Det här med aktier är svårt. Riktigt svårt. Vi kan ta ett av mina bolag som simpelt exempel, Somero Enterprises som gör betonglasermaskiner. De maskinerna fixar jämna betongplattor på ett snabbt och effektivt sätt. Här skulle vi kunna gräva ner oss i betong, laser och byggteknik, men inte idag.
Bolaget är ett bra exempel vilka svåra avvägningar man ska göra i ett case. När ska man minska? Hur påverkar en lågkonjunktur? Och hur kan nya produkter förändra bolagets framtid?
Konstant avvägning - ska man minska?
Jag köpte bolaget i början av 2016 kring 120 pence. Nu står den i ca 320 pence. Har jag varit med på hela resan? Nej. Jag har minskat i två omgångar eftersom jag varit rädd för cykliska risker och jag hade efter uppgången en rätt hög andel. Man får minnas att bolaget drabbades hårt under 2008 och nästan gick omkull, men då var de skuldsatta, nu har de nettokassa.
Med facit i hand var jag för feg och sålde för fort. Men vid portföljandelar på 10% med något lätt cykliskt blir i alla fall jag lite rädd, om jag känner mig själv.
Cykliska inslag vs megatrender
Jag gillar att äga ocykliska bolag eftersom det blir mycket mindre att fundera på. Mjölk och trapphissar är inte så värst cykliska. Somero har däremot en uppenbar koppling till nybyggnationer. I sämre tider bygger man mindre.
Men sedan finns det sådant som går åt andra hållet. Blickar vi framåt tror jag starkt på nya byggnader för e-handelslogistik och automation. Båda dessa megatrender gynnar Somero. Oavsett konjunktur kommer fler handla på nätet och det konsumentbeteendet skapar behov av nya lokaler. Och automatisering antar jag kan behöva nya lokaler. Jämna golv bör vara en simpel basförutsättning. Bolaget är ett "hackor och spadar"-bolag mot dessa två starka trender.
Går man till siffror är citatet från denna rapport spännande:
Noting that e-commerce requires three times as much space as other warehouse uses, the report points out that every $1 billion in new e-commerce sales requires one billion sq. ft. of additional distribution space. Given the forecast for growth in e-commerce sales, this translates to demand for 40 million sq. ft. of new warehouse space by 2020.Men ändå? Hur mycket stannar av om konjunkturen stannar. Jag vet inte.
Effekten av nya maskiner för High Rise?
Bolaget har i presentationer och i webbcasts pratat om att de utvecklar produkter för "High Rise". En stor marknadspotential nämns utan att den definierats. Detta blir en positiv svårighet.
Första utmaningen är att förstå vilka produkter och vilken marknad vi pratar om och bara en sån sak är svårt utan branscherfarenhet. Är det industri eller skyskrapor? Åker maskiner runt på flera våningar eller är det större/bättre/starkare plattor om byggnaden ska vara i flera plan? Och man vet inte ens om produkten lyckas. Jag gissar att vi pratar alla typer av byggnader och flera plan och att utmaningen är att utrymmet är begränsat när man inte är på markplan. Blir inte helt klok trots två lyssningar på deras investor presentation. Någon som är mer inne i branschen kan säkert gissa bättre?
Convicion - viktigast av allt?
Backar man ett steg handlar allt om conviction. Har jag övertygelse nog att äga bolaget med 1, 5, eller 10 procent av portföljen? Ett exempel på convicion-höjande åtgärder är att googla på laserläggare och se att Somero-maskinerna även finns i Sverige. Att marknaden kan vidgas till high rise ökar min conviction något. Men man kan alltid sänka conviction genom att titta på utvecklingen 2008-2012. Visst är det svårt att ta höjd för det okända, Eller hur?