroniskt hos de allra flesta banker och är inget problem. I Europa är det större skillnader i courtage och handelsmöjligheter och då är det ofta telefonorder som gäller. Men idag ska vi blicka längre bort :-)

Sekundärnotering ett första alternativ
Det första man bör göra är se om den exotiska aktien går att köpa på en mindre exotisk börs. Med tanke på alla klurigheter kan sekundärnoteringar vara ett alternativ. Finns en aktie på New York-börsen är det smidigare än att köpa lokalt i Johannesburg eller Jakarta. En bra källa för info är www.adr.com där du bland annat kan söka på olika länders aktier.

Detta innebär t.ex. att
  • MercadoLibre, ett argentinskt bolag, kan köpas på Nasdaq till USA-courtage
  • Många exotiska bolag är noterade i USA. Men telefonorder och vanlig depå om OTC.
  • Vissa exotiska bolag kan handlas i London eller tyska börser, till hyfsat courtage.
Egentligen är det inte konstigare än att Schweiziska ABB kan handlas på Stockholmsbörsen. Ofta är det storbolag man kan handla på detta sätt. De bolag jag själv köper är mindre och har ofta en dålig omsättning i sin sekundärnotering om sådan finns. Praktiska exempel är Famous Brands, Discovery och Bank Rakyat som alla visserligen finns noterade i Tyskland. Men när det går månader utan handel så tar man hellre lokalmarknaden alla dar i veckan!

Olika utbud hos olika aktörer
Vill man handla exotiskt och lokalt så fungerar inte det hos alla aktörer. Priserna varierar förstås också. Den aktör som verkar ha bäst utbud för exotisk handel är Avanza och fortsättningen kommer mest att handla om erfarenheten av min egen handel där.

Avanza klarar t.ex. dessa exotiska marknader, förutsatt att de inte ändrat:
Australien, Brasilien, Filippinerna, Hong Kong, Indonesien, Japan, Malaysia, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika, Thailand, Turkiet

Degiro uppger till dags dato att följande exotiska marknader fungerar:
Autralien, Hong Kong, Japan, Singapore, Turkiet

Man kan tyvärr inte handla alla jordens hörn via Degiro, även om man kan få den bilden av vissa personer i vissa poddar :-) Som det är nu har Avanza ett större utbud, dock till högre pris. För egen del har jag inte heller vågat satsa på Degiro, läs om mina tankar i detta äldre inlägg.

Vissa marknader är hursomhelst stängda oavsett aktör, t.ex: Indien, Kina (utom Hong-Kong), Vietnam, Latinamerika och Afrika (utom Brasilien/Sydafrika). Och övriga aktörer då? Jag är inte helt påläst men Nordnet fixar t.ex. inte Sydafrika vilket däremot SEB gör. Nordea, Handelsbanken och Swedbank mfl tar jag gärna emot input på!

Depåtyp
För exotiska innehav gäller hos Avanza vanlig depå, dvs inte kapitalförsäkring eller ISK. En konsekvens är att högutdelare inte är så lämpliga eftersom det är 30% skatt på utdelning i depå.

Här är min tidigare genomgång om depåtyp för handel i olika länder. I korta drag väljer jag Svenskt i ISK, utländskt i kapitalförsäkring när det går (Norden/Europa/USA/Kanada) och just exotiskt i vanlig depå. Tidigare kunde man köpa exotiskt i kapitalförsäkring men inte länge.

Kapitalförsäkring och källskatt har förresten varit ett hett ämne i veckan. Avanza behandlar kunderna som ett kollektiv betalar tillbaka 91% av källskatten till alla. Att det inte är 100% beror gissningsvis på hög källskatt i populära Danmark. Mina små exotiska äventyr i kapitalförsäkringen lär inte påverka och jag hade fått mer tillbaka med en kundanpassad beräkning (om jag räknar rätt). Men för egen del är jag inte alltför upprörd. Med 91% av källskatten tillbaka är kanske 98,5% av utdelningen kvar. Synd, och lite orättvist men inte hela värden. Och det kan kanske förbättras. Jag trodde t.ex. att Avanza begärde och fick tillbaka pengar från Danmark redan idag.

Kostnader
Hos Avanza kostar det 749 kr per telefonorder. Det innebär att man då måste investera för lite större summor, beroende på vilket procentuellt courtage man tycker är acceptabelt. Man kan ju alltid jämföra med vad en exotisk fond kostar i årlig avgift, och ett courtage är en engångsavgift.

Avgifter i landet kan också tillkomma. Och växlingsavgiften ska inte förglömmas. Eftersom den inte är jättetydlig på köpnotorna gäller det att man själv är med på noterna. Du bör undvika att köpa och sälja eftersom det genererar växlingsavgifter. 

Källskatt
Nu när vi pratar vanlig depå vill Sverige ha 30% av utdelningen. Men man kan få avräkna den källskatt som det andra landet har dragit på utdelningen. Det här ska ofta gå med automatik i deklarationen om källskatten är 15%, men bara upp till 500 kr om du har underskott av kapital.

Problem 1: Länder som drar mer än 15%
Att länder drar mer än normala 15% kan innebära problem. Tanken är nog att andra landet drar 15% och Sverige drar 15% vilket blir 30% tillsammans.

Men Indonesien drar t.ex. 20% och då blir det totalt 35% skatt på utdelningen om man inte kontaktar Indonesien eller lyckas dra av 5% extra i sin deklaration. För thailändska aktier har 10% dragits och för Filippinska 30%. Filippinska aktier är inte så bra att handla i depå om man inte vill ha 45% skatt på utdelningen. Det är möjligt att man själv kan göra ytterligare avräkning i deklarationen, eller åtminstone avdrag (se nedan) men allt över 15% riskerar bli lite bökigt att få tillbaka eller gå förlorat. 

Min lösning på problemet är att undvika länder som drar en alltför hög källskatt. Och också prioritera lågutdelande aktier i exotiska länder, vilket minskar problemets storlek.

Problem 2: Max 500 kr i avräkning om underskott av kapital
Säg att du haft utdelningar på 5 000 kr från utlandet, vilket vid 15% källskatt leder till att andra landet dragit 750 kr. Det hade varit logiskt att alltid få tillgodoräkna sig de 15% som dragits. Men icke. En spärregel säger att du max får göra avräkna 500 kr om du har underskott av kapital. I praktiken kan det bli högre skatt på utländska utdelningar över 3 333 kr per år (= över 500 kr i avräkning).

Man kan förutom avräkning tydligen istället göra avdrag även om det inte är lika förmånligt. Se skatteverkets utförliga info om avräkning och avdrag här men notera att de inte säger något konkret om 500 kr-begränsningen, vilket istället görs i detta dokument. 500 kr-begränsningen, som också gäller ISK, saknas också på en direkt fråga och svar, vilket jag fört vidare.

Min lösning är fördela om räntekostnaden för lånen för att jag själv inte ska ha underskott av kapital. Det alternativet finns om man är två som delar på lånen och jag uppfattar det inte som otillåtet på något sätt.

Själva telefonordern
Nu blir det hur funkar hos Avanza där jag, så som utbudet ser ut, köper mina exotiska aktier.

Man ringer in en order, och kan då få hjälp att kontrollräkna valutor etc så att ordern blir på rätt summa. Köpkursen kan sedan uppdateras under dagen genom att man ringa tillbaka. Men det blir ett courtage per dag om avslut sker. Man kan inte lägga en flerdagarsorder och vänta tills den efter en vecka är fylld och betala ett courtage.

Problem 1: Tidsskillnaden
Vissa marknader är på grund av tidsskillnaden inte möjlig att ringa tillbaka och ändra en order på. För t.ex. Australien och Japan måste man lägga ordern dagen innan och "hoppas" att den går igenom men man brukar kunna vara med i en auktion i början av dagen i och för sig. I Indonesien fungerar det att handla mellan 8.30 och 10.00 svensk (vinter)tid. Och Brasilien är precis som USA öppen på kvällen. Jag är lite försiktig med t.ex. Australien och Japan, eftersom jag inte kan handla i "realtid".

Problem 2: Delavslut om låg omsättning
Risken för delavslut är en faktor att se upp med om man köper mindre omsatta bolag. Säg att du vill köpa 10 000 aktier men bara får 100 köpta på den kurs man uppgav. Ja, då blir det maxcourtage för de ynka aktierna, Därför kan det vara bra att fråga hur stort orderdjupet är (även om det är med fördröjning). Framförallt är det extra viktigt att den lokala börsen är öppen medan man handlar så att köpkursen kan justeras genom ett nytt samtal.

Det är inte ofta jag lägger order. Men jag brukar ringa tillbaka efter 15-30 minuter för att höra om allt blev köpt och i värsta fall justera köpkursen uppåt för att fylla orden. Köper man mer omsatta aktier är risken för delavslut givetvis mycket mindre.

Summering
Nog finns en del att tänka på när man köper utländska aktier, och en checklista blir:
  • Finns det en sekundärnotering med tillräcklig omsättning?
  • Går lokalmarknaden att handla på via ens bank?
  • Tänker jag på att köpa i rätt depåtyp, troligen vanlig depå.
  • Hur är källskatten i landet? Hög källskatt = risk för extra skatt på utdelningen
  • Kommer du komma över 500 kr i källskatt per år (utanför kapitalförsäkringen)?
  • Finns risken för delavslut, hur är omsättningen?
  • Kan jag handla i realtid på marknaden pga tidsskillnad?
Nog är det lite krångligare, men jag tror peppar peppar att det är värt mödan. Utgångspunkten för mig är att hitta fantastiska bolag världen över. Vad tycker du är största hindren? Telefonorder, skatteregler eller helt andra saker?

29 kommentarer:

  1. En spontan reflektion är att du definitivt krånglar till det för dig och ökar riskerna (legal risk, redovisningsrisk, informationsunderläge etc). Så jag antar att du slår börsindex riktigt rejält som kompensation, eller? Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här inlägget gäller mest det praktiska. Sen finns det såklart risker när det gäller valuta, redovisning även om det också gäller investeringar i Sverige i olika grad.

      Antar att jag slår index? Nej, men jag hoppas! Och jag köper sånt i utlandet som inte går att hitta i Sverige.

      Radera
    2. Tycker att det där med risk är värt att reflektera över. Att lägga exponeringen tungt mot vissa marknader innebär också risk. Visst, byter man i någon mån risk mot risk, men samtidigt, att ha en indonesisk och en indisk bank i portföljen kan vara en fin riskspridning om en bostadsbubbla spricker, t ex. Och informationsunderläget behöver inte vara gigantiskt i dagens informationssamhälle, i alla fall om man håller sig till lite större aktörer, och/eller behärskar språket.

      Radera
  2. Tycker att OTC i många fall är ett intressant alternativ, och utbudet ökar då betydligt jämfört med om man håller sig till ADR. Courtaget betydligt lägre jämfört med direktnoteringar på de mest exotiska börserna. Man begränsar sig i och för sig till de lite större aktörerna. Själv har jag köpt Shoprite (Sydafrika) och Bank Rakyat (Indonesien) den vägen. Båda, även Rakyat, har god omsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittar man på lite större bolag så är det helt klart ett bra alternativ. Däremot vanlig depå och telefonorder, men courtagen är inget som avskräcker. Man kan man hitta många fina bolag och de du nämner tror jag mycket på!

      Radera
  3. Tack för en bra guide Gustav! 749 kr courtage avskräcker för min del om nu inte portföljen utvecklas fantastiskt i närtid :-)

    På ADR-sidan finns det en del faktiskt och via Tyska börsen kan också hitta några (exempelvis Nestlé) utöver USA-börserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, courtaget hade gärna fått vara lägre. Men sekundärnoteringar är inte att förakta, särskilt för större bolag.

      Radera
  4. På Nordea kan man numera handla följande Europeiska marknader till 0,06 % (min 1 EUR/GBP) i courtage:

    Belgien: Euronext Brussels
    Frankrike: Euronext Paris
    Holland: Euronext Amsterdam
    Italien: LSE Milano
    Portugal: Euronext Lissabon
    Storbritannien: LSE samt London International
    Spanien: Sociedad de Bolsas, Madrid
    Schweiz: SIX SE
    Tyskland: Germany Deutche Börse Frankfurt

    http://www.di.se/nyheter/nordea-startar-priskrig-sanker-courtage/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Jag nämnde europeiskt bara i förbifarten. Där börjar det bli både humana courtage och möjlighet till elektronisk handel. På längre sikt kanske det sprider sig till mer exotiska marknader, jag hoppas på det :)

      Radera
    2. Det är verkligen konkurrenskraftiga priser hos Nordea för tex Storbritannien och Schweiz jämfört med Avanza/Nordnet men även Degiro. Jag är själv mycket intresserad av dessa marknader och på LSE finns även en del GDR for exotiska marknader. Frågan är bara hur stort utbudet är hos Nordea samt om de hanterar återbetalning av skatt på utdelning lika smidigt som Avanza/Nordnet. Någon som har erfarenhet av Nordea?

      Radera
  5. För mig är det i första hand priset (klockrena investeringar är ofta väldigt dyra juste nu) och det faktum att börsdata inte täcker regionerna (= hög tidskostnad) som avskräcker. Däremot skulle jag rent teoretiskt gärna bredda portföljen geografiskt för att minska beroendet av Sverige.

    En reflektion jag gjort är att Parisbörsen bör vara intressant för exponering mot Västafrika. Maroc telekom är det bolag jag har koll på men det bör vara värt en djupdykning för dig och Framtidsinvestering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, börsdata har inte kommit till Indonesien än :-)

      Parisbörsen kan vara ett bra spår. Via belgiska börsen kan man t.ex. hitta bolag verksamma i Kongo, men Västafrika har jag till och med varit i. Ska undersökas!

      Radera
  6. Danmark. Säger bara det - kolla vad de gjort beträffande källskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr är inte ens grannländerna så schyssta alla gånger. Risken för förändringar i källskatt etc finns även i närliggande länder, om det är vad du menar.

      Radera
  7. Hej Gustav, tack för ett riktigt bra inlägg! Det kommer garanterat komma till användning för många. Och jag känner mig lite delaktig eftersom det var jag som inte hade koll på hur man handlade aktier i Indonesiska tejpföretag från början ;).

    Tack för bra info och ha en fortsatt go kväll!


    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, det var just din kommentar som gjorde att jag skrev inlägget! :-)

      Radera
  8. Apropå Degiro. De tar väl en årlig avgift för utländska innehav? Tror Börspodden missat att nämna detta.. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer. Har inte satt mig in i detaljerna, men en sådan avgift verkar finnas: https://www.degiro.se/priser/

      Radera
  9. Tack för en mycket bra genomgång Gustav!

    För mig är det lite oklart vad som gäller med OTC, ADR osv. Antar att ADR är en marknadsplats där man kan köpa exotiska bolag elektroniskt till låg kostnad. Exotiska Bolag noterade på OTC (i USA) går dock inte att köpa billigt?

    Kan säkert kolla upp på egen hand men är just nu för seg för det...😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adr förklaring: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/09/adr-ett-satt-att-kopa-utlandska-aktier.html?m=1

      Radera
    2. Tack Aktieingenjören, mycket bra genomgång av dig med!

      Seg Gasell

      Radera
    3. Håller med, bra länk där!

      Radera
  10. Hej Gustav,

    Hur ser du på Dangote Sugar Refinary Plc? (såg att du tidigare har gjort en analys fast på Dangote Cement)...och min följfråga blir hur/ om man kommer åt dem utan att betala en skyhög avgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inte hittat något sätt att handla lokalt i Nigeria via någon svensk aktör. För flera år sedan kunde Avanza fixa det, men inte nu längre.

      Bara Sydafrika verkar alltså funka att handla lokalt i Afrika, så man får tyvärr leta sekundärnoteringar utanför Sydafrika.

      Radera
  11. Har kommit två kommentarer till på inlägget men de syns inte här... vet inte varför. Kommentarsfunktionen fungerar i alla fall på nyare inlägg.

    SvaraRadera
  12. Hej, jag provar att ställa en fråga här men vet ej om du kommer se det då tråden är gammal.
    Jag har haft utländska aktier på aktiedepå hos Nordnet och om utländsk källskatt tex är 27%(Danmark) på utdelning så har Nordnet endast dragit 3% extra så att det totalt blir 30%. Om skatten på utdelningutdeln 20% så har istället Nordnet dragit 10% extra osv.
    Om skatten är 27% verkar det konstigt att Avanza slentrianmässigt lägger på 15% så att det tex blir 42% totalt. Är det så fortfarande hos Avanza eller har det skett någon ändring? (Jag har själv endast handlar i KF hos Avanza men ej aktiedepå). Jag är nyfiken på eventuellt svar om du nu kan se detta.
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra fråga. Har tyvärr dåligt med input eftersom jag inte äger Danska bolag. Ska försöka ta reda på hur det ligger till, om det går, och återkommer då här! Möjligen kan det också vara en fråga direkt till Avanza, man jag ska försöka kolla!

      Radera
    2. Fråga Avanza, de har bra service.

      Radera
    3. Hej,
      Avanza har svarat att de som ett exempel drar 30 % i skatt där 27% är utländsk källskatt och 3% är en svensk preliminär skatt. Därmed tolkar jag svaret att de inte kommer dra mer än 30% totalt sett, och så har även Nordnet gjort på mina utländska innehav tidigare. Därmed verkar det konstigt att de dragit mer än 30% på dina innehav om det nu inte finns några special regler för just dessa exotiska länder.
      Mvh Per

      Radera