söndag 17 september 2017

Köpa franska katamaraner? Och klarar lyx krisen?


Aktie: Fountaine Pajot
Notering: Frankrike, ticker ALFPC
Marketcap: 160 m$, smallcap
Kurs: 82 Euro
Direktavkastning: ca  procent
Courtage: Maxcourtage
Elektronisk handel: Nej, telefonorder
Möjlig att äga i: Alla depåtyper, Europa

För seglingsintresserade är det här kanske vardagsmat, men för mig är det ett nytt bolag. Fountaine Pajot gör lyxkatamaraner sedan 40 år tillbaka och är börsnoterat i Frankrike. Med tanke på marketcap och dålig analytikertäckning kan det vara så att bolaget både bokstavligt och bildligt seglar under radarn. Har försökt ta reda på närmare marknadsandelar och varumärkesstyrka utan att lyckas. Tolkar det ändå definitivt som att de är en mycket framstående aktör, och tar gärna emot input här!

Aktien har mycket historik när man tittar på vinstökning, avkastning på kapitalet, utdelningtilväxt etc. Men man får tänka på att det varit goda år. Knäckfrågan är om det här åker ner i källaren den dag lågkonjunkturen knackar på dörren.

Vad gör dom? Jo, lyxkatamaraner och någon slags motorbåtskatamaraner (finns nog bättre ord här). Se bolagets hemsida. Såg förresten på blocket att en katamaran var ute för 6,5 miljoner kronor på blocket (!) så vi pratar om Lyx med stort L.

Fantastisk historik? Ja, utan tvekan
Vi slänger fram några nyckeltal och vi hittar fantastiska siffror:
  • ROE senaste 12 månader: 33
  • ROE snitt, senaste 5 åren: 17
  • EPS-tillväxt, snitt senaste 10 åren: 22%
  • EPS-tillväxt, snitt senaste 5 åren: -
  • Kassaflöde-tillväxt, snitt senaste 5 åren: 72%
  • Försäljningstillväxt, snitt senaste 5 åren: 15%
  • Försäljningstillväxt, snitt senaste 3 åren: 20%
  • Försäljningstillväxt, snitt året: 19%
  • Direktavkastning: 1,1%
Goda framtidsförutsättningar? Ja, men cykliskt
Jag funderar verkligen på hur cykliskt det här är. Nog finns också en begränsad marknad eftersom katamaraner är allmänt åbäkiga och inte kan finnas på var mans tomt eller brygga. Men de riktar ju inte sig inte till vem som helst.

Konkurrensfördelar lär finnas:
  • "Etiketten" på båten lär spela stor roll vid ett köp. Du åker ju runt och visar upp ett slags flytande lyxfritidshus. Du kan säkert ta mer betalt för ett starkt varumärke.
  • Att en tillverkare funnits länge och inte råkat ut för kvalitetsproblem eller olyckor spelar säkert in. Eventuellt är det en del av varumärket.
  • Försäljningskanaler och etablerade branschkontakter är också viktigt. Kan nog leda till inträdesbarriärer för nya båttillverkare då båtarna inte bara ska tillverkas utan också säljas.
Katamaraner är generellt energisnålare än motorbåtar vilket är positivt för bolaget. Elektrifieringen av sjöfarten kan också påverka, men vet inte hur.

Ok värdering, nja
Katamaran-kalaset kostar P/E 20 och har en direktavkastning på ca 1 procent. Med tanke på kvaliteterna i bolaget, historiken, tillväxten, hög avkastning på egna kapitalet etc, är det på ytan överkomligt. Men... vilket E (Earnings) kan man räkna med några år framåt? Skulle lågkonjunkturen sticka fram sitt fula tryne och vinsten halveras, ja då är det istället P/E 40. Jag skulle vilja ha mer marginal här.

Hur klarar lyx kriser?
Den stora frågan i det här bolaget är hur de klarar sämre tider. Som tidigare VD för Louis Vuitton sa "The world of luxury doesn’t obey the same rule". Men stämmer det? Troligen inte. I alla fall om man får tro den här intressanta rapporten.
The correlation between each firm and the overall economy indicated that as GDP decreased so did a luxury firm’s performance. In other words, as the economy entered the recession luxury firms were unable to perform at pre-recession levels. From this, it can be concluded that the luxury industry typically performs in general unison with the overall economy. Like the majority of firms, luxury firms are unable to maintain revenues and profitability during a recession. Lessened sales and profitability support the conclusion that the luxury industry was not immune to the most recent recession.
Samtidigt måste man skilja på båtar, klockor, lyxiga mellanmål eller vad det gäller. Knäckfrågan är om man drar ner ett katamaranköp om börsen rasat (vilket jag tror). Men jag kan inte påstå att jag har någon insyn i hur köpprocesserna ser ut. Och är man uppsagd kanske man har mer tid att segla, haha. Och kan katamaranen vara det perfekta pensionsköpet för rikingar som kommit upp i åren? Då talar demografin för bolaget. En långsökt teori är att målgruppen är så rika att de köper ändå. 

Ett närliggande exempel är hur husbilar och sånt påverkas i sämre tider. Här har tesen framförts att det är en framåtblickande konjunkturindikator vilket nog inte är en dum teori alls. Sammanfattningsvis gillar jag ocykliska konsumentvaror mycket bättre, hellre mjölk än båtar. 

Summering
Här finns ett fantastiskt fint bolag som seglar under radarn. Men jag har, trots vissa halvhjärtade försök, inte riktigt förstått mig på marknaden. Kanske för att jag själv blir lätt illamående vid minsta sjögång (så försök att övertyga personer i min närhet att jag varit en exotisk upptäcktsresande i ett tidigare liv skulle knappast ha framgång :-)

Känner någon till detta bolag eller branschen? Är båtar en form av konsumtion som är högcyklisk? Ska man dra alla båtar över en kam? Kan lyxiga Katamaraner ha en stabilare sjögång - även på börsen? Är väldigt öppen för input, så tyck till!

Ps) till vissa ekonomiska politiska talespersoner: En skatt på lyxkatamaraner vore träffsäker :-)

20 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Nordiska båtsektorn har väl varit rätt cyklisk och tuff, vill jag minnas (men är ingen expert på det direkt). Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja generellt är båtar cykliska tror jag. Ingen aning om detta är mer stabilt. Försökte gräva i utvecklingen 2008/2009 och det såg inte så bra ut troligen (på franska) men det var värsta krisen i mannaminne.

      Radera
  2. Hur klarade de finanskrisen och Grexit-krisen? Jag kommer ofrånkomligen att tänka på "Where are the customers yacht?"och har svårt att köpa att sektorn skulle vara ocyklisk. De senaste 20 åren måste ha varit fantastiska med tillväxten av oligarker, kinesiska affärsmän och oljeprinsar. Men jag har svårt att tänka mig att publikt kända affärsmän skulle vilja uppmärksammas för sin nya lyxkatamaran samtidigt som det är finanskris och neddragningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finanskrisen inte så bra men Grexit en krusning på ytan. Tänker mig att de åtminstone vill imponera på varandra och då är en lyxkatsmaran bra att slänga fram. Men landar nog i att detta nog är för cykliskt och att P/E 20 tex kan vara P/E 40 om några år (pga minskad vinst) om det vill sig illa,

      Radera
  3. Du är allt en riktig Galenpanna.
    Har du ngnsin hört talas om riskjusterad avkastning.
    ditt tänkande behöver lyftas upp 1 nivå (metanivå)
    Istället för att köpa små obskyra chansaktier köp stora tunga säkra aktier och gå framåt utan avbrott.
    Använd hävstång /belåning om du söker mer kraft framåt.
    Obs riskjusterad avkastning och belåning. Äg tunga säkra papper som yieldar tungt å säkert går framåt 24/7/365 utan risk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi tänker olika, för småbolag är en stor del av hela min strategi, se http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2016/01/forfinat-fokus-sma-marknadsledande-bolag.html

      Galenpanna kan jag i och för sig hålla med om :-) Men det jag försöker göra är att hitta små obskyra aktier som Inte är chansaktier utan motsatsen. De ska verkligen ha något särskilt (hög marknadsandel, "moat" etc).

      Vad satsar du på själv i detta börsklimat? Och finns det något eller några bolag i min portfölj du trots allt skulle kunna tänka dig att äga?

      För övrigt låter du väldigt kritisk till min strategi och tänkande (om jag tolkar rätt) och jag tror det är viktigt att tänka på att det finns olika vägar till framgång. Det jag försöker hitta är något som passar just mig! :-)

      Radera
    2. ...och där jag statistiskt har en god chans till hög avkastning.

      Radera
  4. Investera i Small Cap!? Ja du har rätt, Gustav är allt en riktig galenpanna.

    Eller?

    https://www.keystocks.com/images/rewarding.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken! Jag tror verkligen att småbolag, rätt hanterat, kan vara en stor källa till överavkastning!

      Radera
    2. Håller helt med. Grafen är dessutom logaritmisk och visar vilken enorm överavkastning mindre bolaget historiskt har haft jämfört med större.

      Radera
  5. Spännande case som alltid och jag gillar både Frankrike och segling :-)

    Men känns lite väl cykliskt tror jag och trenden i Sverige är nog minskat intresse för fritidsbåtar och det översätts globalt så kanske tillväxtmöjligheterna är begränsade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Intressant case! Men kan nog vara att det är väl cykliskt, även om bolaget ser mycket fint ut. Intressant fundering också om det är så att trenden för fritidsbåtar är negativ, kanske att husbilar är ett bättre alternativ?

      Radera
    2. Håller med er. Tror inte caset håller, men ville testa det!

      Husbilar är attraktivare. Sen finns alltid detta med ändring av ägandeform (delningsekonomi) som kan spela ett spratt med traditionella affärsmodeller.

      Radera
    3. Stefan, vad baserar du ditt påstående om nedåttrend för fritidsbåtar på? Eller är det bara en känsla? Som motorbåtsägare och infrekvent båttidningsläsare tycker jag tvärtom att det går lite uppåt just nu: Delta presenterar nytt titt som tätt, Flipper och Bella kommer med nya båtar och Nimbus har återuppstått. För tre-fyra år sen var det betydligt deppigare: Nordwest la ner och Nimbus konkade och allt vad det var.
      Iofs, mindre och äldre segelbåtar skänks ju nu bort titt som tätt på Blocket så det kanske är seglingen som är på dekis?
      Däremot tycker jag inte en segelbåt för 6.5 millar känns jättelyxig. Det är klart att det är mycket pengar, men är man inbiten seglare sedan unga år och har kommit upp i 50-60 års åldern så kan man nog ofta ligga i den klassen. Däremot så tror jag inbitna seglare börjat försvinna småningom.
      Men även om jag känner till branschen lite grann såsom slutkund så skulle jag aldrig investera i en båttillverkare, det är för konjunkturberoende. Möjligen så kan en mer industriell tillverkare som tex. Bavaria klara svängarna bättre, men jag har ingen vidare koll på dem.
      Tittade förra året på ett upplägg med uthyrningsbåtar av olika storlekar, där man köpte en båt som charterseglades i Kroatien och man själv fick två veckor segling per år eller vad det var. Tyckte att även i det mest optimistiska scenariot, dvs prospektet :-) att det inte var nån riktigt lysande affär. Plus osäkerheten i uthyrandegrad, slitage etc. Hade man seglat själv så hade kanske kunnat intala sig själv att man förlorade lite mindre pengar än i alternativa scenarion, men annars... Nix.

      Ove

      Radera
  6. Vad gäller lyx tycker jag nog Hermes tar första pris. Kolla deras kassaflöde... finanskrisen var bara en gäspning och kursen sjönk från ca 100 till ca 80. Om jag inte minns fel har bolaget inte handlats under P/E 30 de senaste 10 åren. Jag vet vad jag köper när den åter handlas till PE30.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan säkert vara bra. Investerar inte själv i större företag men de som klarar en finanskriser relativt opåverkade har något särskilt!

      Radera
  7. I think it could be helpful who are there target market. Are those potential customers even get affected by some financial slow down? There are some luxury products e.g. Ferrari that don't get affected by slow down because their target customers are very exclusive, high net worth individuals.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good point. I am not familiar with the potential customer, but got some commenta on Twitter. It seems like Pajot only is midde-luxery and therefore maybe not as safe as you could wish. Thanks for the comment, by the way!

      Radera
  8. Som seglingsintresserad tycker jag du vaskat fram ett mycket roligt case, har potential att bli min favorit! :) Nyckeltalen ser mycket fina ut men det är förmodligen cykliskt. Hur cykliskt? Tja, kanske inte så mycket ändå, är böjd att hålla med de senare kommentarerna och om de i "lyx" segmentet kan jämställas med Hermes och Ferrarri så är det nog inte så farligt cykliskt. Vet du hur många båtar de säljer per år?
    Det enda jag har att invända är att katamaraner är sällsynt bökiga -och därmed dyra- att lägga till och få plats med på en vanlig marina i Sverige, men det är nog ett högst marginellt problem för rikisarna på rivieran....:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen fanns det ännu lyxigare katamaraner fick jag veta på Twitter. Pajot är mer mellan-lyx och blir då troligen känsligare. Synd, för det kryllar inte direkt av sådana här bolag på börsen :-)

      Kan nog gräva fram antalet båtar...men är i tanken redan på nya case. Kommer att låta detta case ligga kvar i hamnen eftersom det inte var havets Ferrari utan havets Peageut (eller nåt sånt).

      Radera