söndag 14 juni 2020

Uppdaterad portfölj och två ökningar


Så här ser portföljen ut ni inför sommaruppehållet. Man kan konstatera att ocykliska konsumentvaror väger riktigt tungt. Flera bolag är små konsumentgiganter, såsom Ultrajaya, Kri-Kri Milk, Taokaenoi och Century Pacific. A2 Milk är en större. Sett till produkterna är det närmast en prepper-portfölj där det allra mesta lär efterfrågas oavsett konjunktur och Corona-läge.

Elefanten i rummet är såklart den höga andelen mjölkprodukter i allmänhet och A2 Milk i synnerhet. Det är inget självändamål utan snarare en effekt att jag letar efter ocykliska bolag som är störst i sin nisch, har goda finanser, och tvåsiffrig tillväxt inom "consumer staples". Därför landar jag där. Och viss diversifiering får jag genom specialmjölk och mjölkersättning (A2 Milk), yoghurt och glass (Kri-Kri) och tillväxtland och te (Ultrajaya).

Ökat i Ultrajaya
Jag har tidigare ökat i Ultrajaya som nu står för 6 procent av portföljen. De följs inte av någon analytiker, är en "Hidden Champion" med imponerande historik och Grandeur Peak äger. Gillar särskilt deras starka marknadspositioner inom mjölk, te och ost och att de vill vill växa inom nya kategorier, troligen med någon nyttighetsfaktor. Se gärna bolagspresentationen från september.

Försäljningen växte med 14% year on year och vinsten har växt 28% årligen senaste fem åren. Och de handlas till P/E 17 (TTM) och EV/EBITDA på 10. Sett till vad man får äger jag hellre detta än t.ex. P&G, Orkla, eller andra bolag här i väst. En Indonesisk bloggare har nämnt det som ett "Buffett-bolag" och jag tror det ligger något i det. Risker är ökad konkurrens, att de bromsar in, tvingas lägga mer på marknadsföring och att valutan faller. Men detta är (förhoppningsvis) en lågrisk-emerging-markets aktie, hur konstigt det än kan låta.

Ökat i Kri-Kri
Efter senaste rapporten ökade jag ytterligare i Kri-Kri som är uppe på 13 procent av portföljen. Liksom i Ultrajaya ser jag en konsumentgigant som går lite under radarn. I detta fall sker tillväxten till stor del business-to-business genom att Kri-Kri levererar grekisk Yoghurt till andra bolag (OEM). Legala inslag kan ge en boost när EU blir allt hårdare på vad som får kallas grekisk yoghurt (jfr Halloumi) och då blir prisskillnaden mellan grekisk och äkta grekisk yoghurt större.

Försäljningen växte med ca 20% year on year och vinsten har växt över 30% årligen senaste fem åren. De handlas till P/E 12 (TTM) och EV/EBITDA under 8. Lyckas de hålla i tillväxten, vilket i det korta perspektivet är oklart pga Covid-19, är helheten svårslagen. Risker är en hård brexit med tullar på mjölkprodukter. Ökad konkurrens ska inte heller uteslutas, liksom att andelen dåliga lån till grekiska företag ökar, även om bolagets finanser är starka. Detta bolag har jag ökat kontinuerligt i under börsnedgången och hittills har det varit en (av få) lyckade affärer i år.

Andelen kassa? 
Har fortsatt en högre andel kassa än vanligt. Pytsar långsamt in kassan i bolag jag tror mest på och som passar min förfinade defensiva strategi. Är även beredd på dippar och vill ha lite extra pengar löst i fall köplägen kan uppstå.

Vad tror du om portföljen, ökningarna och andelen kassa?

Ps) Till ge ett sommarläsningstips: Wasatch har kommit med sin senaste rapport, det tror jag är värt att läsa igenom i hängmattan.

12 kommentarer:

  1. Snart dags för en Mjölk-ETF? :-)

    Att kunna köpa bolag inom dagligvaror till dina multiplar är inte fel, man kan tycka att det finns utrymme för uppvärdering.

    Själv har jag satt kassan i arbete nu så förmodligen är raset nära nu :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, en mjölk-ETF, det vore något! Problemet är att västvärlden förmodligen vore tungt viktad, medan det är i emerging markets och vissa nischer man hittar tillväxt (hoppas jag!).

      Kassan är en svår fråga. Alltid fullinvesterad är det enklaste, särskilt när man äger ocykliska bolag, med facit i hand skulle jag gått in snabbare. Vi får se om något nytt ras kommer!

      Radera
  2. Kassan gick ned till 20 % som lägst men är nu uppe på 26 % efter att jag sålt Pandora som gått upp 20 % i år vilket känns lite mastigt även om man i januari-februari tyckte sig se att omställningen börjat bli klar och tappet upphört.

    För en del av pengarna har jag investerat i Enwave som tillverkar vakuummikrovågstorkar vilket är mer energieffektivt än frystorkning. 1/3 av intäkterna räknar man med ska komma från mejeriindustrin så där tänkte jag på dig. Just nu har de både Covid-19 och Cannabisbubblans kollaps mot sig (var tänkt att stå för ca 1/3 av intäkterna det också). Så jag har delat upp det i en bevakningspost för att köpa mer sen om det går åt rätt håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där med Pandora! 20% är inte illa ett år som detta.

      Ska kolla in Enwave. Lite som ”hackor och spadar” vilket alltid är trevligt. Mejeribranschen kan ha riktigt spännande nischaktörer, se bara på Christian Hansen.

      Gillar Kanada som land, vill gärna äga något där.

      Radera
    2. Jag ska försöka skriva ett inlägg på temat. Kanada är en intressant marknad med så oerhört mycket bolag inom olja, finans och energi vilket gör marknaden rätt manisk

      Radera
  3. Är kassan en del av en medveten långsiktig strategi? Eller blev det bara så i nedgången sist? I vilket fall så hoppas jag du får anledning att nyttja den väl framåt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som hände var att jag sålde allt som när det kom till kritan fick mig att inte sova gott. (cyklisk, högre skuldsättning etc).

      Sedan var jag lite långsam med att fördela om till de som verkligen uppfyller min uppdaterade strategi.

      Men vill ändå hålla något högre kassa då jag varit och är rädd att mer elände kommer.

      Kassan ska nyttjas, men landa på en högre nivå än de 1-5 procent som jag haft genom åren.

      Radera
  4. Men vaf*n... Googlade begreppet "ocykliskt" och hamnade här? Ville ju veta definitionen... ;)

    Tycker det ser mycket fint ut och bra att du är metodisk.
    Tankar kring att ändå inte få in lite SWE? Svolder? Inve? Tråkigt, men historiken säger ju att de är bland de roligaste att känna på efterfesten;)

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, oftast är det sökningar på exotiska aktier eller mjölkbolag som gör att man hamnar här :-)

      Skulle mycket väl kunna köpa något svenskt. Svolder och Investor är mer investmentbolag och det blir väl mycket att analysera. Har kikat på Swedencare, Instalco, Vostok Emerging Finance etc senaste tiden, men alltid faller det på något, svårt att avgöra "moat", för hög skuldsättning etc.

      Radera
  5. Intressant portfölj, mycket aktier som jag aldrig ens har tittat på.. Blir att läsa på lite!
    Hälsningar

    https://www.herringenjorkalkyl.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Bara att säga till om du har några frågor/funderingar. All input välkommen.

      Radera
  6. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    SvaraRadera