söndag 18 maj 2014

En fantastisk fond och hur investera i Afrikas medelklass?


Spinner vidare på temat växande medelklass i Afrika. Hur kan man i sina investeringar dra nytta av den jättetrenden? Här kan man se en liten rapport hur en stigande medelklass påverkar Nigera samt investeringscaset Afrika i stort. I korta drag växer Afrikas medelklass mest av alla och då vill man ha bättre bostäder, matvaror, kläder hushållsvaror, bilar, telefoner, försäkringar etc. Hur kan man nå den inhemska konsumtionen?

Inspiration kan man faktiskt få av en av Famous Brands största ägare. Arisaig Partners äger hela 7 % av bolaget. De är ett Singapore-baserat fondbolag som har ett gäng olika fonder som är inriktade mot just konsumentvaror och inhemsk konsumtion, t.ex. Africa Consumer fund och Asia Consumer fund.

Här kommer ett skönt citat från deras sida:
Our portfolios are made up of businesses that cater to the domestic consumer. We say that if "you cannot eat it, drink it, wash with it, wear it, or shop in it...we are not interested".
Deras investeringsstrategi är något jag gillar. Titta bara på dessa kriterier som jag tycker är enkla och klara. Blir nästan intresserad att "tilta" mina investeringar ännu mer mot konsumentvaror.
  • Market leadership – dominant companies tend to do better; 
  • Scalability – large target markets; 
  • Strong “moats” – brands, distribution, innovation; 
  • Low capital intensity – high ROCE
  • Predictability – compounding growth; 
  • Access – management who welcome our involvement.
Fonden går inte att direktinvestera i från Sverige jag kan se. Läste någonstans att de även bara riktar sig till riktigt förmögna och att en stor minimiinsättning krävs.

Fondens innehav i Afrika
Ingen tydlig redovisning kring innehaven finns men utifrån deras månadsrapporter ser man att de investerat i t.ex. Nestle Nigeria och Unilever Nigeria, Nigerian Breweries, Massmart (Walmart) och Shoprite.

Nestle Nigera och Unilever Nigera är intressanta eftersom en rikare medelklass efterfrågar bättre mat- och konsumtionsvaror. Bolagen är lokala varianter av deras globala motsvarigheter. Nestle är den jag skulle välja eftersom de är mycket större. Dock spontant dyr (P/E 30) i förhållande till den avstannande tillväxten enligt prognoser på 4-traders. Antagligen ett säkert val dock och värd att kolla närmare på. Jag är inte något "fan" av bolag som inte har egna försäljningskanaler, men troligen möter de inte någon stark förhandlare på butikssidan (se dock Shoprite nedan). Här är en färsk analys på Nestle Nigeria.

Nigerian Breweries går bort eftersom jag själv inte är sugen på att investera i sprit och deras hemsida är under all kritik. Försöker man läsa på om bolaget kommer en konstig säkerhetsvarning. Etanol till bilar skulle i och för sig vara okey, men det är dumt av andra skäl :-)

Shoprite (Sydafrika) är lite som Coop och har basen i Sydafrika men expanderar utanför och bland annat i Nigeria. Idag är 15% av vinsten utanför Sydafrika och de tycks lyckas med att hitta butikslägen och kan eventuellt uppnå en "first-mover" advantage på en sådan viktig marknad som Nigeria. En mycket spännande investering men jag har redan Famous Brands och Discovery och då skulle nog Sydafrika väga för tungt.

Massmart (Sydafrika) är lokala Walmart i Sydafrika, men jag tycker spontant Shoprite ser intressantare ut pga bättre tillväxt utanför Sydafrika.

Andra bolag i Afrika som fonden inte har?
Jag vill åt Afrikas växande medelklass och att bolaget ska vara störst i sin klass. Och gärna inte alltför stor vikt i Sydafrika. Svårt att uppnå tyvärr, men här är några obskyra försök!

Millicom är till och med noterad i Sverige så det är väldigt nära till hands och smidigt. De har dock en stor del av sina intäkter i Latinamerika. Jag är också rädd för lokal konkurrens i form av...

Safaricom (Kenya). De är som Telia på ecstacy och har till och med kommit på en mobilvaluta. Ett bolag att titta närmare på men känns spontant inte jättebilligt (P/E 24). Uppvisar dock fin tillväxt och kan om några år ge över 7 procent i utdelning enligt 4-traders. Fiber i Nairobi kanske är mer lönsamt än i Stockholm, vem vet? En presentation av bolaget har ni här. Nog kan man gissa att medelklassen vill ha bättre bredband och är beredd att betala för bra telefonabonnemang så det här är inte alls tokigt egentligen. Modern "infrastruktur" :-)

Dangote Cement (Nigeria) är ledande på Cement. Fy vad tråkigt och kan det verkligen finnas konkurrensfördelar där? Eller? Roligt skulle jag säga eftersom medelklassen vill ha nya hus och med en begränsad tillgång på bra cement-källor och höga uppstartskostnader kan det bli inträdesbarriärer för mindre aktörer. De har 60+ procent av cementmarkanden i Nigeria och har storskaliga planer på expansion. Länk till analys och presentation. En av Afrikas rikaste man äger detta bolag. P/E 19 på årets vinst och 3-4 procents direktavkastning, inte jättebilligt alltså.

Red Star express (Nigeria) är ett post- och logistikföretag som är FedEx lokalavdelning i Nigeria. Det som lockar är värderingen, vad sägs om 7% direktavkastning och P/E 7. I stil med Protector Forsikring. Får dock inte intrycket att de är långt framme inom IT av hemsidan att döma. Annars hade det varit ett tidigt spel mot E-handel. Länk till analys.

Illovo Sugar (Sydafrika) är en av afrikas största sockerproducenter, noterad i Sydafrika, men har 65 % av intäkterna från övriga Afrika. En slags afrikafond alltså, men lockar socker? Nej. Ok jag har Coca-Cola men det är inte 100 % socker :-)

Och aktier noterade utanför Afrika? 
Går det att nå medelklassen genom mer klassiska storbolag?
  • PZ Cussons gör diverse konsumentvaror och får 40 % av sina intäkter från Nigeria. Noterad på London-börsen så tyvärr inte billigt att köpa heller.
  • Huvudbolagen Nestle, Unilever och P&G är i sig ett spel mot växande medelklass generellt. Min invändning är att du får så mycket USA och Europa på köpet. Är främst ute efter ett "rent spel" mot Afrikas (eller Asiens) medelklass. Cirka 60-70 procent av inkomsterna kommer då från Europa och USA vilket inte är jättespännande.
  • H&M, Starbucks och Apple når väl på sikt medelklassen i bl.a Afrika men inte alls någon stor andel än. 
  • Clarkson, ökad handel är något som gynnar skeppsmäklarna.
Nej, det är svårt att hitta ett "rent spel" mot Afrikas medelklass där andelen intäkter i Afrika är hög. Men inga stora valutarisker och en automatisk riskspridning är i och för sig bra.

Några ord om courtage och valutarisker
Nigeria/Kenya kostar ca 3 000 kr jämfört med Sydafrikas redan dyra 750 kr så det här inlägget är ganska mycket för "skojs skull". Men kan man lägga en jätteorder så bygger man en "billig" afrikafond. 100' investerat i ett Nigerianskt bolag kostar 3% men är sedan gratis. Jämför det med en Afrikafond där ungefär samma summa tickar årligen (men man får dock en väsentligt större riskspridning på köpet).

ADR:er i USA? Nej, jag har inte hittat några alternativ förutom ADR:er från Sydafrika men oftast alldeles för dålig omsättning.

En sak att observera är att många afrikanska länder har hög inflation, vilket kan sätta en press på deras valutor. Se bra kommentar från "Irving Kahn" i detta inlägg.

Vad säger ni?
Courtaget och valutan avskräcker. Nöjer man sig med Sydafrika tycker jag mina val Famous Brands och Discovery står sig. Kvalitetsfylld snabbmat och pålitliga försäkringar är något som efterfrågas av just medelklassen. Shoprite borde även ha låg risk.

Vill man utanför Sydafrika (som redan är dyrt) blir det absurt dyrt. Kanske att Nestle Nigeria och Safaricom då ligger närmast till hands. Den som lockas av risk kan slå till på Cementbolaget.

Om ni gillar inlägget tänkte jag skriva något om Asiens medelklass framöver. Inte för att jag är någon expert på dem (heller) men det är ju kul att spåna på idéer. Eller vad säger ni? Är det något av de afrikanska bolagen som är värda att kika närmare på?

18 kommentarer:

  1. Som jag ser det verkar Millicom vara rimligt värderat jämfört med alternativen ovanför även om jag tycker att bolaget är dyrt baserat på nuvarande vinst (helt okej baserat på historisk vinst).

    Intressant även med hur mycket priserna varierar i olika länder. Safaricom är ingen direkt konkurrent till Millicom (Millicom saknar verksamhet i Kenya) men priserna på Millicoms marknader varierar från Kenya-nivå till riktigt dyrt. Frågan är om det är skatter, subventioner eller purchasing parity som ligger bakom prisskillnaderna.

    Priser i US cent per minut i Kenya och på Millicoms marknader:

    Kenya 0,04
    Tchad 0,26
    Västra-Kongo Uppgift saknas
    Ghana 0,05
    Mauritius Uppgift saknas
    Rwanda 0,05
    Senegal Uppgift saknas
    Tanzania 0,1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insåg just att den stora outliern är Tchad och Tchad har en intressant kombination av oljeindustri och interna konflikter som säkert kan driva upp priset i sådana här jämförelser.

      Radera
    2. Hade inte gjort någon gedigen research men i Afrika är Millicom och Safaricom ändå "konkurrenter" i stort :-)

      Vet inte riktigt vad som ligger bakom prisskillnaderna. Men konkurrenssituationen borde vara central. Verkar t.ex. vara ett slags priskrig i Kenya om jag förstår rätt: http://www.budde.com.au/Research/Kenya-Mobile-Market-Overview-Statistics-and-Forecasts.html?r=70
      http://www.theeastafrican.co.ke/business/Will-Airtel-Kenya-move-to-raise-call-rates-end-price-war/-/2560/1992386/-/v6pdn1/-/index.html

      Men som du säger kan Tchad vara den udda fågeln.

      Radera
    3. Nja, min uppfattning är att de regulatoriska och kulturella skillnaderna mellan länder i Afrika är gigantisk. Det finns samtidigt en pan-afrikansk nationalism men när det väl kommer till kritan så är den inte mycket mer värd än de små etiketterna där det står "made in the EUropean Union" som du hittar på vissa matvaror från lågprisvarumärken.

      Radera
    4. Stämmer :-)

      Länderna spretar rejält på samma sätt som t.ex. Sverige och Grekland inom EU. Sen är det väl ännu större geografiska skillnader pga Nord-sydlig ledd på kontinenten (jfr Europas öst-väst som har ett jämnare klimat). Flummigt kanske man jag tänker på lite på en bok som Jared Diamond skrivit om kulturella och geografiska skillnader (Vete, Vapen och virus tror jag den hette).

      Radera
  2. Vet ej om du/ni har sett den, men annars är dokumentären Framtidens statistik med Hans Rosling väldigt intressant:
    http://urplay.se/Produkter/180445-Hans-Rosling-Framtidens-statistik

    Den behandlar befolkningstillväxt, befolkningsmängd, resursfördelning, osv. Dels ur ett historiskt perspektiv men även om dagens demografiska prognoser. Mycket intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, ska kollas in. Tack för tipset!

      Radera
  3. Efter några utlandsvistelser, bl.a. i Latinamerka, har jag lagt märke till att de företag som gör reklam på fotbollslagens tröjor verkar vara starka lokalt. Jag skriver "verkar" då jag inte har fakta/belägg, och inte heller gjort någon efterforskning. Jag tror inte man kan identifiera enskilda företag som investeringsobjekt, men däremot kan man få en uppfattning om vilka branscher som går starkt och tjänar pengar i det området.

    I Latinamerika var just cementtillverkare stora sponsorer av de lokala lagen (ingen direkt konsumentprodukt...), tillsammans med kycklinguppfödning, öl och det lokala flygbolaget.

    Det skulle vara intressant att följa upp detta like mer strukturerat, om man hade haft tid.

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls en dum tanke. Vore något att undersöka och en bra tes.

      Vid en snabb titt så har Safaricom köpt rättigheter till arenor:
      http://www.michezoafrika.com/harambee-stars/safaricom-wins-naming-and-branding-rights-for-kasarani/14979

      Och Famous Brands är en sponsor till Sydafrikas landslag i... Hockey:-) Vid en närmare koll är det landhockey som menas. Blev faktiskt lite orolig som aktieägare vid första anblicken :-) http://www.sahockey.co.za/sa-hockey-teams/806-famous-brands-announce-sponsorship-of-the-sa-mens-hockey-team

      Radera
    2. Hur köper jag famous brands på ett bra sätt? Får ingen sökträff på Avanzas.
      Tack för ett intressant inlägg om Afrika, synd att det är så svårt att investera där här ifrån Sverige.

      Radera
    3. Svårt att köpa på ett bra sätt tyvärr :-)

      Telefonorder via Avanza, dvs normalt 750 kr plus växlingsavgift samt ev lokala avgifter. Man får nog räkna med kanske 1 000 kr totalt, du måste alltså upp i en större summa för att få ett rimligt procentuellt courtage.

      För att hitta info om bolaget rekommenderas dessa länkar:
      http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=FBR:JNB
      http://www.moneyweb.co.za/moneyweb-search-results?query_string=famous+brands

      Dessa är enda banken som är väsentligt billigare men jag har hört negativt om dem tyvärr: http://se.saxobank.com/prices/stocks/commissions

      Kul att du gillade inlägget förresten!

      Radera
  4. Hur rimliga ser dom här siffrorna ut för Vitec 2014?

    7,1 (Autodata) + 6 (Acute) + 48 (Sverige) = 61 msek för helårdet 2014. (Jfr 575 i börsvärde, p/e ca 10)
    Omsättningen blir 80 miljoner i tillägg för förvärven = 400 + 80 = 480, kurs 575 p/s talet ser lågt ut.

    Kommer dom två nya bolagen behålla dom här marginalerna? Någon som kollat på deras utveckling sista åren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har räknat på det (http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/05/uppfoljning-vitecs-bolagskop-och-q1.html)

      Om man bara tar siffrorna för 2013 och en schablon för svensk skatt bör Acute landa på runt 8,5 Mkr och Autodata på 6 Mkr om jag räknat rätt.



      http://aktieingenjoren.blogspot.se/

      Radera
    2. Autodata på 2013 siffror var 7.1 msek. Omvandlat dvs (idag). Visserligen kan dom ju flytta vinsterna mellan bolagen och så vidare och vi vet ju inte hur deras upplägg kommer se ut där så vi kanske inte ska vända och vrida för mycket. Men i vilket fall ser det ju hyfsat rimligt ut då.

      Tack för länken!

      Jag tycker bolaget ser köpvärt ut även på dessa nivåer.

      Radera
    3. Båda har rätt:

      För Autodata
      7,1 MSEK före skatt.
      5,1 MSEK efter norsk bolagsskatt (28 %)
      5,5 MSEK med svensk bolagsskatt (22 %)

      Min schablon känns kanske lite för optimistisk nu när vi diskuterar det men jag håller med om att det är fruktlöst att vrida och vända på det mer än nödvändigt.

      Men jag håller med om att det attraktivt ut.

      Radera
    4. Har ni någon tanke om emissionen?
      Dåligt med pengar eller ytterligare ett förvärv på gång?
      http://www.vitecsoftware.com/Artiklar/Press/Vitec-Software-Group-avser-att-genomfora-en-riktad-emission-av-B-aktier/

      Radera
    5. De räntebärande skulderna (Not 2 uppgår till 81,3 Mkr) och man har enligt kassaflödesanalysen betalat 3,5 Mkr i ränta.

      Det innebär en räntesats på 4,2 Mkr och en räntetäckningsgrad på 8,7 så jag tycker att det känns som att pengarna bör gå till förvärv.

      Emissioner gör mig alltid orolig men Olov verkar vara en riklig snåljåp så jag är mindre nervös än vanligt och det ska bli intressant om aktierna sålts till överkurs.

      Radera
  5. Nu har jag också gått igenom siffrorna för Protector. (Tack bloggen) Det här är det bästa jag sett sen 2006 när jag plockade in Betsson. Det enda orosmomentet är ju dom två dipparna som funnits i resultatet, och ganska grova sådana. Det ska ju sägas att dom inte följts åt av samma sak året efter men ändå. Jag har inte lusläst men har det något att göra med expansion till nytt land i samband med dippen?

    SvaraRadera