söndag 16 februari 2020

Sålt Vitec



Under veckan har jag sålt allt i Vitec kring 205 kr, ett bolag jag ägt sedan 2012. Senaste rapporten var inte särskilt bra, även om trovärdiga förklaringar lyfts fram. Jag tycker inte att värderingen matchar förväntad tillväxt. P/E (TTM) är nu ca 60. Du kan hitta andra starka SaaS-bolag till lägre multiplar, med starkare tillväxt och nettokassa. En riktigt hög värdering kräver alltid en riktigt hög tillväxt och den ser jag inte, även förvärv såklart kan ändra på den bilden.

Vitec har en superstark moat (switching costs etc) men det räcker inte. Enligt den matris jag använder mig av är Vitec "Good" eller "Great", dvs ett bolag jag vill äga. Men till skyhög värdering krävs bättre momentum i verksamheten. En förklaring till den bitvis brutala uppvärderingen är att de gått från okänt till något av en fondbolagsfavorit. Jag vill undvika det populära eftersom riskerna ökar (men det kan också bli ännu mer populärt).

Jag tycker om Vitec, men kärlekssagan är över och det är dags för en okomplicerad skilsmässa, pga olika värderingar (haha). En annan faktor i mitt beslut är att ledningen, som är fantastisk, är rutinerade. Finns det naturliga efterträdare? Visst kan de t.ex. köpas upp av Constellation Software men det är ren spekulation och jag tror det finns bättre skäl att äga än att hoppas på uppköp.

Utmaningen är såklart att det alltid är lätt att sälja vinnare för tidigt.Bara sedan jag sålt har de tickat upp till 216 kr. Det räcker med att viska "Fortnox" så kommer kalla kårar av osäkerhet. Men jag kan bara inte behålla Vitec. Hur skulle du gjort? När säljer du på hög värdering? Och håller du med om att Vitec har en otäck värdering?

9 kommentarer:

  1. Jag hade nog fortsatt resan med Vitec Software. Ibland kan en masspsykos pågå nästan hur länge som helst. När du sett tydliga tecken på att den håller på att avta. Då kliver man av. Jag tror Vitec har mer att ge men du kanske tänker att du kan hitta bättre avkastning på annat håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, risken är att man säljer vinnare för tidigt. Men det är också en risk att äga bolag med (för) hög värdering.

      Det jag gör är att titta på momentum i verksamheten och ställa det mot värderingen. Det kan finnas poänger att kolla på momentum i kursen men då är jag ute på Kavastu-område, något som är hal is för mig.

      Just nu är det kassa, men det kommer åka in i andra bolag, antingen de jag har eller något nytt.

      Radera
  2. Jag hade nog skalat ner men behållit en "bevakningspost" då det är ett mycket fint bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skalat i omgångar (för tidigt!) men jobbar mer med att varje bolag helst ska ha 4 procent. Därför fick det bli allt eller inget.

      Radera
  3. Grattis, måste ha varit en fantastisk avkastning under de åren och jag håller med om värderingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, sen har jag skalat ner en hel del över tid, men den har gått bra. Nu däremot, jag vet inte, kanske är det att SaaS är ett sånt modeord.

      Radera
  4. Jag säljer på hög värdering och tar i Vitec hem en stor del av min vinst. Däremot behåller jag ca 2% av portföljen och om de fortsätter stiga till samma värdering skalar jag av igen till 2%. Bolaget sällar sig nu till en växande skara högvärderade tillväxtcase med 2% i portföljen.:) Dock bara svenska och med lägsta courtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara smart att skala av delvis. Själv kör jag mer definitivt ifall jag ska vill skala och de redan är under fyra procent.

      En korg av tillväxtbolag är inte alls fel.

      Radera
  5. Har du släppt bevakningen eller har du några tankar kring VD-bytet och den förmodade uppflyttningen till large cap vid årsskiftet?

    SvaraRadera