söndag 3 mars 2019

Hur fånga medelklassen? Var sker tillväxten?


Alla letar efter tillväxt, men var finns den? Ser man till den växande medelklassen finns tillväxten i Asien och Afrika. Och särskilt inom branscher som rekreation, resor, utbildning och hälsosam mat. Jag vill försöka hitta fler case på dessa teman och ska ta bakgrunden till det.

Asien och Afrika ökar starkast
Enligt Fundsmith ökar medelklassen sin konsumtion på det här sättet:
  • 8,1 procent per år i Asien, 
  • 4,4 procent per år i Afrika
  • 4 procent per år i Mellanöstern
  • 1,5 procent per år i Sydamerika
  • 1 procent i Europa
  • 0,6 procent per år i Nordamerika
Det här ser jag som en bottenplatta för mitt investerande. Jag tror man missar något väsentligt om man är Europa eller USA-fokuserad. Det är ju i Asien och Afrika som den starkaste tillväxten sker. Givetvis kan man nå det genom bolag noterade i Europa eller USA, men det är svårt få en hög andel, särskilt om man vill äga mindre bolag. Hursomhelst, medelklassen växer främst i Asien och Afrika. Skiftet i världens medelklass syns också i den här rapporten, sid 11.

Men vad konsumerar man då? Det är nästa fråga.

Vad konsumerar man mer av?
Vad köper man mer av om man får det bättre ställt? En tänkvärd och enkel sammanfattning finns i en Valuewalk-artikel från 2018. Missa för allt i världen bilden i mitten. Den är klart "Rosling-style" och visar konsumtionen i tre vågor. I den sista vågen finns: e-handel, underhållning, resor, hälsovård, nyttig mat, lyxvaror, alkohol och liknande.

Man kan också dra lärdom av en rapport från HSBC daterad 2012, som gäller medelklassen 2050. Extremt intressant är sidan 8. Den visar ökning av konsumtionen inom olika produktkategorier vid ökad inkomst. En förändring från lower-middle till high middle class innebär tex att man spenderar på följande sätt:

  • Resor x10
  • Restauranger x9
  • Finansiell service 8x
  • Hälsovård x7
  • Möbler x7
  • Transport x6
  • Utbildning x4
  • Mjölk, ost, ägg x3
Det här tror jag kan vara värt att kika närmare på och hitta case på i den mån jag inte har. Nu är det säkert stora skillnader mellan olika länder. Och millennials kanske lägger allt på digitala produkter, kategorin finns inte särredovisat i rapporten från 2012. Men jag tror ändå man kan dra vissa slutsatser över intressanta teman.

Är du med på resan?
Jag vill definitivt nå medelklassens tillväxt i mina investeringar. En nyttig övning, särskilt om man levt ett tag, är att fundera igenom sina egna konsumtionsmönster. Nog har det förändrats i takt med att man blivit äldre och rikare? Och nu har vi en ung befolkning i Asien och Afrika som kommer göra samma resa. Den resan vill jag vara med på, i mina investeringar. Vill du?

Hur fångar dina investeringar tillväxten i Asien och Afrika?

15 kommentarer:

  1. Även om Emerging markets växer "medvinden" i många frågor ibye tillräckligt stark för att göra något större avtryck i mitt intresse när målet är att hitta bolag som växer med kanske 10-50 % per år.

    Det som däremot fångar mitt intresse är när man hittar bolag som antingen är globalt konkurrenskraftiga men undervärderade pga tidvisa Emerging markets rabatter eller där bolaget är verksamt inom en bransch som är mogen i Västvärlden men i tillväxt på tillväxtmarknader. Italtile och Ekadharma är två bra exempel på det första medan Discovery och Napsters rider på det andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Globala bolag med rabatt och underskattade branscher är inget dumt perspektiv. Och bra exempel du tar upp. Men jag är svag för sådana här tema-investeringar och ska kika lite mer på det :)

      Radera
  2. Otroligt bra inlägg Gustav även om jag redan är "frälst" i ämnet.

    Jag försöker fånga denna utveckling så gott det går via ADR-noteringar av asiatiska banker och telekombolag i första hand. Afrika är svårare tyvärr och där kanske man inte behöver ha bråttom då de kanske lite större politiska problem fortfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ADR-noteringar kan fungera, det är bara ofta svårt att få den där höga exponeringen och att hitta vettiga småbolag.

      Afrika är ett kapital för sig, stora regionala skillnader, jfr med Grekland och Sverige. Men i grunden är det 4x tillväxt jämfört med Europas medelklass, så jag tror det är värt att leta case!

      Radera
    2. Ja, banker i tillväxtländerna kan bara ett bra spel. Betydligt högre tillväxt och lönsamhet än i norden. Även om riskerna också är högre.
      Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

      Radera
    3. Den är inte dum. Har funderat på HDFC (Indien) och Bank Rakyat (Indonesien) men aldrig slagit till. Stark strukturell tillväxt eftersom många är utanför banksystemet + att landet växer snabbt.

      Radera
  3. Swedbank Robur Access Asien.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigt och smidigt. För egen del är jag inte lika förtjust i storbolag, och ibland har de mycket mer av export än inriktning på den lokala ekonomin. Men den här fonden har mycket Asien till billigt pris.

      Numera finns en småbolagsfond mot emerging markets som jag tycker har en väldigt intressant strategi:
      https://swedbank.se/privat/spara-och-placera/fonder/swedbank-robur-small-cap-emerging-markets.html

      Radera
    2. Skulle tycka mer om den var index fond småbolag. Jag tror inte på aktivt dyr förvalltning långsiktigt att den ger mer värde. 1.70% i avgförden fonden är dyrt och skiljer med 1.4% jämfört med asien index fonden. Lycka till.
      Mvh. Jacke77

      Radera
  4. Ha i åtanke att västvärlden dominerat i flera hundratals (tusentals?) år nu. Majoriteten av Asien och Afrika är shitholes och kommer troligtvis vara det lång tid framöver.
    Visst är tillväxten stor i relativa termer för ekonomin men korruptionen och generellt usla nivån kan lika gärna hålla i sig 1000 år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns dåliga ställen men trenden är tydlig. Världens tyngdpunkt går österut av flera skäl. Här är två länkar som jag tror är viktiga. Och Roslings bok Factfullness är något jag också gillar skarpt.

      Se länkarna:
      https://notredamecobham.maps.arcgis.com/apps/TimeAware/index.html?appid=457438be1f0b4d17aeeb2449b7bfac1b
      https://www.valuewalk.com/2019/01/top-10-largest-economies-2050-china/

      Radera
  5. Jag tänker inte på det så mycket konstigt nog trots att jag har varit en del i bägge regionerna. Tror nämligen att globala storföretag kommer etablera sig på växande marknader i andra världsdelar utan att man behöver investera i företag från landet eller världsdelen ifråga. Tänker mer mikro och företagsspecifikt än makrotrender top down. Har företaget en stark internationellt gångbar affärsidé och varumärke är det sannolikt att det växer på dessa marknader så där lägger jag mitt fokus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med storbolag kan det vara lättare att hitta mer globala bolag. Samtidigt är det stor skillnad. Apple kanske tex har 30% av intäkterna i Asien/Kina medan P&G tex har 15%. Ofta så får man mycket väst även i de globala bolagen. Visst växer deras Asiatiska andel, eftersom den brukar växa snabbare. Men det är skillnad om man startar med 80-90% av den del som har bäst tillväxtförutsättningar, tänker jag.

      I korta drag väljer jag bolag som A2 (mitt mest storbolagsliknande) istället för tex P&G och den höga andelen Asien är en del i det beslutet.

      Radera
  6. Tack för väldigt intressant inlägg! Jag fångar den trenden dåligt, endast till viss del genom Swedbank Robur Access Asien, vilket är ett väldigt litet innehav i portföljen :)
    //The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror trenden kan vara värd att fånga! Finns många olika sätt att göra det, och i takt med att aktiehandeln blir mer global hoppas jag det ska gå lättare i framtiden. Kombinationen av megatrend och småbolag är vad jag tror på mest!

      Radera