onsdag 2 december 2015

Testat en afrikansk burgare


Är nu tillbaka efter en kort affärs- och semesterresa till London. Passade då givetvis på att besöka Famous Brands-restaurangen Steers. Det finns två ynka restauranger i London men 500 restauranger i Sydafrika och 45 i övriga Afrika.  Steers har vunnit utmärkelsen Sydafrikas bästa hamburgare 18 år i rad och bästa pommes 14 år i rad så förväntningarna var höga...

Måltiden får betyget 4+ av 5. Enda minus är att den var något svåräten. Burgaren var saftig och har en piri-piri krydda som ger en ovanlig smak i positiv bemärkelse. Stripsen var stora och kryddade i samma touch som hamburgaren. Smaken är ljusår ifrån McDonalds och mycket godare än Burger King. De enda som kommer i närheten är Max. Men mer kött, kladdigare och starkare smak än dem.

Restaurangen är för övrigt ganska liten och finns i en förort i London, Clapham Junction. Kanske ingen slump att restaurangen hamnade där då förorten förmodat har internationella inslag (många man mötte var afrikaner). En annan positiv recension hittar du här.

Som extra krydda pratade vi med franchise-tagaren. Hon kunde berätta att brödet, kryddorna och såsen kom från Sydafrika men att köttet var brittiskt liksom potatisen. Det måhända något överdrivna intresset förklarade jag med att vi var aktieägare på besök. Ett givande och trevligt samtal avslutades sedan med frasen "I'll look after your shares" vilket ju känns betryggande :-)

"Lynchning" är bra men säger inte allt?
Begreppet "lynchning" kan ge fel och hemska associationer men syftar på investeraren Peter Lynchs tankar om att det är en fördel att ha en personlig upplevelse eller koppling till det man köper. Aktieingenjören är en hejare på sådant. Och jag gjorde ett försök i serien "investera på väg till jobbet".

Vad säger du? En del menar att man måste känna till varje detalj av det man investerar i. Jag tror det räcker, och faktiskt säger mer att burgaren fått en utmärkelse. Men det är ändå en kul grej att se ett favoritbolag in action. Har en "dröm" om att besöka alla bolag i portföljen, och nu kan jag bocka av Famous Brands :-)

Hållbart med burgare?
Då och då kan jag fundera på ett hållbarhetsperspektiv i investeringarna. Med risk för att låta politisk korrekt och smått vegetarisk så är kött något som tär på jordens resurser. Men, som ni läste innan, så inhandlas i alla fall köttet lokalt. Och jag har svårt att se en risk ur ett finansiellt perspektiv. Straffskatt? Inte troligt. Köttförbud, inte på kartan. I värsta fall kan man väl gå över mot kyckling som är mer hållbart och redan finns på menyn. Och det är inte "slit och släng"-burgare utan kvalitet.

Hur smakar dina investeringar? Och är Burgar-bolag något att ha? Vilket i så fall? Jag föredrar Famous Brands framför t.ex. McD (halvsunkigt) och Chipotle (ingen utdelning). Som vanligt slänger jag ut frågan om det finns något bolag som slår detta i stabil tillväxt och finansiell hållbarhet. 33 procent i årlig totalavkastning sedan 1994 smakar gott. Burgarna också :-)

20 kommentarer:

  1. Hej Gustav
    Följer med fortsatt intresse din självständiga resa som investerare både vad gäller bolag och geografi, stay strong!
    Kolla gärna in Jollibee Food Corporation som alternativ till de traditionella burgerbolagen.
    Urstarka på Filippinerna men närvarande även i Nordamerika, mellan östern och i övriga Asien.
    Ha det bra!
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-)

      Jollibee är intressanta, tack för tipset. Arisaig-partners har dem som ett innehav i sin sin asienfond vilket tyder på långsiktiga möjligheter och en bra "moat".

      Möjligen lite högre värdering och mindre diversifiering & nyttighet än Famous Brands. Men de är på min bevakningslista för Asien som ska gås igenom snart!

      Radera
  2. Hej igen,
    Vill du fördriva tiden med att utforska snabbmats utbudet i österled så kolla även in Saizeriya och Mos Food i Japan (har båda även etableringar utomlands). Om inte annat så för att få en intressant inblick i produktutbudet, inte riktigt som på MCD här hemma...men snabbmat säljer dom och i stora mängder....
    Lite bekymmersamt är att värderingarna stigit kraftigt det senaste året, verkar gälla många japanska mat- och restaurangbolag, kanske jag vaknat för sent...
    Ha det!
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade jag ingen koll på, tack för tipsen! Det enda i Japan-väg jag kollat in är parkeringsplatser (Park24) och golfbanor (Accordia golf trust). Men snabbmat är lättare att ta till sig och relatera till. Bra tips!

      Radera
  3. @ Gustav
    Jag föredrar själv att köpa aktier i företag som har produkter jag gillar, sedan om det är Viagra eller öl är av underordnad betydelse. Uppmärksammade en hamburgerkedja som heter Shake Schack som har helt fantastiska burgare och ett koncept jag gillar. Jag gjorde ett mindre köp i våras även om jag tyckte det var väldigt, väldigt dyrt av den enkla anledningen att jag gillar det de gör och min tanke var att lägga aktierna på hyllan och vänta några år eller så. 6-7 veckor senare var det slut på min långsiktighet. Men som sagt var jag gillar verksamheter som har produkter jag själv skulle kunna använda. men ta nu det inte för ett köpråd, om ni nu inte har vägarna förbi Shake Schack, för burgarna är riktigt goda. //Stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Har inte de varit uppe i Börspodden också... om jag inte minns fel så var de för flottiga för deras smak. Men spontant ser de mycket goda ut och många verkar gilla dem: https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g60763-d911447-Reviews-Shake_Shack-New_York_City_New_York.html

      Radera
  4. Nu känner jag mig dum, tänkte inte alls på att Steers finns i London när jag var där . Jag spanade in Tesco och Sainsburys convenience stores där Tesco Express verkar gå mer och mer från "7/11 plus" till att vara en riktigt matbutik precis som Sainsbury. Men att äta på Steers hade helt klart varit bättre än att leva på Sainsburys egna premiumöl och Walkers historiska chipssmaker (lamm i mint var inte den sämsta...).

    En trendspaning därifrån är förövrigt att svensk dagligvaruhandel verkar ligga 3-10 år efter utvecklingen i Storbritannien. Vi bygger fortfarande stora köplador men där gav man upp "the space race" redan förra året och man har även kommit längre med "Made in Britain", vertikal integration och andra konkurrensmedel gentemot Lidl. Så jag kommer inte bli ett dugg förvånad om vi får en sättning i värderingen av svenska detaljhandelsföretag med tanke på att de är klart dyrare än sina brittiska motsvarigheter men verkar gå mot en likartad framtid.

    En rolig petitess i sammanhanget är förövrigt att ICA har kopierat Sainsburys strategi när de lanserar öl under sitt eget varumärke i samarbete med olika kvalitetsbryggerier (Grythyttan och Nils Oscar). Sainsbury har motsvarande samarbeten med t.ex. Shepherds Neame i sitt Taste the Difference koncept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är själv lite förvånad att jag hann före med den här :-)

      Lamm i mint...? Måste nog provas, spontant är man lite skeptisk!

      Spännande att läsa tankarna om detaljhandeln. Man undrar ju varför det inte kommit hit, eller om det bara är en tidsfråga. Kollar man på svensk kvalitetsindex har Lidl börjat komma ikapp, men gör väl ingen vidare expansion vad jag kan se i alla fall. Eller så kommer den. ICA kanske är hotad på sikt, och detaljhandeln är nog svårare än man kan tro (kolla bara på Woolworths).

      Har du någon tes i vad som gör att det möjligen inte händer i Sverige? Tidsfråga...eller svårare att få tag på mark och lokaler t.ex.?

      Radera
    2. Det smakade varken lamm eller mint så det var klart mindre äckligt än andra smaker såsom Marmite och "biff".

      Jag tror att det är två faktorer som samspelar:

      1) Huspriskraschen i Storbritannien fick många att se över sin ekonomi och sparandet har ökat kraftigt på bekostnad av konsumtionen. Att handla på lågpris är en del av den omställningen för många. Vi har inte haft en sådan krasch.

      2) Ledningarna på de fyra stora (Tesco, Asda, Sainsbury och Morrisons) satte en enorm prestige i att ta marknadsandelar. Det här innebär att man har haft en enorm överetablering av stora köplador där man i princip lagt hela kassaflödet på att "investera" i butiksexpansion trots att den totala dagligvarumarknaden inte ökat.

      Anledning nr 2 innebär att jag inte ens är helt säker på om Sainsbury och Tesco egentligen borde vara särskilt hårt ansatta av Lidl och Aldi. Jag tror att även om man förlorar marknadsandelar till så handlar det i stor utsträckning om priskänsliga kunder med låg lönsamhet. Att då tappa någon procent i marknadsandel men behålla de kunder som betalar mer är ingen större förlust. Det som händer just nu är då snarare ett resultat av överexpansion (vilket jag tror pågår i Sverige med tanke på hur vi fortsätter att bygga nya köpcentrum: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/12/centrumdoden-problem-for-dios-och.html) än av lågpriskonkurrens.

      Radera
    3. @Aktieingenjören

      Ett bra inlägg.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  5. Något av det mest korkade man kan ägna sig åt är just "Lynchning". Jag utgår ifrån att det skall vara en del av investeringsprocessen. Varför? Svar: Man utgår från vad man själv tycker om, eller uppfattar som snyggt, bra eller vad det nu må vara.

    Fallstudie: Jag vet inte hur många gånger jag har hört detta att McDonalds hamburgare smakar "sunkigt" smakar som en "torr ostmassa" smakar som "gummi". Studerar man McDonalds aktie, och dess utveckling, eller går in på deras restauranger tycks det råda högtrivsel.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort misstaget att inte hålla isär mig själv och målmarknaden en gång och det var första gången jag tittade på Apple.
      Men om vi tittar på t.ex.McDonalds är det viktiga inte vad du, jag och Gustav tycker. Utan det intressanta är vilka kundgrupper som går dit och om de kommer fortsätta göra det.

      Radera
    2. @Lars Jag tänker att det mer beror på vad man lägger i begreppet. Man kan nöja sig med att se det som ett sätt att upptäcka nya produkter/ideer/företag som man gillar men inte nödvändigtvis använder själv. Jag gillar tex SCA och deras produkter, däremot är det nog ingen av dom som jag själv använder. Jag vill tex minnas att mannen som först köpte konceptet MC Donalds gjorde det efter att ha observerat hur mycket kunder de hade i förhållande till sina konkurrenter.
      //Stavros

      Radera
  6. @Stavros

    Vi kanske pratar lite i gåtor. Jag vet inte om du pratar om mig? Jag tycker att de gånger jag varit på McDonalds har jag blivit imponerad av vad jag sett. Det är alltid en viss köbildning vid kassorna. Folk äter sin mat. Man har ett brett utbud att välja mellan. Glass, kaffe och givetvis en Big Mac som visst har ett eget prisindex.

    Allt är faktiskt väldigt prisvärt. "Restaurangerna" är snygga och trevliga i den meningen att man får vad man betalar för. Munger brukar säga If it´s trite is all right.

    McDonalds är just det slitet och nött, men dom levererar än produkt som kunderna uppenbart uppskattar. Man skall inte underskatt det.

    När jag känner för det kommer en avrättning av Starbucks, och mitt besök där.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  7. @Lars, Ja vi slänger oss gärna med begrepp som tex "Lynchning" som har lite olika innebörder beroende på vem man talar med.

    Att gå in på Mc Donalds och titta på kommersen, är för mig en form av "Lynchning", likväl som att det var ungefär det som Ray Kroc gjorde en gång i tiden.

    Min något luddigt formulerade poäng var att det inte nödvändigtvis behöver vara ett dåligt sätt att upptäcka nya investeringsmöjligheter på. Det var ungefär det jag försökte skriva. //Stavrso

    SvaraRadera
    Svar
    1. Begreppet Lynchning är en gammal ordvits som jag drog till med 2012 i ett av det fåtal tillfällen som jag lyckats få till en ordvits som åtminstone närmare sig Gustav-klass.

      Som ordvitsens skapare håller jag med dig om att Lars McDonalds-tolkning är ett bra exempel på en vettig "Lynchning" (jfr t.ex. med: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/04/en-av-de-bloggar-jag-tycker-ar-roligast.html)

      Radera
    2. Det är ett bra uttryck!
      Ray Kroc lär förresten även ha velat lansera en "ananas burgare" med ost på. Det är förmodligen ett bra exempel på varför man bör försöka se skillnad på produkter man själv tycker bra om och sådana som säljer bra.
      //Stavros

      Radera
  8. @Aktieingenjören

    Du uttrycker dig i termer av att "På aktiemarknaden verkar det räcka att inte vara korkad". Det tror jag också. McDonalds är ett slitet och nött företag, men dom levererar en produkt som kunderna uppskattar. Hade visst denna diskussion med Kenny i samband med min investering i Coca-Cola. En aktie som gav 3.25 procent
    i dagens låg ränta miljö.

    Håller med Munger If it´s trite it´s all right.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  9. Hej Gustav, Famous brands är en kvalitetsaktie. Med så många rekordresultat i rad går det inte att säga något annat. Andra bolag som jag har på bevakningslistan inom café och restaurang - branschen är Starbucks och Café de coral, men eftersom jag ställt upp en regel att inte köpa aktier över p/e 25 har jag inte kommit till skott. Jag håller med om att det är bra att ha personlig erfarenhet av investeringar gällande kvalitet men att man nödvändigtvis inte behöver använda eller tycka om produkten. Tycke och smak är ju individuellt och personligt. Jag dricker tex själv inte kaffe och alkohol men äger ändå Diageo och Nestlé . Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starbucks är på bevakningslistan liksom Café de Coral även om jag är lite osäker på de sistnämnda. De går lite knackigt och är väldigt tunga i just Hong-Kong. Men vettiga fonder, och vettiga investerare nämner dem och då är de intressanta per definition :-)

      Att inte köpa för mer än P/E 25 är inte så dumt. Väldigt enkelt och då hade jag t.ex. köpt Matahari lite billigare än vad jag gjorde :-)

      Fonden Arisaig Partners som jag tror fortfarande äger Cafe de Coral, har för övrigt några kloka meningar om vad man bör leta efter i Kina. Jag tar mig friheten att citera dem:

      "China’s consumer sector has now clearly evolved away from the crude old paradigm where manufacturing scale and distribution were the main criteria for success (best exemplified by our former holding, Tingyi). The brightest
      prospects lie ahead for those companies which have consistently invested behind premium brands (e.g. Orion); operate in fragmented sectors with potential for formalisation and premiumisation (e.g. Foshan Haitian); or those exposed to value‐added, high growth categories (e.g. Vitasoy)."  

      Hämtat från deras senaste månadsrapport:
      http://www.arisaig-partners.com/download.php?file=Arisaig-Diaries-October-2015.pdf

      Radera