tag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post6169913267875075892..comments2024-03-28T09:21:16.083+01:00Comments on Gustavs aktieblogg: Investera på väg till jobbet - tandkrämstankarGustavhttp://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-35152538600583862012013-06-01T14:58:23.328+02:002013-06-01T14:58:23.328+02:00Smart av Procter & Gamble! Tror även man även ...Smart av Procter & Gamble! Tror även man även efter förlossningen får just Pampersblöjor till sin lilla småtting. Dom kan sin sak när det gäller marknadsföring! Enda som behöver bättras på är eftersmaken:-)Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-3190176247504626702013-06-01T08:10:16.808+02:002013-06-01T08:10:16.808+02:00Fick massa gratisprover från Oral-b sist jag var h...Fick massa gratisprover från Oral-b sist jag var hos folktandvården, fin reklam. Måste säga att den kändes jäkligt bra och tydligen skyddar den bäst på de områden tandläkarna kollar mest! Fin marknadsföring av P&G, fungerar helt säkert väldigt bra att göra reklam på det här sättet, tyvärr var eftersmaken inte helt klockren.stabilekonomihttp://stabilekonomi.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-3245115798618942522013-05-28T18:51:06.304+02:002013-05-28T18:51:06.304+02:00Ja i det här fallet går jag också i opposition mot...Ja i det här fallet går jag också i opposition mot Morningstar. Tror inte lojaliteten är så stark på tandkrämsfronten. Handlar inte om någon smakupplevelse som är positiv på samma sätt som Coca Cola t.ex. <br /><br />Anledningen till att jag lyssnar så mycket eller åtminstone influeras av Morningstar är att det går att hitta alla möjliga kommentarer. Men i fallet med Munich Re går de rakt mot Buffett (och mig för den delen:-) när de menar att "moat" saknas. De är ofta skeptiska till vissa branscher, t.ex. försäkring. Inkonsekvent då t.ex. amerikanska Chubb anses ha en vallgrav men inte Munich Re.<br /><br />Ska nog se Morningstar mer som inspiration än sanning, sund skepsis är nog på sin plats:-)Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-34422808469236377992013-05-28T11:12:46.982+02:002013-05-28T11:12:46.982+02:00Jag är inte så förtjust i Morningstar, jag tycker ...Jag är inte så förtjust i Morningstar, jag tycker mer att de brukar försöka rättfärdiga marknadssentiment än att förklara dem.<br /><br />I det här fallet tycker jag att man har fått kausalitetssambanden helt fel.<br /><br />Jag skulle beskriva det enligt följande.<br /><br />Effektiv logistik och billiga produkter kännetecknar alla stora märken.<br />Kunden känner igen alla varumärken och väljer något på måfå baserat på pris, rutin och igenkänning.<br />Företagen "återvinner" hela tiden kunder genom intensiv marknadsföring.<br /><br />Den enda "moaten" som finns är alltså att logistiken kräver skalfördelar och att marknadsföringskostnaderna är stora. Bruttomarginalen blir alltså hög men nettomarginalen är inte lika imponerande. Aktieingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/16945171005387145696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-3133898221333612812013-05-27T19:38:18.649+02:002013-05-27T19:38:18.649+02:00Ja, det är ju ganska nära till närmsta konkurrent ...Ja, det är ju ganska nära till närmsta konkurrent och kunderna måste återvinnas gång på gång. På så sätt är varumärke inte en superstabil konkurrensfördel. Är själv något skeptisk eftersom ICAs och Willys tandkräm säkert blir godare och godare vad det lider.<br /><br />Morningstar tycks dock gilla branschen när de kommenterar Colgate: "The global toothpaste market--which boasts healthy margins, low private-label penetration rates, and high levels of brand loyalty--is quite attractive, and the economies of scale that stem from Colgate s expansive geographic reach (80% of sales derived outside North America, including 50% from faster-growing emerging markets) is impressive."Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-5328816556322129202013-05-27T19:34:32.440+02:002013-05-27T19:34:32.440+02:00Procter & Gamble har en del fina kassakor som ...Procter & Gamble har en del fina kassakor som Pampers, Ariel Always och Yes. Funderar en del på hur stor del av dem som klarar sig vid ännu hårdare konkurrens från butikernas varumärken. Även rakbladen har faktiskt stött på motstånd i form av vassare (!) konkurrenter.<br /><br />Kan komma ett inlägg om Procter huruvida de är en säker aktie eller en "Gamble":-)Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-531649976478899112013-05-27T19:30:52.939+02:002013-05-27T19:30:52.939+02:00Ja, tänkte inte på det men det känns ju verkligen ...Ja, tänkte inte på det men det känns ju verkligen logiskt:-)Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-198023472190195882013-05-27T12:27:33.122+02:002013-05-27T12:27:33.122+02:00Tandkrämsproducenter är nog en sektor jag helst un...Tandkrämsproducenter är nog en sektor jag helst undviker.<br /><br />Även om vi allihopa använder tandkräm så är företagen helt enkelt alldeles för dyra och beroende av återinvesteringar i sina varumärken.Aktieingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/16945171005387145696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-281644204814399642013-05-26T23:34:56.474+02:002013-05-26T23:34:56.474+02:00Har själv, liksom säkert majoriteten (?) av eltand...Har själv, liksom säkert majoriteten (?) av eltandborstanvändare, Oral-B. Om det är P & G som är ägare så måste det ju vara en fantastisk produkt i deras flora, man köper ju ganska ofta nya (svin)dyra borsthuvuden. Påminner väldigt mycket om Gillettes rakblad som dominerar totalt och kan sätta priset därefter.<br /><br />Skulle inte heller köpa Colgate pga skuldsättningen, kanske inte heller P&G av samma skäl (?). Men minst lika viktigt är nog konkurrensen från butikernas egna varumärken. Hur stort är Oral- b hos P & G. Har P & G fler liknande kassakor med vallgrav inom koncernen, dvs inte bara starka varumärken?<br /><br />C GasellAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-4380689740686131542013-05-26T20:27:24.102+02:002013-05-26T20:27:24.102+02:00Oral-b har ju även tandkräm så P&G känns klock...Oral-b har ju även tandkräm så P&G känns klockrent!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-8664686365453250842013-05-26T20:05:32.856+02:002013-05-26T20:05:32.856+02:00Aha, Orkla tänkte jag inte på! Jordan känner jag t...Aha, Orkla tänkte jag inte på! Jordan känner jag till och de verkar ju gå bra. Har själv Procter & Gamble och är inte sugen på Orkla då de har en hel del tveksamma innehav, men de ska väl fokusera verksamheten om jag minns rätt. Fint bolag i grunden men likt Hakon Invest så drar de dåliga bolagen utanför kärnverksamheten ner kvaliteten totalt. Men ändring kan vara på väg och då är jag mer intresserad av dem...Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4522051609869184433.post-72792092017278137702013-05-26T17:37:05.876+02:002013-05-26T17:37:05.876+02:00Inte i något av de stora, men jag har lite aktier ...Inte i något av de stora, men jag har lite aktier i Orkla som i sin tur äger Jordan (http://www.orkla.no/Nyheter-og-Media/Nyheter/Fremgang-for-Orklas-merkevarer2/(language)/nor-NO)<br /><br />/HAnonymousnoreply@blogger.com