söndag 28 april 2013

Investera på väg till jobbet - ICA och Axfood


Efter kylskåpet kommer givetvis innehållet i kylskåpet. För egen görs inköpen främst på ICA och Hemköp. Frukosten brukar bestå av juice (i bästa fall), Yogurt och någon knaprig macka med ost.

Veckohandlandet brukar göras på en ICA Maxibutik. Tidigare blev det Willys, men allt är snäppet bättre med ICA. Fler och närmare parkeringsplatser, större ytor, mer produkter och till och med en spännande kundvagn för småttingen. Willys känns sämre steg för steg, förutom att det är något billigare. Kanske beror på att det inte är bästa Willysbutiken?

Småköp körs på lokala Hemköp butiken. Den vinner enkelt kampen med COOP-butiken i samma centrum. Läget är helt enkelt bättre, likaså personalen. Många orkar nog inte gå 50 meter extra från pendeln, verkligen en lokal konkurrensfördel till Hemköps fördel. COOP verkar också köra med diverse 18-25 åringar som kommer och går, medan Hemköp har mångåriga och ännu mer professionella anställda.

Sett till aktier är ICA en del av Hakon Invest. Just det har varit ett stort skäl till att inte investera då Hakon invests övriga gökungar ätit upp största delen av vinsten som ICA genererat. Nu när ICA kommer att stå på egna ben är det mer intressant som investering. Men jag är långt ifrån redo att slå till. Enligt Lundaluppen är aktien kraftigt övervärderad, och jag är spontant böjd att hålla med. Hänger dock inte riktigt med i alla turerna, och senast jag kollade på Hakon - vilket var ett tag sen - så var utdelningen "dopad" av att alla ICA-handlare avstod från utdelning. Alltså skulle utdelningen sjunka till hälften 2016 när alla ICA-handlares aktier också skulle ha rätt att få utdelning. Vet inte vart det landat i de senaste affärerna. Har svårt att bedöma om en rimlig utdelning i nya ICA-aktien är 1 procent eller 5 procent, så jag avstår. Vill inte betalar ett max(i)pris för aktien:-)

Axfood är också möjlig att investera i. Willys och Hemköp är ju fina varumärken, särskilt Willys. Har dock svårt att se någon särskild vallgrav eller "moat". ICA har 50 procent av marknaden, COOP cirka 20, och Axfood 15. Om någon har skalfördelar etc så är det ICA och inte Axfood. Varumärket Willys är starkt, men ICA:s är väl ännu starkare.

Två bolag får nobben alltså. De jag faktiskt har investerat i är Woolworths, "Australiens ICA" om jag får säga så. Aktien ger en god utdelning och har riktigt starka konkurrensfördelar (Wide-moat enligt Morningstar!). I dagsläget för dyr för att jag ska våga öka.

Kan även tipsa om att Svenskt kvalitetsindex undersöker hur nöjda kunderna är inom bland annat detaljhandel. Bland annat Lidl sticker ut på grund av riktigt dåligt utbud. Marknadsandelarna kan du hitta denna undersökning.

Var handlar du? Och har du investerat i någon matkejda?

21 kommentarer:

  1. Vad hittade du Woolworthsaktien?

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Hittade den via diverse sökningar på Financial Times screener samt corporateinformation samt samtal med vänner som bott i Australien.

      Köpte den via Avanza på australiensiska börsen (ASX). Inte så värst farligt courtage faktiskt. Tyvärr dock inte möjlig att äga i ISK.

      Radera
    2. Glömde säga att Woolworths också finns i Sydafrika, men det är det australiensiska bolaget jag investerat i.

      Radera
  3. Jag bor i Danmark och jag handlar där det är billigt. Pga en flytt bor jag nära till Netto där jag handlar mest, men annars blir det Fakta eller Lidl.

    Rent spontant är det billigare med öl och kött i Danmark, godis är svindyrt - lösgodis kostar minst 10 dkk/hekto, så blir oftast choklad. En marabou 200 g kan man få för 20 dkk om man har extrem tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. själv bor jag i Norge där det mesta är svindyrt.. nötfärs kostar i regel 100NOK kilot och grytbitar närmare 200NOK. 50cl folköl (3.65%) kostar över 20 NOK. Lösgodis finns knappt.

      Radera
    2. Tur att man bor i Sverige då:-) Ett tag var det väl även en fettskatt i Danmark om jag minns rätt.

      Undrar förresten om du kan hitta Skåne-möllans produkter i Norge eftersom de exporterar en del dit, särskilt efter att norrmännen klivit in i bolaget. Höga priser är väl en bra sak åtminstone för dem i så fall.

      Tror att svenskarna snaskar väldigt mycket lösgodis, kan ha med utbud och efterfrågan att göra.

      Radera
    3. inte på rak arm men jag har å andra sidan inte köpt mjöl en enda gång i Norge.. om jag kommer ihåg ska jag undersöka nästa gång jag handlar:)

      Radera
    4. Kolla gärna men tror vid närmare eftertanke att det mest är bageriprodukterna (TTT-sortimentet) som går på export!

      Du kan nog däremot känna igen Mollerens, som numera äger nästan 20 procent av Skåne-Möllan. Typ Lantmännen fast i Norge om jag fattat rätt.

      Länk: http://www.mollerens.no/Produkter/

      Radera
    5. Det är fortfarande skatt på mättat fett och läskskatt här i Danmark men läskskatten har precis sänkts (tillsammans med ölskatten). Läsk har annars varit det som varit dyrast. Tänk dig 20-30 dkk för en 1,5 liter exklusive pant.

      Hur ser du på möjligheten för Ica eller Axfood att expandera? Jag har svårt att inbilla mig om de kan ta så mycket mer mark om de inte skall överta varandra?

      'Supermarket'-alternativen verkar ju vara en del för att locka kunder men hur är det med finna nya kunder, nya lokaler etc?







      Radera
    6. Vet inte riktigt men jag får uppfattningen att marknaden är ganska mättad. Visserligen ökar folkmängden (= mer matbutiker) och kostnader kan kapas i form av självutcheckning etc, men detta räcker inte för god tillväxt gissar jag.

      Finns säkert de som har bättre gissningar! Skulle själv föredra att investera i ICA pga starkare varumärke, allt annat lika.

      Radera
  4. jag skulle gärna äga ICA eller Axfood till rimligt pris. Utländska aktörer verkar ha svårt att etablera sig vilket talar för inträdesbarriärer.

    Men Axfood känns kroniskt övervärderad (för tillfället PE3 på 17 vilket verkar dyrt med tanke på negativ realtillväxt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utländska aktörer verkar ha svårt. I Lidl:s fall är det tydligt att det handlar om dåligt utbud. Skulle de rätta till det, vilket nu är något sent, så skulle de ha en mycket bättre chans. Svenskt kvalitetsindex ger en tydlig bild.

      För konsumenten är det lätt att välja annan butik men skalfördelar i form av inköp och logistik är antaligen svårt i början för en ny aktör. Läste om någon fransk kedja som skulle satsa på fryst mat, spännande att se hur de lyckas. I alla fall en egen nisch lättare att hantera fryst mat. Hoppas också att G & L Beijer står för kylutrustningen i butikerna:-)

      Axfood har ingen tillväxt att tala om. Visst kan de öppna fler butiker, öka andelen egna varor, och minska kostnader...men det går lite trögt.

      Länk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fransk-livsmedelskedja-satsar-pa-sverige

      Radera
  5. Så olika det kan vara :-) Själv undviker jag ICA Maxi, som är den mest populära stormarknaden i området, eftersom det är svårt att få parkering då det alltid är fullt med folk.

    Åker man till Willys som ligger precis i närheten av Maxi så får man alltid bra parkering och lilltjejen älskar kundvagnarna ;-)

    Om jag vill närhandla så är en Coop Xtra (hybrid mellan Maxi och Hemköp) närmast, så det blir den. Lite tvärsemot med andra ord!

    Ibland går jag förbi Lidl och småhandlar lite saker (de är ganska bra på frukt och grönt), men sortimentet är dåligt och jag åker inte dit om jag inte stannar på vägen förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, precis tvärt om! Finns nog stora lokala variationer. Willys där jag bodde tidigare var t.ex. väldigt mycket bättre.

      Just närmaste ICA-maxi har satsat på några extra kundvagnar där barnet sitter i någon slags bil, vilken uppskattas skarpt av lillkillen.

      Lidl ligger tyvärr för dåligt till för att jag ska orka handla där.

      Radera
  6. Ica supermarket samt Willys finns där jag bor. Ica har finare lokaler och trevligare personal men är mer än 5% dyrare. Jag brukar handla på Willys :). Deras egna produkter tycker jag oftast är lika bra som andra dyrare märken och Willys+ är smidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade också Willys innan jag flyttade. Är nog så att mitt närmaste Willys är dåligt. Egna varumärkena brukar jag köra på när jag handlar där, förutom ostarna som är ganska smaklösa.

      Radera
  7. Har blivit en nästan ständig Axfood-kund (lokala Hemköp); vilket det verkar som en ökande del av Stockholms innerstad verkar bli (har lite insikt via en god vän på Coop, en av de som verkligen tappar kunder till Antonia Ax:sons bolag). Håller med om att Willys känns bättre än t.ex. PrisXtra och ICA Maxi, fast tror att mycket beror mer på lokal/personal/andra slump:artade subjektiva faktorer och mindre på egentlig storägare vilken butik som är "bäst".
    Disclosure; äger lite Axfood, men kan helt klart tänka mig att gå in i Hakon Invest (ICA) samt än mer i Axfood (vet att de är något övervärderade bägge två men med tanke på hur defensiva bolag de är tror jag på mindre svängning här än i många andra bolag när väl en priskorrigering sker).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar skilja mycket mellan butikerna, och spännande med Coop-vännnens kommentar. Kanske syns i nästa delårsrapport:-)

      Skulle också kunna tänka mig att äga båda bolagen och då framförallt ICA, superstabil bransch och vissa inträdesbarriärer, men inte i dagsläget.

      Lycka till med Axfood-innehavet!

      Radera
  8. Vad tänker du om franska Carrefour?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen koll tyvärr. Morningstar ger dem 4 stjärnor (= köpläge) men ingen kommentar om deras "moat". Lär dock ha stordriftsfördelar.

      Dyr att köpa i Paris, tycks dock kunna köpas i USA:
      http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=CRRFY:PKC

      Någon jag däremot har kollat på är Sydafrikanska Woolworths, gillar det jag ser (men de är rätt mycket klädbolag också).

      Här är Morningstars kommentar:
      "Carrefour CEO Georges Plassat has put in motion a turnaround plan that already points to better capital allocation. Plassat only recently assumed the CEO role, but he has already exited Greece, Singapore, Colombia, Malaysia, and Indonesia. He also intends to cut the company's marketing budget and recalibrate staff to more efficient levels at both the corporate and store levels. The latter will be very difficult, given French and European labor laws. Furthermore, he aims to decentralize merchandise decisions to a greater degree to store-level managers in France and abroad. At the hypermarkets, Plassat has abandoned the more capital-intensive Planet concept, continued price cuts, and started to reset merchandise toward less discretionary categories."

      Radera