Valsoia är ett italienskt litet men starkt livsmedelsbolag med inriktning på sojaprodukter. Det mesta säljs inom Europa och handlar om dryck, yoghurt, glass, efterrätter, växtbaserat kött etc. De säljer under egna varumärket Valsoia men distribuerar också åt andra. Enkelt utryckt är de ett italienskt vegan-bolag med visst hälsofokus även om efterrätter och glass är med på agendan. Med tanke på att de även säljer havredryck kan de, med god vilja, beskrivas som ett lönsamt Oatly.
Se hemsidan, senaste presentation och corporateinformation (bra överblick). Bolaget är grundat 1990 och börsnoterat sedan 2006.
Är de tillräckligt intressanta?
Historik
- Revenue, tillväxt 1% per år senaste 10 åren
- Revenue, tillväxt 3% per år senaste 5 åren
- Revenue, tillväxt 10% per år senaste 3 åren
- Vinst, tillväxt, 6% per år senaste 10 åren
- Vinst, tillväxt, 2,5% per år senaste 5 åren
- Vinst, tillväxt 3% per år senaste 3 åren
- ROE, senaste 5 åren 10%
- ROE, rullande 12: 10%
- Nettokassa över lång tid
Ägarbild
Stort insynsägande. Ca 25% av aktierna är ute på marknaden. En del fonder äger, men inga jag känner igen.
Ocykliskt?
Ja, livsmedel är verkligen icke-cykliskt.
Marknadsandel och konkurrensfördelar
De är överlag riktigt starka i Italien, tittar man på sidan 8 i presentationen syns detta:
En viss moat (ekonomisk vallgrav) lär troligen finnas i distribution och varumärke, åtminstone i Italien. Sen kan man kan ifrågasätta vilken (över)lönsamhet detta ger, varumärket är kanske inte super-premium utan något man bara känner igen? Och hur ska man växa utanför Italien? Håller varumärket där? Jag ser inte någon tydlig strategi för t.ex. Sverige där de finns överallt såväl hos LIDL som hos ICA. Eller så är just det strategin, att vara överallt! Kanske är det mer åt budget än premium?
Jag reagerar lite på att de distribuerar Oreo frukostflingor. När ett bolag sysslar med "health and wellbeing" krockar det lite med att leverera det ohälsosammaste man kan komma på till frukost. Visst, de distribuerar bara, men den lilla hälsogloria de försöker att få riskerar att hamna på sned.
Megatrend?
Konsumtion i väst är i stort inte någon större tillväxtbransch snarare blir Asiens medelklass fler och rikare. Men genom vegantrenden, att växtbaserad mat kan växa med ca 10% per år, finns såklart goda tillväxtmöjligheter.
Summering
Jag får bilden av ett icke-cykliskt, litet familjeägt långsamt växande bolag med god historik, i en växande marknad. Svagheten är att de kanske inte leder eller fångar marknadens tillväxt. Och framtida tillväxt lär nog mest komma utanför Italien, där de är svagare. Det är ändå ett bolag jag skulle kunna tänka mig att äga - till rätt pris. Men det ska vara riktigt billigt då en ganska svag vinsttillväxt drar ner helhetsbetyget något.
Är de tillräckligt billiga?
Här är frågan hur värderingen är i dagsläget samt om man blickar framåt t.ex. 2-3 år.
Nuvarande värdering är:
- Price/Book 1,25,
- EV/EBITDA 7,5
- Price/Earnings 13.
- Utdelning cirka 4%
- Price/Book 1,1,
- EV/EBITDA 5
- Price/Earnings 10.
- Utdelning cirka 4%.
Detta är billigt och Valsioa är ett tydligt värdecase. Frågan är ändå om man skulle vilja ha ännu lägre värdering för att köpa? Jag har också Century Pacific, RFM och andra bolag i portföljen där jag ser antingen större tillväxtmöjligheter eller ännu lägre värdering. Valsoia skulle kunna vara ett europeiskt komplement. Nedsidan tror jag är tillräckligt liten, men jag är osäker på om uppsidan är tillräckligt stor. Jag avstår tillsvidare, men kommer ändå följa bolaget. Frågetecknet är om de lyckas utanför Italien och om varumärket håller i konkurrensen.
Vad tror du om detta bolag?
Min uppfattning är att det är ungefär samma människor som hakar på de flesta trender så jag ser en nedsida men ingen egentlig uppsida till dagens värdering. Man har en nisch, kan hålla den men tillväxten lär vara svag.
SvaraRaderaTrender är alltid en risk! Men jag tror vegantrenden är en bestående och långsiktig trend som hållit i sig länge, och bolaget är i alla fall inte hett. Men problemet är lite väl liten uppsida (antagligen). Tack för kommentar!
RaderaFörefaller vara ett vettigt case inom livsmedel och värderingen är inte så tokig tycker jag. Svårt dock kring tillväxttakt framåt och den tycks vara svårhandlad elektroniskt tyvärr.
SvaraRaderaInstämmer, är för osäker på tillväxten, trots att hyfsat stora värden finns.
Radera"uwatchfree.com.in knows how to keep its audience engaged. It's simply awesome."
SvaraRadera