Har haft kontakt med BkkBanker, alias Alexander Wetterling som jobbar för A. Stotz Investment Research. De har utvecklat ett mycket intressant koncept som de kallar World Class Benchmarking. Följ honom för övrigt på Twitter om ni inte gör det redan på @bkkbanker
I korta drag handlar konceptet om ett fokus på lönsam tillväxt och att bolag jämförs mot varandra i vissa kategorier. Om bolaget t.ex. tillhör de 10% bästa i lönsamhet får de en 1:a vilket är bäst. Du får genom modellen en kvalitetsmätning och bolag med hög kvalitet ska ha större chans att gå bättre.
Egna portföljen
Jag har fått en genomgång av åtta bolag i min egen portfölj. De andra gick inte att få värden på av olika skäl. Observera att det finns en simpel logik som följer trianglelns utformning. Profitable growth delas upp i Profitability och Growth. Profibatility är Return on assets och delas upp i Asset utilization och Profit Margin. Growth är Earnings per share och delas upp i Sales Growth och Margin change.
Matahari Department store jämförs med
1,420 medelstora bolag i sällanköpssektorn. De rankas i topp på lönsam tillväxt
och lönsamhet sedan 2012. Tillväxt är vad som kan förbättras.
Famous Brands jämförs också med 1,420 medelstora bolag i sällanköpssektorn. De rankas i topp på lönsam tillväxt och lönsamhet precis som Matahari Department store. I och med att bolaget rankas i den första decilen i försäljningstillväxt de senaste 12 månaderna, så behöver de förbättra marginalen för att tillväxtranken ska komma upp.
8990 Holdings (HOUSE) rankas gentemot
350 medelstora fastighetsbolag runtom i världen. Vi kan se att de rankas topp 10% på kombinationen av lönsamhet och tillväxt. Vad som ger dem denna höga ranking är deras goda lönsamhet, medan tillväxten är sämre jämfört med andra medelstora
fastighetsbolag.
För Somero kan vi se
att de rankas bland de bästa i världen på lönsam tillväxt och jämförs med 980
and småbolag i Industrisektorn. Tillväxten är det som har börjat gå sämre, där kan vi se att bolaget endast uppnådde en rank 7 de senaste 12 månaderna. Även då
försäljningen tappat ett steg i rank till nr 3, så är det främst
marginalförändringen som är ett problem. Med andra ord så gör de mindre vinst
per såld krona än tidigare.
Savaria har tappat i
rank till nr. 3 i de senaste 12 månaderna. Detta beror på att de andra små
bolagen i Industrisektorn som de jämförs med har förbättrats relativt mer på
lönsamhet, även om ranken är den samma. Vi kan se en positiv trend längst ner i
pyramiden, vilket bådar gott för framtiden. Främst behöver bolaget förbättra
sin nettomarginal, då de redan är bäst gällande effektivitet och
försäljningstillväxt rankas 3:a.
Premier Marketing (PM) ligger på gränsen
mellan första och andra decilen på lönsam tillväxt, du kan se att ranken har
varierat mellan 1 och 2 över tid. Deras styrka ligger i lönsamheten, och denna
lönsamhet drivs av en hög effektivitet som rankas 1:a i och med att
nettomarginalen endast rankas 4:a i jämförelse med andra bolag av liknande
storlek och i samma sektor.
MTN tappade sin nr. 2
rank under de senaste 12 månaderna. De tappade i rank på alla plan, men
huvudsakligen så ser det ut som att intäkterna minskat. I och med att Telekombolag
kan ha svårt att sänka sina kostnader snabbt så kommer lägre försäljning att
påverka marginalerna också.
eWork rankas fortfarande under genomsnittet (som är nr. 5 i rank). Vad som är intressant att se här är att deras rank har börjat förbättras sedan 2013. I videon ovan så säger de att förbättring i rank är vad som i störst utsträckning brukar leda till bättre kursutveckling. Sen kan eWork på grund av sin affärsmodell (förmedlare med stora kundfordringar etc) vara svår att jämföra med andra.
Summering
Jag tycker det här ger en intressant helhetsbild! Man ser att vissa bolag är svagare och andra starkare och kanske kan det leda till att de sämsta ska säljas. Det gav mig också vatten på min kvarn att vissa bolag har riktigt hög kvalitet även i ett globalt perspektiv, tex Matahari och Famous Brands.
Vad tror du? Kan det här vara något intressant? Jag tyckte i alla fall det ger ett nytt perspektiv!