söndag 3 september 2017

Inköp: Sealink Travel Group


Aktie: Sealink Travel Group
Notering:  SLK
Market Cap: ca 340 miljoner USD 
Kurs: 4.05 AUD
Direktavkastning: ca 3,5 procent
Courtage: Halvdyrt ca 350 kr
Elektronisk handel: Nej, telefonorder
Möjlig att äga i: Endast vanlig aktiedepå 

Sealink Travel Group är ett australiensiskt bolag jag köpt in under sommaren. Härligt turistrelaterat verksamhet eftersom de sysslar med färjeturer och kryssningar. En del av deras business kretsar kring Kangaroo Island där de har ett slags (kvasi)monopol på att köra färjeturer. Det goda samarbetet med myndigheterna, staten tjänar ju på ökad turism, gör att de kan sitta i en bra sits för nya rutter. Myndigheterna och bolaget sitter så att säga i samma båt.

Och alla Asiater vill väl någon gång, eller helst flera gånger, till Australien? Australien är på behagligt flygavstånd om man lever i Asien. Den simpla tesen är att bolaget kommer att fånga en megatrend (ökat resande) och att de som en stark lokal aktör kommer få sin del av kakan.

Ska slutligen säga att jag inte hittat detta bolag helt själv. Däremot hittade jag en fantastisk fond som äger bolaget. Fonden är smått unik och fokuserar på "Hidden Champions", alltså bolag som dominerar en marknad, men som inte är så välkända (vilket rimmar väl med min strategi). Se sid 23 i fondens senaste presentation för en bra beskrivning och exempel på bolag. Se också Sealinks egna presentation här. Missa inte heller Sealinks årsredovisning, där sid 12 visar på bolagets historik.

Fantastisk historik? Ja
Mycket fin utveckling på Financial times staplar. Dessa nyckeltal kan lyftas fram:
  • ROE senaste 12 månaderna ca 16%
  • ROE femårssnitt ca 19%
  • Tillväxt kassaflöde ca 40% per år, femårssnitt
  • Tillväxt vinst ca 27% per år. femårssnitt
  • Tillväxt utdelning ca 24% per år, treårssnitt
Vissa nyckeltal kunde såklart vara bättre men, det är ändå ett klart ja.

Goda framtidsförutsättningar? Ja

Har bolaget en ekonomisk vallgrav?
De har en stabil grund att växa ifrån tycker jag. Flera fördelar följer av att vara Australiens största turist- och logistikföretag. Här kan jag låta Hidden Champions-fonden beskriva dem, se även sid 27 för mer info.
"The resiliency of Sealink is supported by long government contracts and delivery of critical services to provide essential, stable, and long recurring cash flows - even in bad times. It has a monopoly in most of the routes it services.
Not to be seen as an asset-heavy operator, this company is a technology champion utilizing dynamic pricing, growing e-commerce sales, and machine learning pricing preditions."
Ja, det låter ju fint med rutter med vissa monopol-inslag, långa kontrakt och samarbeten med myndigheter. Här finns en tydlig moat och inträdesbarriärerna bör vara höga. Jag gillar också att de är med i det digitala racet. Svenska jämförelseobjekt är t.ex. Gotlandsbolaget (inofficiella) och Strömma Kanalbolaget, men där finns nog inte lika stark strukturell tillväxt och möjlighet till nya rutter.

Är inte flyg en konkurrent för vissa öar? Ja, men färjorna kan du ta med bilen och de är också billigare. Notera att Kangaroo Island kommer att få flygturer i höst/vinter, vilket troligen pressat kursen.

Ökar marknaden på sikt?
Tittar man på Turismen till Australien talar den sitt tydliga språk i den här tabellen (välj 10 år eller max). Intressant nog minskade inte turismen till Australien nämnvärt under finanskrisen.

Bakom ökningen ligger väl delvis ett bra jobb från Australiens sida, men framförallt får medelklassen i Asien mer pengar att resa för. Och när fler blir pensionärer kommer de att få mer tid också, där finns möjligen en guldgruva på sikt. Givetvis finns gränser för hur täta turer man kan köra och hur många man kan pressa in på ett kryssningsfartyg. Bolaget är inte hur skalbart som helst, men samarbetet med myndigheterna och bolagets storlek (störst i Australien) gör att förutsättningarna för ytterligare tillväxt borde vara goda.

Ok värdering? Ja
P/E 17 och direktavkastning på 3,5 procent* är vad kalaset kostar enligt 4-traders för 2017. Det följs av fem analytiker och snittrekommendation är ett pris på 4.80 AUD. Bolaget är ändå inte så hett, om vi talar om institutionellt ägande, troligen pga mindre marketcap och halvdålig omsättning. Jag tycker inte att det är någon superrea men ändå ok på sikt för ett förhoppningsvis stabilt tillväxtbolag med en dominerande ställning i en framtidsbransch.

*Financial Times uppgift om direktavkastning på 5 procent stämmer inte. Uppdaterat till 3,5 procent efter kommentar!

Sammanfattning
Med detta bolag har jag gjort comeback i Australiensiska aktier, jag har tidigare under åren ägt Woolworths, Ridley och Blackmores. Får hoppas på bättre lycka denna gång. Äger förresten A2 men de är ett Nyzeeländskt bolag trots noteringen i Australien. Lockas du av Sealink? Tror du det passar mig?

Blir också en comebacksummering, det här med att i en mening säga varför man äger ett bolag: Jag äger Sealink eftersom jag tror på ökad turism i Asien, och att Australien blir en vinnare, vilket också kommer att göra bolaget till en vinnare.

Ska till sist också nämna några portföljförändringar i närtid. Gjorde en större minskning i Somero och en mindre i Northwest och sitter nu på en viss kassa. Se hela portföljen till höger där Sealink nu klivit in på 4%.

17 kommentarer:

  1. Trevlig analys, av ett bolag som även jag äger aktier i. Lite oroande med konkurrensen i söder från flyget, men förhoppningsvis slår det inte allt för hårt på bolaget. Det borde inte göra det! Destination Gotland funkar ju trots konkurrens från både flyg och tills nyss även av ett annat Rederi...

    Gällande utdelningen så är den till och med 3,5 %. I april delade de ut 0,06 AUD och i oktober ska den vara på 0,08 AUD. Jag tycker bolaget känns skönt att äga ur en defensiv synvinkel och den kommer bli kvar i min portfölj under lång tid framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis är bolaget stabilt även om flyget kan öka konkurrensen. Jag tror jämförelsen med Destination Gotland fungerar. Och kul att vi är flera som äger bolaget!

      Utdelningen rättad nu. 3,5 procent ska det vara, tack för du uppmärksammade!

      Radera
  2. Varför kan du inte ha den i en ISK?
    Är den inte listad i Australien? Läser jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju tycka att det borde fungera men Avanza, och andra aktörer säger nej om jag förstått rätt: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/Placeringsreglemente_ISK.pdf

      Degiro funkar i och för sig men jag har hittills inte använt mig av dem.

      Så här tänker jag om ISK/Kapitalföräkring och vanlig depå: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2016/10/depatyp-for-utlandshandel.html?m=1

      Radera
  3. Hur är deras kontrakt uppbyggda? Får de fast ersättning för att utföra en viss volym trafik, eller är det rev-share med delstaterna? Eller både och?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Det spontana är att det inte framgår tydligt, men ska se om jag hittar mer info. Ett exempel på nyhet som kommer ut, där kontrakten bára nämns i korthet: https://www.sealinktravelgroup.com.au/news-media/2014/sealink-secures-future-in-queensland#.Wa2ibtGeyhA

      Radera
    2. Det finns i prospektet från börsintroduktionen, men det är några år gammalt. De flesta avtal verkar handla rätt att köra viss sträcka, använda hamn osv mot vissa krav på prissättning osv. I något fall verkar det handla om att man för ersättning som reduceras med biljettintäkter.

      Radera
  4. Hej Gustav !
    Lyssnar på Aktuellt att Indien är det land som utvecklas snabbast just nu, Det byggs och konsumerar lyxvaror som aldrig förr.
    Har du tittat på bolag i Indien och har du hittat något som är intressant.
    Med vänlig hälsning Johnny
    Nåt Byggbolag ? detta är långt i från mina kunskaper men du tycks ha koll på det mesta du:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för frågan, bara att fråga på!

      Indien är superspännande men det går tyvärr inte att handla aktier lokalt. Letade med ljus och lykta efter Indiska bolag på andra marknader, och det finns några. Se http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2017/04/investera-i-indien.html

      Med viss distans till inlägget, och Indien (!), så skulle jag investera i Fairfax India. Mest intressanta caset jag kan hitta, utan att gå in på fonder!

      Radera
  5. Ökat resande har väl varit en trend länge så så länge människor får det bättre lär det säkert hålla i sig. Oligopol eller monopolliknande situationer är väl heller aldrig dumt. Sedan är väl det här med hur mycket staten stödjer det hela när det gäller infrastruktur. Staten pumpar väl in ett antal miljoner kr i Gotlandsfärjorna för att hålla det "flytande"? Vet inte hur det ser ut i Australien, men kan ju finnas fler faktorer än "marknaden" att begrunda. Det var vad jag kunde komma på att tillägga. Är säkert ett fint bolag dock. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input, jo, politiska risker finns inbakade i detta case. Men de har navigerat väl under en längre tid. Förhoppningen är väl att staten och bolaget sitter i samma båt eftersom båda gynnas av fler turister!

      Radera
  6. Spännande läsning som vanligt =)
    Det är bara popcorn som saknas så är kvällen fulländad!

    Gällande minskningen i Northwest, ett bolag som jag själv äger aktier i;
    Är minskningen enbart för att få loss lite pengar eller har ditt synsätt förändrats på aktien. Om så, vad är anledningen till det?
    Har jag missat något? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och ska försöka skriva om något popcornbolag vid tillfälle :)

      Northwest gillar jag och har fortfarande en hög andel i dem. Minskningen var från 10 till 9 procent. Orsaken: Jag ville få loss pengar till ett nytt inköp. Faktiskt var jag väldigt nära köp i Ultrajaya, men drog mig ur i sista stund, och sitter på en kassa nu. Får se vart det landar, men upp till 5% kan vara smart att ha om möjligheter uppstår.

      Radera
  7. Tack för svaret, vad är Fairfax för bolag , ger dom någon utdelningar , tror du på bolaget långsiktigt?
    Jag tar givetvis mina egna beslut, men skulle vilja äga lite mera globala företag,och jag tar hellre rygg på ekonominördar :) än går till banken och följer deras rådgivare.
    Med vänlig hälsning Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fairfax är ett investmentbolag som blir något av en fokuserad Indoenfond. Problemet är att alternativen blir så få när man inte kan handla lokalt, för oftast är det bara stora (småtråkiga) bolag som har sekundärnoteringar utanför Indien.

      Fairfax India ger inga utdelningar men leds av en respekterad person och har innehav som inte är dussinbolag. Se årsredovisning sid 2 för överblick: http://s1.q4cdn.com/293822657/files/doc_financials/annual_reports/WEBSITE-Fairfax-INDIA-Holdings-2016-Annual-Report.pdf

      Har inte köpt själv, ingen utdelning ett psykologiskt minus, handlas en del över bokfört värde nu tror jag. Är inte heller så inne på investmentbolag. Men på lång sikt, denna och möjligen HDFC är de som ligger nära till hands om jag måste välja. Tror definitivt den kan vara billigare i drift och ha mer "turbo" än den genomsnittliga Indienfonden.

      Radera
  8. Hej,
    Detta var ett mycket intressant investerings Case. Transport bolag är ofta mycket kapital-intensiva bolag om de själva äger fartygen/lastbilar etc. Hur kapital-krävande skulle du bedöma detta bolag är? Jag har själv letar ett tag efter något bolag där jag får exponering av rese-trenden som jag tror på långsiktigt. Beroende på vilka som gör prognoser för ökat resande i världen så tyder mycket på att det globala flygresande kommer mer än fördubblas de kommande två decennierna.
    Jag har själv kikar på Grupo Aeroportuario del Pacifico (PAC) som driver flygplatser i Mexiko och har en monopolställning (Wide moat enligt MS). Men den är alldeles för dyr enligt min mening i nuläget.
    Ett annat bolag är Travelsky som också har en monopol liknande position inom IT tjänster för flygindustrin i Kina (GDS och andra IT-tjänster) jag tycker värderingen inte är avskräckande och tycker det är positivt att Fundsmith äger aktien, men gillar inte det statliga ägandet. Ett annat bolag jag funderar på är Amadeus IT group som är marknadsledare inom GDS och även ledare inom 4 av 5 BRICS länder förutom Kina där Travelsky dominerar. Det jag gillar är att intäkter är kopplat till volym vilket ger stabilitet i lågkonjunktur (Amadeus minskade sina intäkter endast med ca 6% senaste finanskrisen men värderingen är tyvärr hög)
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Inte helt lätt att uppskatta capex och fler turer innebär fler båtar, och nya båtar behövs ibland. Men man kan förhoppningsvis få en slant när man säljer gamla båtar också. En uppskattning av capex från 2014 (finns kanske nyare) är ca 4 miljoner aud per år, kanske högre nu pga större bolag. Och man ser hur det svänger beroende på om man är färdiginvesterad för ett tag eller inte:https://www.bellpotter.com.au/onlineresearch/FileGet.aspx?guid=74CEBC2C-4BC9-4C1B-A29B-B902F759486C

      Tack för tipset på Travelsky och Amadeus IT. Kikat lite lätt och de ser fantastiskt stabila och jämna ut, åtminstone på ytan. Har inte sett dem innan pga att jag mest tittat på mindre bolag. Travelsky spontant mest spännande (inte large-cap och med asienexponering) men statliga ägandet är ett minus. Inte helt insatt i tekniken och om det ger "moat" men ska kika närmare, också på det andra.

      Stort tack för tipsen, sånt är alltid kul och uppskattas!

      Radera