söndag 15 september 2019

Hur het är amerikansk asfalt?



Det är inte varje dag jag kollar på amerikanska bolag. Men jag gillar Construction Partners (nu 15.93 USD) som kan beskrivas som ett litet okänt asfaltsimperium. Tickern är ROAD och de är ett smallcap som handlas på NASDAQ. De är verksamma i sydöstra USA och lägger asfalt och bygger nya vägar. Hur osexigt är inte det? Motsatsen till Silicon Valley på alla sätt :) Och tickern RACE (Ferarri) är hetare.

För mer information se prospektet, hemsidan, senaste presentation, senaste rapport, earnings call transcripten analys och en till.

Värdering och nyckeltal
Kort historik men P/E (TTM) ligger på 19,5 och ROE på ca 14 enligt Financial Times. Prognoserna på 4- traders säger P/E 18,5 för 2019 och EV/EBITDA på cirka 8. Bolaget har alltså en nettokassa. Går man till 2020 så förväntas P/E sjunka till cirka 16 och EV/EBITDA cirka 7. Jag tycker bolag verkar rimligt värderat och har viss tillväxt.

Finns moat?
Asfalt är tungt i sig, vilket gör att marknaderna blir lokala. De konkurrerar främst med mindre aktörer är "vertikalt integrerade" I asfaltssammanhang betyder något så tråkigt som att äga råvarutillgångar, asfaltskokningsmaskiner (typ), massor med lastbilar, asfaltsläggare etc, ja "hela kedjan" från asfaltsax till färdig asfaltslimpa.

En tydlig indikation på geografiskt "monopol", eller snarare fördel, är att de finns två andra asfaltsbolag som främst verkar i andra delar av USA. Konkurrenten Sterling håller t.ex. tydligt till i västra USA. Jag gillar skarpt också att Construction Partners är en förvärvsmaskin som köper upp andra aktörer billigt, och dessutom då stärker sin vertikala integrering.

Visste ni förresten att asfalt består av 94% sten och 6% olja? Här kan det finnas prispress om oljan blir dyrare. Och kontrakten kommer via upphandling, med statliga/federala medel, vilket alltid kan ge prispress. Sammantaget tror jag ändå på "narrow moat".

Finns tillväxt och megatrend?
Här är den stora osäkerheten för mig. Vad gör att de kommer ta fler och fler uppdrag, förutom att de köper upp andra aktörer? Kanske räcker förvärvad tillväxt, men jag vill att marknaden ska gynnas av en megatrend. Finns den? Det uppenbara är mer pengar till underhåll från statliga/federala medel och att vägarna är i dåligt skick. Men vägarna i sydöstra USA, dvs Florida, Georgia, South Carolina verkar ändå rätt okey enligt denne länk.

Nya vägar är en annan tillväxtkälla, förutom underhåll. Och med självkörande bilar kanske vägarna slits mer? Men räcker det för tillväxt? Positivt är i alla fall att infrastruktur ofta är ocyklisk. Sammantaget ser jag viss tillväxt i bolaget men är väldigt osäker på om en "megatrend" finns.

Summering

Plus
  • Okänt bolag, en ägare på Avanza! (vilken hjälte!) 
  • Wasatch äger
  • Extremt tråkigt, orkar knappt läsa om dem
  • Tydlig moat, vertikal integrering, uppdelad marknad
  • Rutinerad förvärvsmaskin
  • Hyfsad låg teknikrisk, asfalt är asfalt?
Minus
  • Vad ger moaten om marginaler pressas i upphandlingar?
  • Finns det någon megatrend? 
  • Svårt att avgöra långsiktigt ökad marknad.
  • Hur oupptäckta är amerikanska bolag generellt?
Jag tycker bolaget är högst intressant och det är inget "hett bolag" förutom produkterna. Däremot är jag för osäker på de långsiktiga tillväxtmöjligheterna och megatrenden. Därför avstår jag, men är väldigt tacksam för input. Vad säger du om detta bolag? Att bli del av ett asfaltsimperium lockar ändå, eller? Vart tror ni detta bolag är på väg?

12 kommentarer:

  1. Kul (eller inte?) case! Svårt att se någon enorm tillväxt på sikt så jag avstår nog. Som ett defensivt innehav funkar det nog åtminstone tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tillväxten gör mig tveksam. Sen är det lätt att underskatta stentrista förvärvsmaskiner och jag tror också det är defensivt.

      Radera
  2. Tack, det här ska jag nog ta och titta lite vidare på. Möjligen något för en av mina portföljer, vi får se.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, jag tror det är ett vettigt bolag. Om du kommer fram till något mer, skriv gärna här, är påverkbar och kan ha missat en del aspekter. Särskilt är det där med tillväxten det som jag tycker är svårt att greppa.

      Radera
  3. Måste säga att jag gillar detta. Från asfaltax till asfaltlimpa. Skulle faktiskt tänka mig att investera. Fast nu hann Stefan före med Baxter:-)). Haken är att det är otroligt svårt att hitta något helt fel prissatt på världens mest effektiva kapitalmarknad.Jag kan tänka mig att KRI KRI kan ha en Greklandsrabatt. i ROAD får man vad man betalar för. Är helt ointresserad av megatrender så ett intressant investeringsuppslag.

    mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stabilt land, stabil bransch, tråkigt, rutinerade uppköpare. Egentligen behövs inte så mycket mer, men jag har bara så svårt att bedöma den underliggande tillväxten i marknaden. Kanske räcker det förvärvsdrivna långt, och att USA är ett vägälskande land.

      Kolla gärna vad du tror. Ibland kan det här med "megatrender" göra att man tar i för mycket när man investerar. Detta liksom Baxter är begripligt.

      Radera
  4. Vilket intressant bolag du har hittat här! Det här ska tittas närmare på eftersom det är ett bolag Right in the spot för min strategi.
    Infrastruktur kommer alltid att behövas så länge vi har en civilisation att prata om. Satsningar i den kommer och går men en sak kan man vara säker på: det behövs alltid nya vägar och reparationer på befintlig väg.
    Du efterlyste en megatrend för detta bolag och den finns i urbaniseringen. Städerna växer och måste bygga ut sitt vägnät till de många förorterna som finns runt de amerikanska städerna. Dessutom är USA ett land som är uppbyggt runt bilen. Jag skulle nog definitivt ta en förnyad titt på detta om jag var du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng! Kanske så enkelt som ett urbaniseringscase. Bolaget finns dessutom i de delar av USA som växer fint. Ska kika mera!

      Radera
  5. Rullstolsinvesteraren,

    Letar man efter trender kan urbaniseringen kanske vara en. En trend som är rätt tydlig är att det blir allt dyrare att bo.Lönerna står stilla och de fattiga och den nedre medelklassen trängs ut från stadskärnorna.Den levande staden håller på att dö. Alla måste köra överallt man hamnar i detta "att ta sig" som livet på landet i grunden handlar om. Man måste ha vägar att köra på. Lite input för den som är intresserad av trender.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  6. Lite tankar om detta "att ta sig". Vid något tillfälle hade jag Victoria Park i portföljen. Här byggde verksamheten på att man skaffade några fastigheter från miljonprogrammet.Flyttade någon ut startade renoveringarna direkt. Sedan blev det dramatiskt höjda hyror. Denne lille Pinnebergarare som bodde i lägenheten kunde inte flytta tillbaka. Han måste flytta allt längre ut från staden. Detta att köra bil och bo där det inte finns någon service gick med i paketet. Lite off topic. Såg att Annie Lööf meddelade med krigsrubriker att glesbygdsbor skulle få 137kr eller vad det nu var i sänkt skatt. Samtidigt stiger bensinpriset med 15 öre litern. Det blir kanske en pizza att trösta sig med märk väl i månaden.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att förstå Annie Lööfs logik är en uppgift som är svår. Det mesta som händer är ju en ohelig allians av off topic och självmotsägelser. Bara det här med att vara en kraftfull opposition och samtidigt stödja regeringen (där har vi, vilket är en bekant liknelse, en häst som springer i alla riktningar samtidigt).

      Kan också konstatera att det händer mer i svenska fastigheter än vanligt. Ägde Bonäsudden en längre tid i en sidoportfölj, men en rejält höjd värdering kombinerat med en rejält höjd risk för sprängningar gjorde att jag sålde.

      Nej, i jämförelse med mycket annat är nog ett amerikanskt asfaltsbolag så enkelt som det kan bli.

      Radera
  7. Via twitter fick jag in en bra länk om USA:s infrastruktur. Se här: https://outlook.gihub.org/

    SvaraRadera