Aktie: MTN Group
Notering: Sydafrika (MTN:JNB), USA (MTNOY:PKC och MTNOF:PKC)
Kurs: 212 ZAR
Direktavkastning: ca 5,5 procent förväntad
Courtage hos Avanza: ca 750 kr eller 150 kr (USA) + avgifter
Under förra veckan sålde jag Telia och köpte MTN Group istället, kurs (204 ZAR). Minskade lite i Protector vid kursrusningen efter rapporten och plockade in det i köpet också. En miniökning i högutdelaren eWork hanns också med, samt en minskning i Handelsbanken. Men åter till MTN.
Hur köper man aktien? Var?
Du kan handla aktien hos Avanza via telefonorder. Trots att uppgifter saknas är det möjligt att handla direkt i Sydafrika och andra exotiska marknader som t.ex. Turkiet, Indonesien, Malaysia och Japan. Courtaget i Sydafrika är högt (normalt 749 kr) och dessutom tillkommer en växlingsavgift på 0,25% samt en liten avgift i Sydafrika. Orden kan dock justeras under dagen och för mig har det fungerat ok trots allt.
Bolaget går också att köpa i USA, Pink Sheets (ticker MTNOY och MTNOF) och courtaget blir då cirka 150 kr + växlingsavgift. Jag skulle gå på den första med Y på slutet pga mycket bättre omsättning, men har inte läst in mig på skillnaderna. Omsättningen är dock lägre än Johannesburg, du får en avgift på utdelningen, samt ytterligare en valuta (USD) att hålla reda på (uppdatering, feltänk från min sida, USD spelar ingen roll). Beroende på orderstorlek kan det givetvis vara mycket smartare att köpa i USA trots allt. Möjligen finns en risk med Pink Sheets i sig, men MTNOY har hyfsad omsättning.
Valde att köpa aktierna i min kapitalförsäkring och inte ISK eftersom jag annars riskerar att inte få tillbaka all källskatt.
Var finns info?
Den uppenbara källan är givetvis bolagets hemsida. Men sedan finns ett antal intressanta källor man kanske inte tänker på:
- 4-traders (nyckeltal, prognoser)
- Financial Times (nyckeltal, prognoser)
- Moneyweb (nyckeltal, artiklar)
- Seeking Alpha (artiklar)
- Carnegie Afrikafonds nyhetsbrev
Själv tänker jag hårdbevaka hur Carnegie Afrikafond gör med sitt största innehav, MTN är 9 procent av fonden. En given tanke är varför man ska ge sig in i marknader där man har ett informationsunderskott. Mitt svar är den överskottsinformation du bombarderas av i Sverige likväl kan vara svår att sålla bort. Du har ändå tillräcklig information om du nöjer dig med de stora dragen,
Och varför Afrika?
Tja, högre courtage, politiska risker och inflation är en nackdel. Samtidigt är Afrika något som verkligen växer, jag menar dels växande befolkning men framför allt en snabbt växande medelklass. Detta syns inte i medierapporteringen som är kroniskt negativ. Jag siktar inte heller på vilka bolag som helst i Afrika utan de som verkligen gynnas av en rikare medelklass och ökad inhemsk konsumtion (t.ex. Famous Brands, MTN Group och Discovery Ltd).
Ett begrepp i sammanhanget är "the demographic dividend" och jag är ju en utdelningsinvesterare :-)
Och varför Afrika?
Tja, högre courtage, politiska risker och inflation är en nackdel. Samtidigt är Afrika något som verkligen växer, jag menar dels växande befolkning men framför allt en snabbt växande medelklass. Detta syns inte i medierapporteringen som är kroniskt negativ. Jag siktar inte heller på vilka bolag som helst i Afrika utan de som verkligen gynnas av en rikare medelklass och ökad inhemsk konsumtion (t.ex. Famous Brands, MTN Group och Discovery Ltd).
Ett begrepp i sammanhanget är "the demographic dividend" och jag är ju en utdelningsinvesterare :-)
1. Funnits i 10 år och delat ut de senaste 2 åren
Grundat 1994 och delat ut sedan 2004 (uppdaterat).
2. Utdelningsväxare eller högutdelare?
Både och faktiskt! Under 2015 förväntas direktavkastningen blir 5,5 procent, dvs Telia-klass, och den har under åren stadigt växt.
3. Enkel verksamhet som man förstår sig på och gillar
Ja, telefoni, bredband och fiber är väl en del av infrastrukturen numera.
Bolaget ser jag ungefär som en blandning av Fortum (utility), Telia (telekom) och H&M (starkt varumärke) om man skruvar upp tillväxten i de två första.
4. Starka konkurrensfördelar, gärna en "vallgrav"
De konsekvent höga marknadsandelarna (de är 1:a och 2:a) gör att licens-, reklam- och nätkostnader kan slås ut på många användare. Precis som Telia har bäst marginaler där de är störst borde samma sak gälla MTN. I de fall de bygger fibernät så kan det bli små lokala monopol, se Nigeria som exempel.
Vissa byteskostnader finns hos konsumenterna även om det i och för sig är ganska lätt att byta telefoni- och internet abonnemang numera.
Vissa byteskostnader finns hos konsumenterna även om det i och för sig är ganska lätt att byta telefoni- och internet abonnemang numera.
Deras varumärke är superstarkt. I den här rapporten finns de med som enda afrikanska bolag bland världens 100 starkaste varumärken. I inledningen nämns de tom i samma mening som IKEA, vilket är lite kul:
"IKEA has successfully positioned itself
as different and great value rather than cheap, while MTN is
growing rapidly in African markets buoyed by its mission to help
people. Red Bull is an experiential lifestyle brand defining
differentiation, while there are huge international opportunities
for PingAn Insurance, an entrepreneurial private brand."
Som kuriosa är PingAn Insurance som också nämns ovan det bolag i Kina som Discovery Ltd har samarbete med. Sammantaget ser jag MTN som en lågkostnadsproducent med ett starkt varumärke.
5. Måttlig skuldsättning
Debt/Equity på 0.41 att jämföra med Telias 0.91 när jag tittar på Financial Times.
6. Pålitlig ledning med egna innehav
Jag tog en sväng ner till Sydafrika och snackade med hela gänget innan jag köpte in mig... nej, faktiskt inte :-) Däremot så åker Carnegies förvaltare Karin Fries då och då dit och har bolaget som största innehav. Det borde vara en kvalitetsstämpel.
7. Tillväxtmöjligheter
Ett rungande ja skulle jag säga, det här är väl en av de sista tillväxtmarknaderna? Du har en befolkning som växer, en medelklass som växer ännu snabbare, mobilanvändande som ökar, internettrafik som ökar etc. Här är en liten beskrivning av caset, låter ju ganska bra med 240 miljoner nya mobila internetanvändare till 2020? Om MTN bara behåller sin marknadsandel så borde tillväxten vara given.
Endast 30 % av försäljningen kommer från Sydafrika vilket gör att de har bevisat att de har en modell som fungerar utomlands.
Endast 30 % av försäljningen kommer från Sydafrika vilket gör att de har bevisat att de har en modell som fungerar utomlands.
Värdering då?
P/E 14 på 2014 års vinst, och förväntat 12 på 2016 års vinst. Det roliga är att förväntad direktavkastning går från 5,5 procent till knappa 7 procent. Vi har en högutdelare där utdelningen växer och ROE ligger kring 25 procent.
Vinsttillväxten de senaste 5 åren är 12,5 procent och utdelningen har vuxit snabbare än så. För att vara ett så högkvalitativt och högutdelande bolag tycker jag värderingen är ganska låg. Min "riktkurs" enligt mina amatörformler är dryga 300 ZAR.
En jämförelse med Telia ger vid handen att de på 1-2 års sikt går om i utdelning och med tanke på hur tunga Telia är i Norden (=låg tillväxt) och vad som kan hända i Öst (läs Putin) så är väl riskerna större i Telia på lite sikt? Vad kan hända som rubbar MTN? Med högst marknadsandelar måste man väl schabbla bort sig rejält om man låter konkurrenter med sämre lönsamhet komma förbi. Visst är valutarörelserna något att beakta, men de är diversifierade och har största försäljningen (70%) utanför Sydafrika.
Kanske är det galet att byta bort bredband till Svensson-villan mot bredband i Lagos. Eller inte. På punkt efter punkt är MTN Group ett bolag som ser bättre ut än Telia. Till skillnad från Millicom har de en låg skuldsättning och är fokuserade på Afrika (med undantag för typ Syrien, Iran och Afghanistan!). Låt dock inte de sista verksamheterna inte skrämma, absoluta tyngdpunkten är i Afrika. Att valutarisker finns är dock ett mer verkligt hot även om intäkterna är diversifierade (uppdaterat).
Nej, jag har ändå köpt in mig och känner mig trygg med det. Om man ska äga något telekombolag tycker jag detta verkar vara något av det mest intressanta som finns! Till skillnad från t.ex. Kina så är bolaget inte heller lika "hett" (förutom klimatet) vilket gör att värderingen är lägre.
Vad säger du om detta bolag? Vad får dig att inte köpa?