söndag 23 augusti 2015

Premier Marketing - nyttiga snacks i Thailand


Aktie: Premier Marketing PCL
Notering: Thailand, ticker PM
Kurs: 10 THB
Direktavkastning: Dryga 6 procent förväntad
Courtage hos Avanza: 749 kr + valutaväxling

Premier Marketing är ett fint litet Thailändskt småbolag som sysslar med matproduktion och distribution. Deras främsta produkt är Taro-fisksnacks, som faktiskt är hälsosamma. På så sätt har de inte hälsotrenden emot sig. Marknadsandelen är 70 % i Thailand, så de är den ledande aktören i fisk-nischen.  De distribuerar också snacks/livsmedel till 30 000 butiker. 

Verksamheten består av flera ben: Fisksnacks, tillverkning av egen mat, tillverkning av annan mat (OEM) och distribution till butiker/småbutiker. Se analysen sid 6 och framåt för närmare beskrivning. Fisksnackset är den största delen av bolaget och stod för ca 60 % av distributionen och 43 % av vinsten för något år sedan, se sid 2

Här är en  annan analys av bolaget, en till,  en rapport samt en video. I rapporten, se särskilt sid 9 som visar hur fisk-snacksen vinner marknadsandelar pga att folk äter mer hälsosamt.

Fonder som äger bolaget
Ett utdrag från Kayne Anderson Rudnick beskriver fördelarna väldigt bra här. I korta drag: Starkt varumärke, hög marknadsandel, hög ROE, 6 % utdelning. Snacks äts i alla lägen och du har en hög andel återkommande konsumenter. En annan ägare är den mer udda men spännande fonden Pangolin. Här är en intervju med mannen bakom fonden.

Hur köper man aktien? Var?
Telefonorder via Avanza, där Thailand är en möjlig marknad. Man får dock räkna med saftigt courtage, 25 procents avdrag för källskatt och köp i en Kapitalförsäkring (ej möjlig marknad för ISK) Skulle i och för sig ändå inte köpt i ISK pga problem med att få tillbaka källskatt. Finns även noterad i USA (grey market) men typ ingen omsättning så jag skulle inte rekommendera köp där. Jag rekommenderar förresten ingenting eftersom alla affärer är ens eget ansvar :-)

Checklistan

1. Funnits i 10 år och delat ut de senaste 2 åren
Grundat 1977 och börsnoterat 2008. Aldrig sänkt utdelningen, se sid 4 för utdelningshöjningar.

2. Utdelningsväxare eller högutdelare?
Utdelningen växer stadigt och är över 6 procent. Både och alltså :-)

3. Enkel verksamhet som man förstår sig på och gillar
Snacks, mat, livsmedel och distribution går att förstå sig på. Att snacksen är nyttiga är ett plus.

4. Starka konkurrensfördelar, gärna en "vallgrav"
För snacksen som har 70 % marknadsandel skulle jag säga ja. Det blir lite av en vana (habit) med en sådan marknadsandel, jfr med att en Cola-drickare fortsätter dricka Cola. Även om några "droppar av" pga hälsotrenden... Framförallt är varumärket något som du antagligen väljer i första hand eller betalar extra för. Du bör även ha lite billigare tillverkningskostnader pga volymerna. Definitivt lär du ha billigare distribution.

Distributionen mot alla småbutikerna är också en verksamhet med en potentiell vallgrav. Det är väl antagligen lite jobbigt att byta distributör och så värst många andra finns nog inte (även om jag inte är någon lokal expert). De har specialiserat sig på småbutiker som inte har samma förhandlingsstyrka som stora butiker.

Mattillverkningen i egna varumärken och OEM-maten, dvs tillverkning för andra är väl ingen fantastisk verksamhet utifrån vallgravsperspektivet. Mat som mat. Men när du tillverkar det som du distribuerar så antar jag att det leder till en viss marginal i alla fall. 

Sammantaget skulle jag säga en "narrow" moat. Snackset bidrar med sitt varumärke och sina lojala köpare, och distributionen till många butiker har någon slags nätverkseffekt. Ska du tillverka och köra ut mat till 100 butiker bör det vara mycket dyrare per enhet än för 10 000 butiker.

5. Måttlig skuldsättning
Japp, nettokassa.

6. Pålitlig ledning med egna innehav
Grundaren äger 50%, och är idag 58 år och grundade bolaget som 20-åring. En detalj är att 5 procent (!) av vinsten går till välgörenhet. Hur många bolag gör så? Kan inte se samma resonemang hos H&M :-)

7. Tillväxtmöjligheter
Borde kunna växa i takt med att Thailand växer. 65 % av intäkterna är från Bangkok. Hälsotrenden spelar dem i rätt riktning. Det roliga med bolaget är att de på något sätt är immuna mot politiska kriser, vi pratar ju snacks och mat. Visst, om Bangkok drabbas av uppror, bomber (tyvärr aktuellt) och utegångsförbud så är det inte bra för bolaget. Men i stora drag är det ett "spel" mot Thailand, Bangkok och den växande fisk-snacksande medelklassen. Med mer pengar över köper du mer snacks. Thailand som land bör kunna ha framtiden framför sig eller vad man säger, se sid 17.

Det jag inte helt gillar är att de är starkast inom småhandlare även om andelen traditionell och modern handel är 50/50. Om de stora kedjorna (Tesco, Carrefour etc) tar över så finns det färre att köra ut till och de kan också pressa fisk-snacks-priserna? Men likt förbannat bör de väl erbjuda en produkt med 70 % marknadsandel, så man kan ju se det som ytterligare en försäljningskanal.

En tanke är också att försäljningen kan öka av internethandel, både till Thailändare i landet och alla som bor och jobbar utomlands.

Värderingen då?
Jag tycker det ser aptitligt ut. Går vi på 2015 års siffror så betalar du 13 gånger vinsten och du får över 6 % direktavkastning. Avkastningen på egna kapitalet är 28 procent och bolaget är skuldfritt. Ok, du har en valutarisk i Thailand och också en politisk risk. Men ändå, jag tycker det här är för billigt. För mig framstår den som en "pärla" och när jag räknar på den tycker jag kursen borde vara typ 15 THB (idag 10).

Något man får ta med i beaktande är valutakänsligheten. Men valutan har på lång sikt stärkts mot SEK, så där är jag inte särskilt orolig. Det här kan vara Thailands svar på Cloetta, men med hög nyttighetsfaktor. Snacks är en utmärkt investering när du har lojala kunder och en hög marknadsandel, inte köper du t.ex. Eldorodo-snickersen när du kan få tag på en vanlig?

Köpte bolaget tidigare i somras, funderar snarast på att öka om något. Vad tror du om en sådan här investering? Galet exotiskt kanske, men inte galet enligt mig i alla fall :-)

18 kommentarer:

  1. Verkar väldigt spännande, synd på courtaget vilket gör att svårt att köpa en mindre post.

    Tack för en bra analys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Courtaget är det tråkigaste med bolaget :-) På sikt kanske Degiros inträde kan göra att priserna pressas. Men som för många andra marknader står det "kommer inom kort".

      Avanza har i alla fall ett riktigt bra utbud av marknader, tror t.ex. inte man kan handla Sydafrikanska aktier via Nordnet. Ibland har man tur och hittar en vettig sekundärmarknad, men inte för det här bolaget tyvärr.

      Radera
  2. Bra analys! Det faktum att de har valt att satsa på småbutiker är absolut inget fel givet hur marknaden ser ut i Thailand. Det är nämligen så att det finns sådana butiker i var och varannat hörn av den thailändska staden, byn och landsbygden. Dessutom ser jag en möjlighet för dem att växa sig in på de stora kedjornas närbutiker ju mera deras snacks efterfrågas. Här tänker jag närmast på seven-eleven butikerna som verkligen finns överallt i Thailand. därför tycker jag att det har varit väldigt smart av ledningen att under den tid som har varit koncentrera sig på en typ av marknadskanal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att de är starka mot alla småbutiker är inte fel. Kan ju vara så att PM är en del i att de fortsatt är konkurrenskraftiga mot större kedjor. Och då de har både traditionell och modern handel som kunder så är jag inte orolig.

      Seven Eleven-butikerna är också börsnoterade (!), men det bolaget är alldeles för högt skuldsatt för min smak. Läs mer här:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Charoen_Pokphand#7-Eleven

      Radera
  3. Intressant analys. Livsmedelssektorn är min favoritbransch pga av sin defensiva natur. Jag tror att inom denna sektor är storleken och marknadsandelen särskilt viktig då det ger skalfördelar, stark förhandlingsposition gällande hyllplats i affärer, upphandling, sprida reklam etc. Frågan är hur PM klarar konkurrensen långsiktigt mot andra multinationella konkurrenter, såsom tex Unilever, eller andra asiatiska större bolag? Det viktiga kanske ändå är att de är så dominerande inom sin nisch där det kan vara svårt för konkurrenter att komma in. Kan de expandera utanför Thailand inom sin fisk snacks verksamhet?
    Lång i Pepsico, Unilever, Nestlé, McCormick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant bransch, håller med! Jag har en dragning åt den filosofi som finns här: http://www.arisaig-partners.com/focus.php. Om man inte kan äta, dricka, tvätta, eller ha på sig produkten är jag inte intresserad :-)

      Jag har förstått det som att det är 50/50 mellan traditionell handel (lokala småbutiker) och modern handel (större kedjor). Med den marknadsandelen lär de ha lojalitet och skalfördelar som förhoppningsvis skyddar mot konkurrens i form av butikers egna varumärken.

      Jag tror/hoppas också att snacks är sådant man inte är lika benägen att byta till när det billiga kopior. Men visst, de större kedjorna är både ett hot och en möjlighet.

      Funderar främst på Unilever utav de fina bolag du nämner! Men McCormick lite ovanlig (4 st Avanza-kunder äger aktien) och nog värd en närmare titt också.

      Radera
    2. Kan tillägga att de siktar på viss expansion även om det är oklart om det är fisk-snacksdelen de menar. Se sid 8 och 27 i länkarna:

      http://www.premier-marketing.co.th/imgadmins/st_file/Premier_Marketing_st_file_en_2014-05-15_08-31-03.pdf
      http://www.dcs-digital.com/setweb/downloads/2555q4/20130327_pm.pdf

      Radera
    3. Hej, har du även kikat på några andra asiatiska snacks-bolag? Jag har själv sneglat lite på Want Want China Holding, se länk till Morningstar-analys nedan. Aktiekursen börjar närma sig "consider buy" i deras analys även om jag generellt sett tycker de ofta har mycket optimistiska beräkningar av "Fair value". Om Kina fortsätter att bromsa in finns det nog ytterligare nedsida men fallhöjden är oftast mer begränad för livsmedels-bolag. Det gäller dock att de fortsättningsvis kan ta fram nya produkter för att fortsätta växa. Jag funderar över att byta ut Pepsico mot något asiatiskt snacks-bolag och det finns många alternativ(tex Universal Robina, PM etc). USA har gått starkt de senaste åren medan Emerging markets inte gått lika bra om man generaliserar lite. Långsiktigt tror jag dock mer på emerging markets och därför kan det vara en bra strategi att öka exponeringen mot dessa marknader.
      http://analysisreport.morningstar.com/stock/research?t=00151&region=HKG&culture=en-US&productcode=MLE

      Radera
    4. Har kikat på Want Want och har dem på bevakningslistan. Plus är att värderingen kommit ner och att de ägs av den här fonden: http://www.arisaig-partners.com/

      Det finns dock tre saker som gör mig tveksam:
      1. Värderingen är inte uppenbart billig trots börsnedgången, sett till framtida förväntade vinster: http://www.4-traders.com/WANT-WANT-CHINA-HOLDINGS-6046591/financials/
      2. Utdelningen har historiskt varit ryckig
      3. Produkterna är nog lite onyttiga

      Jag tycker Premier Marketing är bättre på samtliga punkter och därför köpte jag dem, även om de inte är helt jämförbara.

      Universal Robina också på bevakningslistan. Har ett blogginlägg på gång om dem som handlar om "omoraliskt snaskande". Lite kryptiskt men det handlar om att de inte är noggranna med detaljer i sina reklamkampanjer :-)

      Allvarligt talat om dem så tycker jag de är lite för dyra och har för onyttiga produkter. Men ändå spännande bolag. Också ett innehav hos fonden ovan.

      Funderar också på Unilever PLC, och Unilever Indonesia även om det sista är lite väl dyrt. Tror också det kan vara läge med Emerging markets generellt!

      Radera
    5. Tack för svaret. Jag håller med att värderingen inte ser billig ut direkt med tanke på förväntad tillväxt och Premier Marketing ser mer intressant ut. Tyvärr är courtaget högt på Avanza om man inte lägger en stor order. Degiro tillåter inte handel för Thailand men verkar däremot erbjuda handel på Hong Kong börsen, vilket gjort att jag sneglat på denna börs. Café de Coral som du tidigare nämnt ser också intressant ut med fin historik, stark balansräkning, stark marknadsposition och attraktiva tillväxtmöjligheter i fastlandskina, men värderingen är inte heller direkt billig, trots den kraftiga börsnedgången i Kina(P/E 2016 på 23,6 enligt 4-traders). Vidare hoppas jag och tror att den ökade konkurrensen bland mäklare kan leda till lägre courtage för Emerging Markets i framtiden.

      Radera
    6. Håller med om allt! Ska även skriva om några fler asiatiska bolag framöver men det var svårare än jag trodde att hitta pärlor. Kolla även in Virtus Small-cap emerging markets och just Arisiag för inspiration!

      Radera
  4. Smått ironiskt att man för egen del inte uppmärksammat detta bolag tidigare då man har över 10-års resande ToR Thailand. Kan bara hålla med om att dessa snacks är otroligt populära i Thailand, i princip alla äter dessa, även min sambo (som är Thai). Eftersom nu detta bolag även har börjat intressera mig, så är man ju också intresserad av att köpa in sig med en nätt summa, dock ganska dyrt via Avanza.
    Nu har jag turen att sedan länge ha ett personligt konto hos Kasikorn Bank i Thailand, och funderar därför på att starta ett K-Cyber Trade investeringskonto för handel (om jag mot förmodan inte skulle få öppna ett, så kan ju alltid sambon göra det).
    Via detta investeringskonto tänkte jag då köpa in mig i Premier Marketing, och de kontanta medlen överför jag ifrån min Svenska bank till det Thailändska, lägger kostnaden på mottagarsidan, vilket blir cirka 50 kr. Sköter sedan all handel online hemifrån Sverige.
    SummaSummarum...Här bör ju då mina kostnader bli ganska nerbantade, men ändå ge mig möjligheten att komma in på marknaden tänker jag.

    Synpunkter på det, bra, dåligt? Finns bergis nåt annat jag inte tänkt på, ev andra kostnader, skatter etc, så här initialt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att snackset verkligen är populärt! Visst är det ett spännande bolag.

      Är inte så insatt i utländska konton men skulle tänka såhär. Finns någon motsvarighet till insättningsgaranti eller investerarskydd? Vilken "form" sker placeringen i, är det direktägande eller banken som äger aktierna (som i en kapitalförsäkring).

      Skattereglerna har jag inte kläm på, men det allmänna tipset är att kolla att det inte är någon fara med placeringen ifall banken, mot förmodan, skulle gå omkull. Hutlösa växlingsavgifter kan också vara något att se upp med, även om det knappast kommer upp i courtagets storlek.

      Radera
    2. Tack för återkoppling och kloka tankar. Ska försöka gräva mig lite djupare i det finstilta man kan hitta gällande det ni nämner, ska bli intressant och se vad det landar.

      Radera
    3. HmR: jag är också väldigt intresserad av vad du kommer fram till för att jag råkar också ha ett konto i samma bankkedja. Kan du vara vänlig att skriva och berätta mera i detalj vad du hittar. En sak jag funderar på är courtaget bland annat.

      Radera
  5. Hej Gustav, jag har läst lite artiklar om Thailands demografi. Thailand verkar vara det land i sydostasien som har störst andel äldre och trenden verkar fortsätta.Hela 8,9% var över 65 år 2010 och till 2030 estimeras det att öka till 19,5% (det är i och för sig bara en uppskattning så man får nog ta det med en nypa salt men trenden är helt klart i denna riktning). Hursomhelst så är det ju de unga som mest äter snacks, men eftersom PM säljer hälsosamma snacks så kanske detta inte gäller för deras produkter? Hur tror du demografin i Thailand kan påverka bolagets försäljning på sikt? Vidare antar jag att urbaniseringen delvis kommer motverka den negativa utvecklingen i demografin. (Med tanke på de fina nyckeltalen, värderingen och den starka marknadspositionen inom sin nisch liknar det trots allt en mycket attraktiv investering även om demografin är negativ samt att de inte är så diversifierade) Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tanke! Onekligen blir befolkningen lite äldre:
      http://www.worldometers.info/world-population/thailand-population/

      Jag tänker mig att snacksande, särskilt med lite mer pengar över, kan pågå högre upp i åldrarna. Och föräldrar kan få in sina barn på samma snacks som du själv åt (och köpa det själv).

      Skulle behöva tänka mer på saken men detta är mitt spontana svar.

      Radera
    2. Jag tror du har rätt. Nu spekulerar jag bara men jag tror att när man kommer upp i ålder drar många ner på onyttigt snacks med mycket socker, salt, Kolesterol och fett. Däremot tror jag att man kanske fortsätter konsumera snacks och mellanmål som är nyttigare. Det skulle tex kunna vara snacks med hög protein-halt för att förhindra förlust av muskelmassa och styrka (tex fisk-snacks eller beef-jerky) eller kanske soya-baserade produkter som innehåller mycket protein som ett komplement till vanlig mat. (Läste bla att Hershey köpt Krave som tillverkar jerkey). Produkter som är naturligt att berika kanske också kan dra nytta av den förändrade demografin och då främst Mjölk/yoghurt-baserade produkter som kan berikas med olika näringsämnen, tex vitamin-D, Calcium etc (Soya-produkter kan nog också berikas). Nestlé har lanserat produkter i denna kategorin.

      Det som är trevligt med Taro är att det är ett snacks som naturligt innehåller mycket protein i motsatts till att vara ett högprotein-berikat livsmedel för ett hälsosamt åldrande.

      Urbaniseringen och en mer hektisk livsstil med högre tempo kan också leda till ett allmänt ökat snacksande "on the go".

      Mvh Per

      Radera