söndag 25 mars 2012

10 intervjufrågor


För en tid sedan blev jag intervjuad av bloggaren "Classier Corn". Jag tänkte nu också lägga ut frågorna och svaren här. En länk till intervjun finns även för den som önskar.


10 intervjufrågor

1. Först - kan du berätta lite om dig själv?
Jag är 35 år och lever ett lugnt familjeliv med min sambo och vår 9 månader gamla son. Bor i villa i Stockholmsförort. Till yrket är jag jurist inom försäkringsbranschen, och har hållit på med aktier i 7-8 år.

2. När började du blogga och hur kom det sig?
Startade för några månader sedan. Direkta orsaken var att mitt jobb skulle starta en blogg, och då ville jag lära mig mer om bloggande, och startade en egen blogg på skoj. Sedan blev jag fast! En stor inspiration är förstås också bloggare som t.ex. 40procent20år och Life of a Stockman.

3. Hur vill du beskriva din blogg?
Mitt fokus är utdelningsaktier. Till stor del handlar det vanliga svenska aktier, men jag försöker även hitta unika bolag med en egen nisch, eftersom jag tycker det är särskilt kul. Bloggen blandar generella tankar om investering med specifika bolagsanalyser. Jag försöker också få till en aptitlig layout med mycket bilder för att locka till läsning.

4. Vad är ditt syfte och mål med bloggen?
Lära mig mer om aktier och om bloggande! Genom att skriva tvingas jag tänka klart, och kan inte minst få respons på tankarna. På sikt så kan man utveckla sin investeringsstil och även ge andra inspiration.

5. Hur ser din arbetsprocess ut när du skriver blogginlägg?
Jag jobbar med en del olika uppslag som jag samlar på mig över tid. Grunden för bolagsanalyserna är enkel eftersom jag följer en viss mall.

6. Vilka delar av ekonomiområdet tycker du är intressantast och varför?
Att hitta unika aktier som sticker ut, eftersom jag gillar bolag med en egen nisch, att bedöma företags konkurrensfördelar eftersom det är en ofta förbisedd del av investeringar, att hitta enkla checklistor för kommande investeringar, för undvika att gå på minor.

7. Vilket är ditt bästa tips för att bli rik?
Hitta bra förebilder och försök inte att hoppa in och ut ur marknaden!

8. Vad skulle du ge för råd till en ny bloggare, som vill starta en ekonomiblogg?
Fokusera på att ha roligt och se till att ge respons på andras bloggar.

9. Kan du rekommendera några bloggar eller resurser till bloggare som försöker utveckla sin ekonomiblogg?
Alla de som finns på min blogglista tycker jag är bra förebilder!

10. Avslutningsvis - vad har du för framtidsplaner med din blogg?
Ha roligt och dela med mig av mina funderingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar