söndag 4 november 2012

Sälja Betsson? Hur hantera bristande konkurrensfördelar?



Betsson har en fin historik och en god utdelning. Enligt Placera så blir direktavkastningen kommande år cirka 5,6 och 7,2 procent. Själv är jag något tveksam, trots att jag äger aktien en längre tid och inkasserat fina utdelningar och tillväxt. På många sätt är Betsson en investerares dröm, snabbväxande, fin historik, bra affärsmodell, och goda utdelningar, men all min tveksamhet kokar ner i en enda fråga: 

Vad är Betssons bestående konkurrensfördelar?  
Går igenom de fyra mest populära punkterna:

1. Lågkostnadsproducent? Nej, inte lägre kostnader än konkurrenterna väl?
2. Höga byteskostnader? Nej, tar 30 sekunder att öppna konto i Unibet.
3. Varumärke/Immaterialla tillgångar. Nej, visserligen starkt varumärke, årets spelsite, bra affiliate-system och samarbete med Arsenal. Men inget av detta är väl tillräckligt starkt eller bestående.
4. Nätverksfördelar. Nej.

Svaret är väl kort och gott att de saknar "moat" eller vallgrav. Sedan är frågan vad man gör med svaret på frågan, för att uttrycka sig lite onödigt krångligt.

Är en vallgrav ett måste?
Utan en "vallgrav" som skyddar vinsterna kan konkurrenterna invadera "slottet" hur lätt som helst, och kapa åt sig av vinsterna. Med andra ord är framtida vinster är väldigt osäkra och konkurrensutsatta. Och hur långsiktig är investeringen då?

Är jag strikt mot min modell så borde jag sälja. Borde aldrig ens köpt. Men kanske är det fel att inte vara lite pragmatisk? Visst är vinsterna osäkra utan en vallgrav, men om nu värderingen är satt därefter? Och inga andra konkurrenter har ju någon vallgrav heller. Vad spelar det då egentligen för roll med en vallgrav? Det är också lite som att köpa en slit- och släng-vara på IKEA. Nog håller den där himla möbeln sannolikt inte i 20 år, men om den skulle gå sönder har jag råd att köpa en ny eftersom jag betalade mindre från början.

Men just den här synen påminner om ett spel. Och spela gör man på Betssons site, men inte med aktier? Warren Buffett skulle väl säga något i stil med att man köper en stol för livet när de säljs på rea, och sedan sitter still på den. Visserligen lätt för honom att säga nu med hans aktningsvärda ålder, men han sa det tidigare också.

Och för att gå tillbaka till huvudsyftet med sparandet, att på lång sikt få till en god utdelningstillväxt. Ja, då är bolag utan konkurrensfördelar inte något att "betta" på. Eller ja, oddsen måste i alla fall vara mycket bättre. Jag är som vanligt något kluven. 

Vad säger ni? Är det läge att vara pragmatisk, strikt eller möjligtvis något annat? Hur säker är "gamla Bettan"? Har Betsson en plats i en långsiktig utdelningsportfölj? Kan man t.ex. tänka sig att ha bolag utan "moat", men ställa högre krav på värdering och utdelning?

20 kommentarer:

  1. Det klassiska är väl att det finns två typer av investeringar som står till buds. Den ena är där man köper billigt för att avyttra när värderingen är rimlig igen. Den andra där man köper högkvalitativa bolag till ett ok pris för att sedan ta del av dess framtida tillväxt. Jag tror "vallgrav" är ett måste om man enbart tänker sig satsa på det sistnämnda. Å andra sidan kan man väl ha båda typerna i portföljen. Vem vet vilken typ av investeringar man är mest lämpad för... Det finns ju inte ett bästa sätt för alla. Det beror ju på förutsättningar, intressen, temperament et.c.

    Hur ser du på Betssons värdering nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sammanfattat. Själv är jag helt klart mest intresserad av alternativ 2, det passar också min personlighet bäst.

      Värderingen tycker jag ser helt ok ut i Betsson:

      5,6 och 7,2 procent i utdelning kommande år
      14 i P/E, men tillväxten senaste 5 åren är 75 % (dock knappast kommande år i och för sig)
      P/CF cirka 11

      Mvh
      Gustav

      Radera
  2. "Du och ditt skjutgalna gamla finger" ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktig nostalgi:-)
      http://www.youtube.com/watch?v=P6HMFs63V8k

      Mvh
      Gustav

      Radera
    2. Tänkvärt inlägg som vanligt!
      Kan det vara så att lite "hemligheten" med Betssons obefintliga vallgrav är att ingen annan av konkurenterna har någon heller. Kanske man kan betrakta företeelsen med ett stort antal helt utbytbara konkurenter som ett ganska "stabilt" tillstånd i sig? Lika lätt som det är för en användare att byta till Unibet, är det ju för någon annan att gå åt motsatt håll. Det gäller "bara" att Betsson inte "sackar" efter i sitt erbjudande till kund - i sådant fall blir ju kundströmmen mer enkelriktad. Man kanske t.o.m. kan säga att just "utbytbarheten" - ingen vallgrav - i branchen gör att nya konkurenter får svårt att kapa åt sig marknadsandelar på bekostnad av befintliga lika väl fungerande aktörer? Men en inte helt lätt fråga .. jag funderar också på om Betsson ska behålla sin plats i min portfölj.
      C Gasell

      Radera
    3. Ungefär som de svenska storbankerna alltså? På en oligopolmarknad tjänar man uppenbarligen bra med pengar ända till dess det kommer in ny teknik (ibland men mer sällan ev förändrad lagstiftning) som förändrar jämviktsläget.

      Håll utkik efter dessa förändringar

      Radera
    4. C.Gasell: Ok, så längre konkurrenterna inte heller har vallgravar så är det inte så farligt...kanske.

      Anonym: Kan nog vara klokt att hålla utkik. Kan en sådan simpel signal som marknadsandelar vara tillräckligt tro?

      Mvh
      Gustav

      Radera
  3. Jag är inget större fan av vallgravar som självstående koncept.

    På en fri marknad och rationell marknad skulle frågan alltid vara "Vilken avkastning kan jag få på satsat kapital?". Rent teoretiskt är det lätt att härma t.ex. Betsson men i praktiken är det ganska många komponenter som skall kombineras och dessutom skulle ett marknadsinträde med stor sannolikhet snarare orsaka priskrig än ytterligare än lönsam operatör.

    Att lägga Betsson i byrålådan är nog ingen superb idé men så länge de levererar vad kunderna önskar så skulle jag inte sälja dem av principiella skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående vallgravar i stort, se denna länk:
      http://zenway.com/d/sites/default/files/Moats_CFA_Roch.pdf
      Kan nog bli ett inlägg på den, hittade den nyss:-)

      En poäng är väl att bolag med "vallgrav" troligen har en högre avkastning på eget kapital under en längre tid. Bolaget bör därför vara värt mer, vilket i och för sig ofta redan är inprisat.

      Gillar t.ex. detta som sägs på sid 17 i länken:

      "There’s nothing “wrong” with no-moat stocks – if purchased at a sufficiently cheap price, they can be great investments.

      Wide moat companies are neither better nor worse than no moat companies – they’re just different.

      Understanding which companies in your portfolio have competitive advantages and which don’t can improve portfolio management in two important ways:
      * Valuation
      * Position sizing & making good sell decisions."

      Mvh
      Gustav

      Radera
    2. Om du är intresserad av investera i företag utan ”moat” rekommenderar jag dig att läsa kapitlet ”The level playing field” i ”Competition: Demystified” som beskriver hur företag utan konkurrensfördelar bör agera på sina marknader.

      Även boken som helhet är läsvärd, och till skillnad från många av de andra böcker man läser är boken skriven för företagsledare och inte investerare.

      Mvh
      aktieinvesteringar.se

      Radera
    3. Tack för tipset! Lät intressant och boken är nu beställd.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  4. När det gäller Betsson gillar jag deras ledning. Så länge de sitter kvar sitter nog jag i båten.

    /Johan

    SvaraRadera
  5. Intressant! Jag har själv grubblat på samma saker angående Betsson. De andra spelbolagen (Unibet, Bet365) satsar mycket på reklam i Sverige vilket inte Betsson gör. Jag minns Betsson-reklam för några år sedan, men det var då det. Hur det ser ut på deras andra marknader vet jag inte.

    Det som oroar mig mest med Betsson är just att det är så lätt att byta spelbolag på nätet. Det är inte lika krångligt som att byta teleoperatör eller elbolag (för att inte tala om bank!) och då måste man fråga sig varför en kund ska spela på just Betsson. Jag ser bara två skäl; varumärke och pris. Jag är skeptisk till att varumärket är tillräckligt starkt för att man ska välja Betsson framför alla andra spelsajter. Då återstår pris, vilket inte är en trevlig sits för Betsson.

    Jag är alltså lite skeptisk. Å andra sidan så måste storlek vara en fördel bland spelbolag. Betsson och även Unibet förvärvar ju som galningar och att köpa upp sina konkurrenter är också ett sätt att nå framgång. Frågan är om det inte finns ännu större drakar? Jag är för dåligt insatt i spelbranschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också oroad över låga byteskostnader. Sen undrar jag om storlek i sig kan bli en konkurrensfördel. Finns det stordriftsfördelar...t.ex. att reklamkostnader kan spridas på fler spelare?

      Angående branschen i stort refereras i årsredovisningen för 2011 till EGR Power 50.

      "Vi har passerat de medelstora konkurrenterna, och tar in på marknadsledarna. I "EGR Power 50 report of 2011", blev Betsson rankad som det femte mest inflytelserika spelbolaget i världen, upp från 12:e plats förra året".

      Går man sedan till sidan (http://www.egrpower50.com/) så ser man att de 4 första är Bet365, William Hill, Paddy Power och Bwin party.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  6. Kan inte bristen på vallgravar vara ett utmärkt argument för att inte lägga äggen i samma korg? Om du tror på branschen, finns det då inte andra spelbolag (unibet som tagits upp som exempel) som du är villig att investera i också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum tanke...!

      Har inte någon superpejl. Tycker i alla fall att Betsson ser mer attraktivt ut än t.ex. Unibet.

      Ett spännande köp vore grekiska Opap, där du får en utdelning över 10 procent och P/E-tal på 4. Har dock svårt att bedöma riskerna, det kan nog hända en hel del negativt i bolaget. Se t.ex. länken: http://www.4-traders.com/FOOTBALL-PROGNOSTICS-1408787/news/Football-Prognostics-Greece-Set-to-Privatize-Gambling-Monopoly-15194953/

      Mvh
      Gustav

      Radera
    2. Hur ser vinstmarginalerna ut för betsson jmf. konkurrenter då? Kanske det finns större moats än du tror här?

      Skulle satsa på företaget med lägst rörelsekostnader och starkast ledning om jag skulle ge mig in i spelbranschen.

      Radera
    3. Betssons marginaler ser bättre ut än t.ex. Unibet. Om man ska investera i spelbranschen tycker jag Betsson är ett bra val utifrån marginaler och ledning.

      Började läsa Competition Demystified, och när alla bolag är på "level playing field" så är effektivitet ett nyckelord.

      Länkar:
      http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Financials?s=BETS+B:STO
      http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Financials?s=UNIB+SDB:STO

      Mvh
      Gustav

      Radera
  7. Jag har köpt Betfair, spelbörsen i bestämd form. Där hittar du ett spelbolag med en vallgrav som i princip är omöjlig att kopiera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! På vilket sätt har de en vallgrav som är omöjlig att kopiera. Tittade lite lätt på dem, men jag kan nog för lite för att förstå vilken skillnad det är jämför med t.ex. Betsson. Vad består det unika i? Förklara gärna så kikar jag på dem mera och kanske skriver något på bloggen.

      Radera