söndag 27 augusti 2017

Fyra nyanser av mjölk - vad är värt att äga?


Under sommaren har jag funderat på mjölksektorn. I något så småtråkigt kan man faktiskt hitta investeringsalternativ som skiljer sig från mängden. Och många "kassakor". Man kan också fundera på framtiden för sektorn som helhet. Frågan är om traditionell mjölkproduktion är hållbar med tanke all mark, energi och vatten som går åt.

Jag tänker inte utesluta sektorn, äger ju A2 milk aktien, men hållbarhetsaspekten är något att tänka på. Och jag tror man bör vara försiktig med mjölkbolag i länder där mjölkkonsumtionen redan är hög. Här är hursomhelst fyra mjölkrelaterade investeringar. Fastnar du för någon? Jag har fastnat för en!

De fyra nyanserna - vilken är finast?

Vitasoy - sojamjölk
Ledande sojamjölksbolag i Asien med Hong-Kong som bas. Fördelarna är att de inte behöver ställa om eftersom sojamjölk är växtbaserad. Kan vara ett spel mot ökade medelklass (de dricks "on the go") och mer växtbaserat drickande i Asien, Australien och till och med i väst.

Nackdelarna är att jag är lite tveksam till att investera i Hong Kong. Bolaget växer också för dåligt i förhållande till sitt pris. Snickrar på en analys men det är min preliminära slutsats.

A2 Milk - specialmjölk
Ett Nyzeeländskt bolag som säljer nyttigare mjölk med enbart det ursprungliga A2-proteinet. Även om traditionellt mjölkdrickande inte ökar kan man växla över till den här från vanlig mjölk. Tillväxt kan ske genom att de som inte tål mjölk dricker den här igen, samt att den uppfattas som ett nyttigare alternativ. Med tanke på dess egenskaper kan de ta mer betalt för sin mjölk, även om hälsoeffekterna visserligen inte kan bevisas fullt ut. Finns i portföljen och har utvecklats fantastiskt, se senaste presentationen (t.ex. sid 5) för grafer på den starka tillväxten.

Ultrajaya - standardmjölk med tillväxt
Ultrajaya är Indonesiens Arla i tidigt skede. Medan mjölkdrickande i väst är inte på frammarsch startar man här från en låg nivå och de växer fint. Indonesien kan vara bästa mjölklandet eftersom grannländerna redan dricker typ dubbelt så mycket. I takt med ökad BNP och konsumtionsutrymme bör mjölkdrickandet fortsätta stiga. Sid 4 i en presentation visar att konsumtionen ökar med en liter per person och år. Ultrajaya är den starkaste lokala aktören (= varumärkes och distributionsfördelar) och i just Indonesien får du en stark strukturell tillväxt.

China Shengmu - ekologisk mjölk
China Shengmu är ett bolag som låter helt crazy. Eller vad sägs om att starta upp fullskalig ekologisk mjölkproduktion i Mongoliska ökenområden? Men det är faktiskt inte så tokigt som det låter - temperaturen för mjölkproduktion är idealisk och jordmånen under sanden är näringsrik. Tesen är att matskandalerna i Kina, och ökat hälsomedvetande, gör att man går över till ekologisk mjölk (alltså giftfri/ren/inga skandaler) och att ett lokalt bolag är en fördel. Att de faktiskt hindrar ökenspridning är ett plus och ökar hållbarheten. IPO-dokumentet från 140 beskriver deras konkurrensfördelar.

Observera också att de fick med "Mu" i namnet, men det räcker inte för en investering :-) Samma invändning som mot Vitasoy är att jag inte är så sugen på att investera i Hong Kong.

Och fyra mjölkbubblare
Valsoia är italienskt sojaföretag, men för svag tillväxt här i Europa tänker jag. Clover är sydafrikanskt, men jag har två bättre bolag där. Tat Gilda är en turkisk mjölkgigant, men jag vill inte investera i det landet. Noterbart är dock att Arisaig har köpt. Valener är kanadensiskt energibolag och har sin fantastiska cow-power-del som man knappt kan skriva om utan att dra på smilbanden. En extra bubblare är Avon Rubber, mjölkningsutrustning men även gummimasker för militärt bruk (vilken mix!). Dalsspira ska också nämnas men jag är inte så sugen på mjölk i Sverige faktiskt.

Synpunkter?
Jag har valt A2 milk för att de har helt klart mest unika produkter. Sedan funderar jag fortfarande starkt på Ultrajaya. Men hur mycket mjölk ska man ha i portföljen? Två bolag är kanske väl mycket? Särskilt om man plockar in hållbarhetsaspekten och framtida risker. Hur ser du på mjölkbolagen, vilken nyans gillar du bäst? Tror du att traditionell mjölkproduktion har en framtid på längre sikt? I väst och i öst?

Uppdatering 170827: Man kan argumentera för att vanlig mjölk är mer hållbar än t.ex. havre- och mandelmjölk. Här gäller det att ta hänsyn till alla effekter som t.ex. energiinnehåll och då finns inte behovet att ställa om för vanliga mjölkbolag. Se kommentarer i bloggen.

16 kommentarer:

  1. Jag gillar A2 och Ultrajayas storylines bäst och de är så pass olika att jag inte ser något problem med att ha båda i portföljen om du tror på dem. Annars har jag en idé som kan komma upp idag eller imprgon...

    Gällande hållbarhet är mjölk en utmärkt produkt. Oatly och veganer har så klart ett intresse av att svartmåla mjölken men tar man ett helhetsperspektiv är mjölk viktigt för att föda jordens befolkning.

    Näringsvärdet i mjölk är så pass mycket högre att jämförelser i utsläpp av växthusgaser bör göras mellan flaskvatten och havremjölk snarare än mellan havremjölk och riktigt mjölk (har tyvärr inte tittat på soja så där vet jag inte). Kons stora svaghet är metanproduktionen som vi säkert kan minska på sikt och fördelarna med att den äter födoämnena och dricker vatten som annars varit obrukbara för människan samtidigt som den producerar gödsel, mjöl och kött är enorm vilket bla studier på SLU om hållbar köttkonsuntion visar:

    https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/epok-centrum-for-ekologisk-produktion-och-konsumtion/nyheter/aldre-nyheter/2016/1/kott-och-mjolk-fran-djur-uppfodda-pa-bete-och-restprodukter-ger-det-en-hallbar-kost/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Ja, A2 och Ultrajaya är inte konkurrerande idéer så länge A2 inte går in i Indonesien. Och det lär troligen dröja mycket länge.

      Hållbarhetsfrågan är inte helt lätt. Mycket intressant om mjölk är mer hållbar som du säger. Och visst är det så att t.ex. mandelmjölk har extremt lågt innehåll, t.ex. 2% mandlar. Då kan ju vatten och ett knippe riktiga mandlar vara en smartare deal :)

      Ska gräva i länken du skickat, bra med sådan info. Lätt annars att bli formad av skrämselrubriker, dokumentärer som Cowspiracy, och enkla budskap. Oftast är ju frågorna komplexa!

      Radera
    2. Rent krasst har jag tappat tilltron för miljö/hållbarhet som marknadsföringsbudskap. All produktion har en miljöpåverkan och man måste en omfattande livscykelanalys där slutsatsen blir att det är bra för X och dåligt för Y. På ett rent personligt plan accepterar jag det och gillar analyserna. Men för marknadsförare tror jag det är svårt att i längden få premiumersättning för något där det inte är ett lätt val att göra det "snälla". Nu på morgonen uppdagades t.ex. att ekologisk gröt hade mer arsenik än den icke-ekoligiska på text-tv och hör hemma har vi bytt till Arla från Sju gårdar (lokalt alternativ) då Arla hämtar även från små mjölkbönder.

      Radera
    3. Håller med, man måste ta hänsyn till allt! En "miljövänlig" bil ska ju produktion också ingå och jag gissar (utan att räkna på det) att en äldre men ändå ok redan tillverkad bil på totalen kan vara smartare. Helhetsperspektivet måste finnas för att hållberhetsperspektivet ska bli rätt!

      I investeringssammanhang tänker jag mig att undvika bolag som inte är hållbara. Dels för att det känns bättre, men också för att riskerna blir lägre på sikt. Men vad som är hållbart/ohållbart är en svår bedömning, även om väl tex tobak knappast kan ha positiva egenskaper!

      Radera
    4. Jag tänker mer på t.ex. mjökkfrågan. Oatly kan driva en liten marknadsföringsvåg om hållbarhet men går den för bra kommer det en backlash då mindre nördiga människor än mig reagerar och kritiserar dem för sin marknadsföringsbluff.

      Förövrigt kan jag tipsa om att mathavre med lite tillsatta bönor (gärna sojabönor) ofta är ett utmärkt substitut för ris och definitivt mer miljövänligt.

      Radera
  2. Mycket intressant och bra genomgång. Verkar finnas bolag så det räcker till en mjölkfond nästan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Just det där att hitta spännande bolag i tråkiga branscher tror jag på!

      En mjölkfond...ja skulle säkert vara stabil tillväxt om man tog ledande aktörer och blandade mogna länder och tillväxtländer. Ocykliska konsumentvaror är en bra bransch!

      Radera
  3. Ja har ju också fastnat för A2, även om det finns saker att hålla ögonen på. Deras omvända vinstvarning nyligen på en relativt liten förändring, och VD:s minskning (senast i maj) har i mina ögon naggat förtroendet för ledningen i kanten. Hade dålig känsla inför rapporten, och minskade till ca 4%, men visade sig vara fel. Rapporten var bra, men inte så det motsvarar de senaste dagarnas uppgång. Omsättning i linje med förväntningar, vinsten bättre.

    Tycker inte heller att det finns motsättning i att äga Ultrajaya och A2. Och den förstnämnda är utan tvekan också intressant, även om jag nog redan ligger för tungt i Indonesien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, aldrig bra att VD:n minskar och aktien är ganska "poppis" i Australien om man läser på forum. Skulle något negativt hända (tillstånd i Kina?) finns nog en stor fallhöjd.

      Intressant att höra om Ultrajaya, överlappningen kan nog vara rätt liten ändå. Men skulle vara surt om A2 dagen efter jag ev köper meddelar att de ska in i Indonesien (men jag tror verkligen det dröjer!)

      Radera
  4. A2 ser som många säger väldigt intressant ut. Ställer mig dock frågande till eventuella konkurrensfördelar då även specialmjölk tenderar att bli en commodity. Hur ser du på inträdesbarriärer och liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är än så länge rätt ensamma om denna typ av specialmjölk. Visst finns risken att större aktörer gör något liknande eller marknadsför sig mot A2-hållet. Det som ändå utgör konkurrensfördelar är deras patent, varumärke och existerande samarbeten med bönder med A2-kossor. Om de kommer upp i skala i USA och UK kan det liksom i AU bli svårt för andra att komma ikapp. Allt sammantaget en "narrow moat" och inte wide om jag får gissa. Stor del av försäljningen är pulver i Kina så man borde gräva extra i just den biten.

      Radera
  5. Hejsan och tack för senast. Jag hittar inte Avon rubber på varken Avanza eller Dividend.com. Vilket land är de baserade i? Det finns däremot ett föreetag som heter Avon products. Är det ett systerföretag till detta mjölkmaskinsbolag som jag med min fascination för att leta efter Sälja-spadarföretag tycker låter mycket intressant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!

      Avon Rubber är brittiskt, det är orsaken till att de är svåra att hitta. Här är en länk till Financial Times uppgifter och de handlas på Londonbörsen: https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/summary?s=AVON:LSE

      Avon products låter liknande men det är skönhet och smink och sånt och noterar i USA. Namnen borde indikera en koppling, men verksamheterna är i alla fall rätt skilda.

      Radera
    2. Aha. Det borde jsag ju veta som ju har Londonbörsen som ett andra hem nästan :-) men tack för ett snabbt svar. Nu blir det djupdykning i gummi! :-)

      Radera
  6. Kollat nat pa Vietnam Dairy Products? Har inte sjalv kollat djupare, men Vietnam kan ju ofta vara intressant. World Class Benchmarking pa bolaget: http://becomeabetterinvestor.net/blog/vietnam-dairy-products-vinamilk-fan-request/

    Ser liknande ut fram till 1H17 inraknat. Growth sidan har forsvagats lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Hade gärna köpt den, men tyvärr går den inte att köpa via någon svensk aktör, vad jag vet. Måste öppna konto i utländsk bank vilket jag inte är sugen på.

      Ultrajaya är det närmaste jag kommer!

      Radera