A swedish private investor that’s building a truly global equity portfolio. My focus is small family companies with low valuation, competitive advantages and very strong finances. I look all over the world but only invest in democracies. The portfolio includes companies from Indonesia, the Philippines, Singapore, South Africa, Greece and Lithuania. The vast majority of the companies are (to us) unknown market leaders that dominate their home market.
söndag 26 maj 2013
Investera på väg till jobbet - tandkrämstankar
"Investera på väg till jobbet"-serien tar klivet in i badrummet. Efter frukosten måste man givetvis borsta tänderna och kanske ta en dusch.
Tandkrämskampen brukar oftast stå mellan Colgate eller Pepsodent och jag köper de som är billigast för tillfället. Har ni förresten tänkt på att det på många sätt påminner om en annan kamp? Cola - Pepsi låter ju nästa precis som Colgate - Pepsodent - i alla fall om man ska uttala det med munnen full av tandkräm. Likaså är båda bolagen amerikanska giganter och troligtvis bittra rivaler.
Colgate är noterad på New York börsen och en stabil och trevlig aktie. Den rejäla skuldsättningsgraden gör att jag inte är intresserad av ett köp. Pepsodent ägs av Unilever, som ligger mycket närmare en investering.
Sett ur ett varumärkesperspektiv drar definitivt Pepsodent längsta tandborst-strået när det gäller låg risk. Vilken mardröm att heta Colgate! Minsta skandal gör att någon käck journalist kommer kalla dem Colgate.
Något som kan drabba båda dessa märken är butikernas satsning på egna varor. Givetvis väljer jag inte Willys eller ICAs tandkräm vid samma pris. Men om de kostar mycket mindre och smakar likadant då? Här finns en uppenbar risk tycker jag, och det gäller kanske även Procter & Gamble. Jag tror det är ganska farligt på sikt att inte ha några egna säljkanaler.
Blackmores är ett klassiskt Australiensiskt vitaminbolag (ungefär som Friggs i Sverige) som finns i portföljen och har drabbats en hel del. Varuhusen som ju är deras främsta säljkanal har blivit starkare förhandlare, gett dem mindre butiksplatser och dessutom börjat sälja mer egna varor. Frågan är om det är en trend som kommer att fortsätta och bli starkare och starkare? Det krävs nog riktigt starka varumärken för att stå emot och överleva med god marginal. I och för sig är det väl just sådana giganter som Pepsodent, Colgate, Yes, Pampers och liknande som klarar det. Förhoppningsvis även Blackmores.
Annars är just tandkräm en suverän produkt - tänder behövs ju borstas hela tiden, något som kan ge investerarna stort smile när de tänker det.
För att gå till ett närliggande ämne så kör jag med en eltandborste. Skulle kunna skriva några rader om Fortum men väljer istället Procter & Gamble. Min högst subjektiva uppfattning är att Oral-B varianten är något som man väljer i första hand. Skulle inte komma på idén att köpa ICAs egna eltandborste om den nu finns. Så sett till borsten tycker jag Procter & Gamble ligger bra till. En sådan sak som utbytesborsthuvuden lär marginalerna vara grymma på t.ex.
Vilken tandkräm och borste föredrar du? Och har du investerat i något bolag inom denna sektor?
Inte i något av de stora, men jag har lite aktier i Orkla som i sin tur äger Jordan (http://www.orkla.no/Nyheter-og-Media/Nyheter/Fremgang-for-Orklas-merkevarer2/(language)/nor-NO)
SvaraRadera/H
Aha, Orkla tänkte jag inte på! Jordan känner jag till och de verkar ju gå bra. Har själv Procter & Gamble och är inte sugen på Orkla då de har en hel del tveksamma innehav, men de ska väl fokusera verksamheten om jag minns rätt. Fint bolag i grunden men likt Hakon Invest så drar de dåliga bolagen utanför kärnverksamheten ner kvaliteten totalt. Men ändring kan vara på väg och då är jag mer intresserad av dem...
RaderaOral-b har ju även tandkräm så P&G känns klockrent!
SvaraRaderaJa, tänkte inte på det men det känns ju verkligen logiskt:-)
RaderaHar själv, liksom säkert majoriteten (?) av eltandborstanvändare, Oral-B. Om det är P & G som är ägare så måste det ju vara en fantastisk produkt i deras flora, man köper ju ganska ofta nya (svin)dyra borsthuvuden. Påminner väldigt mycket om Gillettes rakblad som dominerar totalt och kan sätta priset därefter.
SvaraRaderaSkulle inte heller köpa Colgate pga skuldsättningen, kanske inte heller P&G av samma skäl (?). Men minst lika viktigt är nog konkurrensen från butikernas egna varumärken. Hur stort är Oral- b hos P & G. Har P & G fler liknande kassakor med vallgrav inom koncernen, dvs inte bara starka varumärken?
C Gasell
Procter & Gamble har en del fina kassakor som Pampers, Ariel Always och Yes. Funderar en del på hur stor del av dem som klarar sig vid ännu hårdare konkurrens från butikernas varumärken. Även rakbladen har faktiskt stött på motstånd i form av vassare (!) konkurrenter.
RaderaKan komma ett inlägg om Procter huruvida de är en säker aktie eller en "Gamble":-)
Tandkrämsproducenter är nog en sektor jag helst undviker.
SvaraRaderaÄven om vi allihopa använder tandkräm så är företagen helt enkelt alldeles för dyra och beroende av återinvesteringar i sina varumärken.
Ja, det är ju ganska nära till närmsta konkurrent och kunderna måste återvinnas gång på gång. På så sätt är varumärke inte en superstabil konkurrensfördel. Är själv något skeptisk eftersom ICAs och Willys tandkräm säkert blir godare och godare vad det lider.
RaderaMorningstar tycks dock gilla branschen när de kommenterar Colgate: "The global toothpaste market--which boasts healthy margins, low private-label penetration rates, and high levels of brand loyalty--is quite attractive, and the economies of scale that stem from Colgate s expansive geographic reach (80% of sales derived outside North America, including 50% from faster-growing emerging markets) is impressive."
Jag är inte så förtjust i Morningstar, jag tycker mer att de brukar försöka rättfärdiga marknadssentiment än att förklara dem.
RaderaI det här fallet tycker jag att man har fått kausalitetssambanden helt fel.
Jag skulle beskriva det enligt följande.
Effektiv logistik och billiga produkter kännetecknar alla stora märken.
Kunden känner igen alla varumärken och väljer något på måfå baserat på pris, rutin och igenkänning.
Företagen "återvinner" hela tiden kunder genom intensiv marknadsföring.
Den enda "moaten" som finns är alltså att logistiken kräver skalfördelar och att marknadsföringskostnaderna är stora. Bruttomarginalen blir alltså hög men nettomarginalen är inte lika imponerande.
Ja i det här fallet går jag också i opposition mot Morningstar. Tror inte lojaliteten är så stark på tandkrämsfronten. Handlar inte om någon smakupplevelse som är positiv på samma sätt som Coca Cola t.ex.
RaderaAnledningen till att jag lyssnar så mycket eller åtminstone influeras av Morningstar är att det går att hitta alla möjliga kommentarer. Men i fallet med Munich Re går de rakt mot Buffett (och mig för den delen:-) när de menar att "moat" saknas. De är ofta skeptiska till vissa branscher, t.ex. försäkring. Inkonsekvent då t.ex. amerikanska Chubb anses ha en vallgrav men inte Munich Re.
Ska nog se Morningstar mer som inspiration än sanning, sund skepsis är nog på sin plats:-)
Fick massa gratisprover från Oral-b sist jag var hos folktandvården, fin reklam. Måste säga att den kändes jäkligt bra och tydligen skyddar den bäst på de områden tandläkarna kollar mest! Fin marknadsföring av P&G, fungerar helt säkert väldigt bra att göra reklam på det här sättet, tyvärr var eftersmaken inte helt klockren.
SvaraRaderaSmart av Procter & Gamble! Tror även man även efter förlossningen får just Pampersblöjor till sin lilla småtting. Dom kan sin sak när det gäller marknadsföring! Enda som behöver bättras på är eftersmaken:-)
Radera